• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 1 شهریور 1399
کد مطلب : 108247
+
-

همه علیه اپل

پس از افشای معامله اپل با آمازون، انجمن رسانه‌های دیجیتال آمریکا طی نامه‌ای از مدیرعامل اپل انتقاد کرده است

ناشران بزرگ خبری ایالات‌متحده به فهرست توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و شرکت‌هایی پیوسته‌اند که از قوانین «ناعادلانه و بالقوه ضد‌رقابتی» اپ‌استور اپل انتقاد می‌کنند. انجمن حرفه‌ای رسانه‌های دیجیتال (DCN) که روزنامه‌هایی مانند نیویورک‌تایمز، واشنگتن‌پست و مجلات متعدد، پخش‌کننده‌ها و وب‌سایت‌ها عضو آن هستند، نامه‌ای به اپل نوشته است. در این نامه از تیم کوک، مدیرعامل اپل خواسته شده است که ضرورت دارد درمورد معامله‌ای مشابه آنچه در سال2016 برای اپلیکیشن ویدئویی Prime با آمازون صورت گرفته است، مذاکره شود. به‌گزارش سایت ورج، در این نامه که به قلم جیسون کینت، مدیرعامل DCN نوشته شده است، می‌خوانیم: «ما می‌خواهیم بدانیم که اعضای ما (شرکت‌های دارای محتوای دیجیتال با کیفیت بالا) به چه شرایط و کیفیتی نیاز دارند تا مانند اپلیکیشن Amazon Prime Video در اپ‌استور اپل حضور یابند.» این معامله، به‌عنوان بخشی از دادرسی ضد‌انحصاری کنگره، زمانی فاش شد که کوک و سایر مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری، در اواخر ‌ماه میلادی گذشته برای شهادت به کپیتول هیل (ساختمان کنگره آمریکا) احضار شدند. اپل در این معامله با سخاوت تمام برای آبونمان‌های درون برنامه (in-app) اپلیکیشن Prime Video آمازون سهم 85درصدی برای این شرکت و سهم 15درصدی برای خود درنظر گرفت. این در حالی است که اپل به‌طور معمول از خریدهای درون برنامه 30درصد کسر می‌کند. این سهم که بعضا به «مالیات اپل» معروف شده است، به‌عنوان موضوعی کلیدی در تحقیقات ضد‌انحصاری اتحادیه اروپا و همچنین یک زورآزمایی حقوقی و قانونی با سازندگان بازی فورتنایت مطرح است. شرکت اپیک گیمز به‌عنوان سازنده بازی فورتنایت به‌تازگی شکایتی را علیه اپل که این بازی را از اپ‌استور حذف کرده، به جریان انداخته است. اپل دلیل حذف این بازی را راه‌اندازی یک سیستم پرداخت درون برنامه از سوی اپیک گیمز اعلام کرده است. اکنون ناشران خبری که از زمان معرفی اپل نیوز با شرکت اپل رابطه‌ای جنجالی داشته‌اند، شروع به مخالفت با تخفیف‌های ویژه و اختصاصی اپ‌استور کرده‌اند. اگرچه اپل هیچ مسئولیتی در مورد انحصار دوگانه تبلیغات اینترنتی که در 2دهه گذشته منجر به کاهش درآمد ناشران خبری شده است، ندارد، با این حال، این شرکت یک پلتفرم گسترده خبری در iOS و macOS در قالب اپلیکیشن Apple News و پلتفرم آبونمان مجله‌ای خود به نام Apple News Plus راه‌اندازی کرده است. ناشران در گذشته، با کنترل اپل بر تبلیغات درون‌برنامه و داده‌های کاربران که ممکن است به ناشران برای کسب درآمد از محتوای به اشتراک گذاشته شده در این پلتفرم کمک کند، مخالفت کرده‌اند. نیویورک‌تایمز به‌طور جدی از مشارکت در اپل‌نیوزپلاس که طبق گزارش‌ها، قوانین و شرایط نامطلوبی دارد، خودداری کرده است. این ناشر حتی در ‌ماه ژوئن، همه مقالات خود را به‌دلیل نگرانی‌های مشابه، از نسخه استاندارد و رایگان اپل‌نیوز حذف کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید