• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 1 شهریور 1399
کد مطلب : 108224
+
-

مصطفی میرسلیم مدعی شد که نایب‌رئیس سابق کمیسیون عمران درباره دریافت رشوه 65میلیاردی از شهرداری تهران اعتراف کرده است

مناقشه 65میلیاردی در هیأت نظارت مجلس

مجلس
مناقشه 65میلیاردی در هیأت نظارت مجلس


ماجرای پرداخت رشوه 65میلیاردی به یک عضو کمیسیون عمران در مجلس دهم برای خارج‌کردن تحقیق و تفحص از شهرداری تهران دوران قالیباف، وارد دور تازه‌ای از مناقشات شده است. مصطفی میرسلیم که پیش‌تر رئیس یکی از کمیسیون‌ها در مجلس دهم را به دریافت رشوه 65میلیاردی از شهرداری متهم کرده بود، در آخرین موضع خود، نایب‌رئیس سابق کمیسیون عمران را در این‌باره متهم کرده است.
این ادعای تازه میرسلیم در پاسخ به اظهارات سخنگوی کمیسیون هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح شده است. موسی غضنفرآبادی اخیرا در مصاحبه‌ای، ادعای مصطفی میرسلیم، نماینده تهران درباره دریافت رشوه 65میلیارد تومانی از سوی رئیس کمیسیون عمران در مجلس دهم را رد کرده و گفته که دلایل، اسناد و مستندات میرسلیم در این‌باره «محکمه‌پسند» نبوده است. به گزارش فارس، موسی غضنفرآبادی در تشریح جزئیات نشست عصر روز چهارشنبه این هیأت درباره بررسی شکایت محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس از میرسلیم نماینده تهران اظهار داشت: «از آقای میرسلیم جهت ارائه توضیحات به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان دعوت کردیم تا مستندات و مدارک خود را ارائه دهد و درنهایت این موضوع بررسی شود.»
وی افزود: «میرسلیم در جلسه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان حاضر شد ولی دلایل و مستندات محکمه‌پسندی مبنی بر اینکه یکی از رؤسای کمیسیون، ۶۵میلیارد تومان پول دریافت کرده ولو اینکه آقای رضایی کوچی نباشد، ارائه نکرد.» سخنگوی کمیسیون هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره تصمیم‌گیری این هیأت پس از اظهارات میرسلیم خاطرنشان کرد: «آقای رضایی کوچی می‌تواند در دادگاه موضوع شکایتش از میرسلیم را پیگیری کند.»
به گزارش همشهری، میرسلیم اوایل خردادماه گذشته همزمان با گشایش مجلس یازدهم و در فضای رقابت با محمدباقر قالیباف برای ریاست مجلس، طی اظهاراتی جنجالی مدعی شد: «برای پس‌گرفتن یک طرح تحقیق و تفحص ۶۵‌میلیارد تومان فقط به یک رئیس کمیسیون در مجلس پرداخت شده است.» این نماینده مجلس بار دیگر طی اظهاراتی درباره ادعای خود تصریح کرد: «اصل موضوع به تحقیق و تفحص زمان حضور قالیباف در شهرداری بر‌می‌گردد، وقتی تحقیق و تفحص در مجلس دهم رأی نمی‌آورد، شهردار وقت از اینکه چنین موضوعی رأی نیاورده، تشکر می‌کند.» طرح این ادعا از سوی میرسلیم پس از گذشت سال‌ها از ماجرای «املاک نجومی» در حالی انجام می‌شود که محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران هم‌اکنون در رأس قوه مقننه نشسته است. براساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور در شهریور95 در ارتباط با واگذاری املاک به برخی مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر در دوره شهرداری قالیباف، رقمی بیش از 2هزار میلیارد تومان تخلف صورت گرفته است.
جوابیه میرسلیم و تهدید به شکایت
دفتر سیدمصطفی میرسلیم، نماینده تهران به مصاحبه سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان واکنش نشان داد و طی بیانیه‌ای تأکید کرد: «شکایت آقای رضایی رئیس کمیسیون عمران بی‌مورد است زیرا تا‌کنون ذکر نامی از آقای رضایی نشده و اگر ایشان خودش احساس اتهام می‌کند به رفتار خودش برمی‌گردد.» میرسلیم درباره جلسه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان توضیح داده که از وی خواسته شده نسخه‌ای از اسنادی که به دادستانی داده است را به آن هیأت برساند و اساسا قراری نبوده در آن جلسه اسنادی ارائه دهند. دفتر میرسلیم اظهار امیدواری کرده: «هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان برای حفظ آبرو و رعایت انصاف، آن را اصلاح کنند والا مهندس میرسلیم ناگزیر می‌شوند از طرز کار آن هیأت به کمیسیون اصل نود شکایت کنند.»

پرده‌برداری از متهم
نکته پراهمیت در جوابیه دفتر میرسلیم اشاره وی به «اعترافات نایب‌رئیس وقت کمیسیون عمران درباره دریافت ۶۵میلیارد تومان» است. میرسلیم از اعضای هیأت نظارت خواسته که برای دستیابی به این اعترافات از دادستانی استعلام کنند. میرسلیم گفته: «این موضوع بخشی از پرونده آقای عیسی شریفی و هولدینگ یاس است که در دوران شهرداری آقای قالیباف تأسیس شده است.»
براساس ادعای جدید میرسلیم، یکی از اعضای کمیسیون عمران در مجلس دهم متهم به دریافت رشوه 65میلیاردی است. این فرد پیش‌تر هم از سوی محمود صادقی، نماینده مجلس دهم به دریافت رشوه متهم شده بود. اسفندماه95 در جریان رأی‌گیری برای طرح «رد‌تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری»، صادقی در مخالفت با این طرح و در حمایت از انجام تحقیق و تفحص از شهرداری تهران گفته بود: «ظرف 3ماه گذشته به برادر یکی از اعضای کمیسیون عمران تراکمی به قیمت ۱۰‌میلیارد تومان داده شده است.» پس از گذشت حدود 4سال، محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران طی اظهاراتی اوایل مردادماه گذشته گفت: «منظور آقای صادقی، برادر آقای موسوی‌بیوکی، نماینده یزد بوده که پس از تحقیق مشخص شد او یک رابطه کاری با شهردار وقت تهران داشته و موضوع آنطوری که آقای صادقی مطرح کرده، نبوده است.» طرح این نام از سوی میرسلیم در حالی است که سخنگوی قوه قضاییه در 21مردادماه از بازداشت یک نماینده سابق در ارتباط با ادعای میرسلیم در ارتباط با دریافت رشوه 65میلیارد تومانی خبر داد و گفت که رسیدگی‌ها به این پرونده شروع شده و هنوز ماهیت و جزئیات موضوع روشن نشده است.
نکته مهم دیگری که میرسلیم در جوابیه خود به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح کرده است، اشاره او به ارتباط پرونده رشوه 65میلیاردی به پرونده «هولدینگ یاس» است. وی گفته که پرونده رشوه عضو کمیسیون عمران، بخشی از پرونده عیسی شریفی است. عیسی شریفی، قائم‌مقام شهردار اسبق تهران است که رسیدگی به اتهامات او نزدیک 3سال به طول انجامیده و بنابر گفته سخنگوی قوه قضاییه اتهامات شریفی در حوزه جرائم مالی است و پرونده او در دادسرای نظامی در حال رسیدگی است. غلامحسین اسماعیلی سال گذشته گفته بود که این پرونده دارای 13متهم است و متهمین اصلی بازداشت شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید