• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 30 مرداد 1399
کد مطلب : 108141
+
-

پیشنهادهای چهره‌های فرهنگی کشور برای شما که قصد دارید روزهای در خانه ماندن را با فیلم و کتاب سپری کنید

چه ببینیم؟ چه بخوانیم؟


پرنیان سلطانی

این روزها که هنوز هم توصیه اکید کادر درمان و ستاد ملی مبارزه با کرونا، ماندن در خانه است، باید خودمان را کاملا تجهیز کنیم تا در روزهای تعطیلی سینماها و سالن‌های تئاتر، باشگاه‌ها و استخرها، موزه‌ها و دیگر مراکز تفریحی و فرهنگی، در خانه ماندن برایمان سخت نشود. برای سرگرم‌شدن در این خانه‌نشینی اجباری، کارهای زیادی می‌توانیم انجام بدهیم؛ از بازی‌کردن و درس‌خواندن بگیرید تا یادگیری هنری در خانه یا انجام کارهای عقب‌افتاده‌ای که همیشه به‌دنبال فرصتی برای انجام‌شان می‌گشتیم. اما بین همه کارهایی که این روزها می‌توانیم در خانه انجام بدهیم تا تحمل این قرنطینه خانگی آسان‌تر شود، بی‌شک مطالعه کتاب و دیدن فیلم‌های تحسین‌شده موضوعی است که فراتر از سرگرمی به‌حساب می‌آیند و قرار است درس‌هایی هم برایمان داشته باشند، به‌ویژه اینکه به مدد تکنولوژی، فاصله ما با این فیلم‌ها و کتاب‌ها فقط چند کلیک است و بدون نیاز به خروج از خانه می‌توانیم آنها را دانلود کرده، ببینیم، بخوانیم و لذت ببریم. اگر در حال تهیه فهرستی از فیلم‌ها و کتاب‌های خوب و اثرگذار برای گذران ادامه خانه‌نشینی اجباری‌تان هستید، کمی دیگر هم صبر کنید و این گزارش را تا انتها بخوانید. چهره‌های فرهنگی کشور کمک‌تان می‌کنند تا با دست پر  این روزها را سپری کنید.




غلامعلی افشاریه

شعر بخوانیم و فیلم‌های مستند ببینیم

بیش از 60سال پیش زندگی او‌ با دوبله فیلم «مرد هزار چهره» جوزف پونی، با این هنر گره خورد و از آن پس صدای او به صدای خاطره‌انگیز چندین نسل از تماشاگران سینما و تلویزیون تبدیل شد. غلامعلی افشاریه را می‌گوییم؛ دوبلور و مدیر دوبلاژ نام‌آشنایی که در طول بیش از 6دهه برایمان دن دیه‌گو دلاوگا سریال «زورو»، هیمن سریال «کارآگاه کاستر»، نای سانگ سریال «جنگجویان کوهستان»، شینوسکه سریال «داستان زندگی» (هانیکو) و... بود. او که در مجموعه فیلم‌های کارتونی «شرلوک هلمز» به جای شخصیت شرلوک صحبت کرده، مدیریت دوبلاژ مجموعه‌های خاطره‌انگیزی ازجمله «سفرهای میتی‌کومان»، «بتمن و رابین»، «سوپرمن»، «سوپر بوی»، «پسر شجاع»، «وروجک و آقای نجار» و... را نیز در کارنامه پر و پیمان هنری‌اش دارد. اگر می‌خواهید بیشتر درباره این صدای ماندگار و خاطره‌انگیز هنر دوبله بدانید، بد نیست به مستند پرتره «دوران افشاریه» هم نگاهی بیندازید که درواقع زندگی‌نامه استاد غلامعلی افشاریه است. افشاریه که خودش علاقه زیادی به شعر و فیلم‌های مستند دارد، توصیه می‌کند این روزهایمان را بیشتر با کتاب‌های شعر و فیلم‌های حوزه مستند سپری کنیم. این شما و این فهرست پیشنهادی راوی کارتون ایرانی «وقتی بابام کوچک بود».



کتاب‌های دوست‌داشتنی
  زندگی، جنگ و دیگر هیچ
اثر: اوریانا فالاچی، انتشارات: امیرکبیر
  سیاه مشق
اثر: هوشنگ ابتهاج، انتشارات: کارنامه
  دیوان شهریار
اثر: سیدمحمدحسین بهجت تبریزی، انتشارات: نگاه


فیلم‌های دوست‌داشتنی
  سریال هم‌گناه
محصول سال 1398تا امروز، کارگردان: مصطفی کیایی
  کشتارگاه
محصول سال 1398، کارگردان: عباس امینی





رودابه حمزه‌ای

از «شوهر آهو خانم» تا «ابد و یک روز»

اگر کودک داشته باشید، حتما رودابه حمزه‌ای را می‌شناسید؛ شاعر و نویسنده کودک و نوجوان که کارش را به‌صورت جدی از سال1370 در مجلات مربوط به کودک و نوجوان ازجمله کیهان بچه‌ها، آفتابگردان، دوچرخه، سروش کودک، سروش نوجوان و... آغاز کرد و نخستین کتاب‌هایش با عناوین «کلبه کوچک شاپرک‌ها» و «مجموعه‌ای از مهربانی» در سال1375 به چاپ رسید. جالب اینکه هر دو این کتاب‌ها که نخستین تجربه حمزه‌ای در دنیای نشر به‌حساب می‌آمد، یکی در بخش کودک و دیگری در بخش نوجوان به‌عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شد! حمزه‌ای که نویسنده و شاعر بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی کودکانه است و در آثار نمایش صحنه‌ای هم دستی بر آتش دارد، کتاب‌های ماندگار بسیاری در حوزه کودک و نوجوان منتشر کرده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «خیال صورتی»، «شاپرک میوه آسمان است»، «راز رشید»، «از انار تا خدا»، «آموزش حروف الفبا به‌صورت شعر»، «جوجه جان»، «توپ آسمان»، «شالی و داداش‌اش» و... اشاره کرد. حمزه‌ای وقتی در جریان کارکرد صفحه پیشنهاد ما قرار گرفت، فهرستی از فیلم‌ها و کتاب‌های مورد علاقه‌اش را در اختیارمان قرار داد که فیلم «پیانیست» اثر رومن پولانسکی یکی از آنهاست.




کتاب‌های دوست‌داشتنی

  چهار اثر از فلورانس اسکاول شین
اثر: فلورانس اسکاول شین، انتشارات: پیکان
  شوهر آهو خانم
اثر: علی‌محمد افغانی، انتشارات: نگاه
  پله پله تا ملاقات خدا
اثر: عبدالحسین زرین‌کوب، انتشارات: علمی




فیلم‌های دوست‌داشتنی

  ابد و یک روز
محصول سال1394، کارگردان: سعید روستایی
  متری شیش و نیم
محصول سال1397، کارگردان: سعید روستایی
  مغزهای کوچک زنگ‌زده
محصول سال1396، کارگردان: هومن سیدی




مجید اخشابی

خواندن کتاب‌هایی با نگرش سبک زندگی، شادی و فلسفه‌فکر

بیشتر ما مجید اخشابی، خواننده موسیقی پاپ، آهنگساز، نوازنده سنتور و سه‌تار و پژوهشگر و مدرس دانشگاه را با تیتراژ مجموعه تلویزیونی «گمگشته» می‌شناسیم؛ تیتراژی که نخستین تیتراژ مجموعه‌های تلویزیونی به‌حساب می‌آمد و پس از انتشار آن، موسیقی به یکی از ارکان جدایی‌ناپذیر مجموعه‌های تلویزیونی تبدیل شد. از اخشابی که فعالیت موسیقایی‌اش را از سال1370 شروع کرده، تاکنون 3آلبوم موسیقی گمگشته، همراز و پریزاده و بیش از 150قطعه موسیقایی منتشر شده که بخشی از آنها به تیتراژهای مجموعه‌های تلویزیونی اختصاص دارد. او که دکتری پژوهش هنر از دانشگاه هنر تهران دارد و تاکنون 2کتاب با نام‌های «نوازندگی در استودیو» و «سنتورنوازی» تالیف کرده، برای مخاطبان صفحه پیشنهاد ما فیلم‌ها و کتاب‌های متنوع و اثرگذاری معرفی کرده است. ازجمله فیلم «یکشنبه غم‌انگیز» که براساس یک ساخته موسیقایی است و افراد زیادی از موسیقی آن تأثیر گرفته‌اند. یا فیلم «هفت» که یک اثر مفهومی است و به گفته اخشابی خوب است در این روزگار توجه ویژه‌ای به اینگونه فیلم‌ها شود. کتاب‌هایی هم با نگرش‌های سبک زندگی، شادی و فلسفه فکر و ابعاد فلسفه معرفی کرده که در ادامه خواهید خواند.




کتاب‌های دوست‌داشتنی

  فلسفه‌ای برای زندگی (رواقی زیستن در دنیای امروز)
اثر: ویلیام اروین، ترجمه محمود مقدسی، انتشارات: گمان
  حکمت شادان
اثر: فریدریش نیچه، انتشارات: جامی
  دنیای سوفی
اثر: یوستین گردر، انتشارات: نیلوفر



فیلم‌های دوست‌داشتنی

  هفت
محصول سال1995، کارگردان: دیوید فینچر
  نجات سرباز رایان
محصول سال1998، کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  یکشنبه غم‌انگیز
محصول سال1999، کارگردان: رولف شوبل





مجتبی مطهری

   ماه محرم، فرصتی برای مطالعه «حماسه حسینی»

مجتبی مطهری در میان 3پسر و 4دختر، فرزند ارشد شهید مرتضی مطهری است. شاگرد پدرش بود و خصوصی درس‌خواندن در محضر استاد مطهری و مطالعه جزوه‌ای که پدر برایش نوشته بود باعث شد تا  در سال1354 در کنکور اختصاصی دانشکده الهیات هنرهای زیبا، بین 636نفر، ششم شود! 4سال بعد که سال آخر دانشگاه بود، پدرش به شهادت رسید، اما او راهی را که با پدر شروع کرده بود به پایان رساند و حالا استاد معارف و عرفان اسلامی است و در دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی تدریس می‌کند. او که فرزند یکی از برجسته‌ترین علمای اسلامی در قرن معاصر است، معتقد است روحیه عرفانی را از پدرش به ارث برده و می‌گوید: «بی‌شک خصوصیات پدر در من تا حدودی تجلی پیدا کرده است. من روحیه عرفانی و اخلاقی پدر را بیشتر به ارث برده‌ام.» فرزند ارشد استاد شهید مطهری در این شماره کتاب‌ها و فیلم‌هایی را برای خواندن و دیدن پیشنهاد کرده که در میان آنها کتاب «سیره نبوی» هم به چشم می‌آید. ضمن اینکه این استاد معارف در آستانه فرارسیدن‌ماه محرم، مطالعه کتاب «حماسه حسینی» اثر ماندگار شهید مطهری را هم توصیه می‌کند.



کتاب‌های دوست‌داشتنی

  پله پله تا ملاقات خدا
اثر: عبدالحسین زرین‌کوب، انتشارات: علمی
  حکمتها و اندرزها
اثر: مرتضی مطهری، انتشارات: صدرا
  حماسه حسینی
اثر: مرتضی مطهری، انتشارات: صدرا




فیلم‌های دوست‌داشتنی

  خروج
محصول سال 1398، کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا
  باغبان
محصول سال2003، کارگردان: راوی چوپرا
  مسیر سبز
محصول سال 1999، کارگردان: فرانک دارابونت




پانته‌آ سیروس

 «کتاب‌باز» را حتما ببینیم

اگرچه ما بیشتر پانته‌آ سیروس را به‌عنوان یک بازیگر می‌شناسیم و بازی بسیار خوبش در نقش «بی‌بی مریم» سریال تلویزیونی «بانوی سردار» را به یاد می‌آوریم، اما او  جز بازیگری، نقاش قابلی هم هست که شاگردی آیدین آغداشلو و جمال‌الدین خرمی‌نژاد را در کارنامه هنری‌اش دارد. فیلم «اینجا همه‌چیز خوب است» نخستین تجربه سینمایی این بانوی هنرمند است که بازی در همین فیلم جایزه بهترین بازیگر مکمل زن در جشنواره فیلم یاس را برای او به ارمغان آورد. هنرپیشه سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی «خاطرات مرد ناتمام»، «تنهایی لیلا»، «شمعدونی»، «ملکاوان»، «ساعت 5عصر»، «خرگیوش»، «مردی بدون سایه» و...، توصیه می‌کند در این روزها حتما برنامه تلویزیونی کتاب‌باز کار محمدرضا رضائیان با اجرای سروش صحت را ببینیم. بعد نوبت به معرفی فیلم‌ها و سریال‌هایی می‌رسد که هم در ژانر مورد علاقه پانته‌آ سیروس قرار دارد، هم به‌نظرش سرگرمی بسیار خوبی برای گذران این روزهای خانه‌نشینی اجباری است. تماشای فیلم سینمایی «مرد نامرئی» و سریال‌های «سرگذشت ندیمه»، «دنیای غرب»، «همتا»، «گناهکار»، «کشتن ایو» و «لامانته» تنها بخشی از پیشنهادهای فرهنگی این بانوی بازیگر در روزهای دوری کردن از رفت‌وآمدهای غیرضروری در شهر  است.



کتاب‌های دوست‌داشتنی

  اخبار
اثر: آلن دوباتن، انتشارات: ققنوس
  زندگی پنهان ذهن
اثر: ماریانو سیگمان، انتشارات: فرهنگ نشر نو
  عکاسی، بالون‌سواری، عشق و اندوه
اثر: جولین بارنز، انتشارات: گمان


 
فیلم‌های دوست‌داشتنی

  سکو  (پلتفرم)
محصول سال 2019، کارگردان: گالدر گازتلو اوروتیا
  نیمه تابستان
محصول سال 2019، کارگردان: آری استر
  هنر مسابقه در باران
محصول سال 2019، کارگردان: سایمن کورتیس




امید مهدی‌نژاد

از فیلم‌های برادران کوئن تا کتاب وودی آلن

شاعر، نویسنده، طنزپرداز و روزنامه‌نگار است. سال 1358به دنیا آمده و سرودن را از سال‌های پایانی دهه 70آغاز کرده است. اگرچه در ابتدا شعرهایش جدی بود، اما از سال 1383تغییر رویه داد و سبک شعری‌اش را به طنز تغییر داد. در این تغییر سبک هم به قدری موفق بود که امروز او را به‌عنوان یکی از بهترین طنزسرایان جوان معاصر می‌شناسیم. صحبت از امید مهدی‌نژاد است؛ کسی که در روزنامه‌های مختلف، سمت‌های مختلفی از نویسندگی تا دبیر سرویس، دبیر تحریریه و عضو هیأت تحریریه را تجربه کرده و چندین و چند کتاب منتشر شده دارد. خالق کتاب‌های «ملاحظات»، «حالی‌وود»، «با کاروان حوله»، «قهوه قندپهلو»، «یک بغل کاکتوس»، «پیش از اقیانوس»، «از قبیل زندگان»، «دادخواست»، «پیاده‌ها»، «رجزمویه»، «کتاب سوم» و... که هم در زمینه شعر و هم در زمینه وبلاگ‌نویسی افتخارات زیادی کسب کرده، برای این شماره صفحه پیشنهاد، فیلم‌ها و کتاب‌های مورد علاقه‌اش را معرفی کرد. فیلم‌های «صفحه اول» و «احمق، مرا ببوس» هر دو از بیلی وایلدر و کتاب‌های «کلیسای جامع» اثر ریموند کاور و «خداحافظ گاری کوپر» اثر رومن گاری بخشی از پیشنهادهای فرهنگی آقای شاعر است.




کتاب‌های دوست‌داشتنی

  بی‌بال و پر
اثر: وودی آلن، انتشارات: بیدگل
  گور به گور
اثر: ویلیام فاکنر، انتشارات: چشمه
  داستان‌های نامنتظره
اثر: رولد دال، انتشارات: قطره و کارون



فیلم‌های دوست‌داشتنی

  جکی براون
محصول سال 1997، کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  مردی که آنجا نبود
محصول سال 2001، کارگردان: برادران کوئن
  پس از خواندن بسوزان
محصول سال 2008، کارگردان: برادران کوئن

این خبر را به اشتراک بگذارید