• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 29 مرداد 1399
کد مطلب : 108080
+
-

درپی گزارش روز شنبه همشهری اعلام شد

معابر «طیب» تعریض می‌شود

معاون شهرسازی منطقه15: تجمیع و نوسازی املاک واقع در محله طیب تا زمان ابلاغ رسمی طرح تعریض، منع قانونی ندارد

گزارش
معابر «طیب» تعریض می‌شود

الهام مصدقی‌راد- خبر‌نگار

ساکنان محله طیب همچنان باید منتظر اعلام نظر قطعی برای تخریب و تعریض بخشی از املاک و خانه‌های محله‌شان بمانند.
بعد از آنکه شنبه گذشته گزارش «طیب بلاتکلیف است» در همشهری منتشر شد، جلسه مشترکی میان شهرداری منطقه15 و معاونت ترافیک شهرداری تهران برگزار شد تا درخصوص احداث بزرگراه شوش نتیجه‌ای حاصل شود. برخلاف شهرداری منطقه، مسئولان معاونت ترافیک با تعریض معبر موافق بوده و بر آن تأکید دارند.
به‌گفته معاون شهرسازی و معماری منطقه15، کارشناسان معاونت ترافیک پیشنهادهایی را مطرح کرده و قرار است در مورد آن مطالعه و بررسی شود. تعریض و احداث معبر شریانی با عرض 30متر و احداث پیاده‌راه ازجمله این طرح‌های پیشنهادی است که هم‌اکنون امکان‌سنجی آنها در دست بررسی و مطالعه است. به‌عبارت دیگر برخی املاک در محله طیب، تملیک و تخریب و در نهایت معبر تعریض خواهد شد اما اینکه به معبری 30متری برای عبور خودرو‌ها تبدیل شود یا به یک پیاده‌راه، به‌زودی تعیین می‌شود.

نیازی به معبر عریض نیست
دوپاره شدن بافت مسکونی محله، اصلی‌ترین دلیل شهرداری منطقه برای مخالفت با این طرح است. هرچند که مهدی صفدری، ‌معاون شهرسازی منطقه15 در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند «هر آنچه تصمیم نهایی باشد اجرا خواهیم کرد» اما معتقد است با احداث معبر شریانی، همچنان به‌سمت شهر خودرومحور حرکت خواهیم کرد. شهرداری منطقه از میان دو گزینه اصلی مطرح شده یعنی احداث پیاده‌راه یا معبر شریانی 30متری، ‌با گزینه اول موافق‌تر است چراکه دسترسی‌های محلی قطع نخواهد شد هرچند که مشکلاتی در تردد خودروهای محلی ایجاد می‌شود.
احداث معبر شریانی 30متری نیز مشکلات متعددی برای ساکنان ایجاد خواهد کرد. به‌گفته صفدری، ‌املاک قرار گرفته در بر اصلی امکان استفاده از پارکینگ را نخواهند داشت و شرایط برای حضور فعالیت‌های تجاری فراهم نخواهد بود. او می‌افزاید: «از نظر شهرسازی، شرایط برای زندگی و حضور شهروندان و ساکنان هم باید به‌خوبی فراهم شود، این محدوده واقعا نیازمند یک معبر عریض نیست و با عرض 15 تا 20متری نیز بسیاری از مشکلات تردد حل خواهد شد.»

اهالی طیب در دوراهی نوسازی
آنچه هم‌اکنون اهالی طیب را آزار می‌دهد، ‌بلاتکلیفی است؛ بلاتکلیفی از اجرا یا عدم‌اجرای یک پروژه شهری که بر محل سکونت و نوع زندگی‌شان تأثیر خواهد گذاشت. این بلاتکلیفی بر نوسازی املاک فرسوده طیب نیز تأثیر گذاشته است. هرچند تک و توک در کوچه پس‌کوچه‌های محله طیب، خانه‌های تجمیع و نوسازی شده قرار دارند که ترجیح داده‌اند فارغ از آنچه در انتظار محله‌شان است، خانه را نوسازی کنند اما حدود 70درصد از خانه‌های واقع در طرح یا در جوار آن، همچنان با همان شکل و شمایل فرسوده قرار دارند.
معاون شهرسازی منطقه تأکید می‌کند: «به‌رغم تصمیمات برای اجرای طرح، نوسازی دراین محله فریز نشده و تا زمانی‌که ابلاغ رسمی برای اجرای طرح تعریض به‌دست شهرداری نرسد، ‌اجازه تخریب و نوسازی با املاک را خواهیم داد.» ساکنان متاثر از طرح تعریض در طیب، منع قانونی برای نوسازی خانه‌هایشان ندارند اما آنچه شاید به اندازه قانون برایشان تعیین‌کننده است، عدم‌رغبت به نوسازی به‌دلیل بلاتکلیفی است.
آنها نمی‌دانند بعد از سیر مراحل قانونی، تجمیع و نوسازی و صرف وقت و هزینه تا سال‌ها در خانه نوسازی شده‌شان زندگی می‌کنند یا در پایان و حتی نیمه‌های راه، شهرداری برای تملیک و تخریب آن، زنگ در خانه‌ها را می‌زند تا معبر را تعریض کند.هرچند معاون شهرسازی منطقه معتقد است، افزایش قیمت مصالح در یکی دو سال اخیر موجب عدم‌رغبت مالکان و سازندگان برای نوسازی شده و ارتباطی با طرح تعریض ندارد اما ساختمان‌های طیب فرسودگی‌شان بیش از این حرف‌هاست که در یکی دو سال اخیر، نوسازی را به‌صرفه ندانند!

پاتوق‌های محلی طیب ایجاد می‌شود
فارغ از اینکه چه تصمیمی برای تعریض کوچه‌های طیب گرفته می‌شود، آنچه هم‌اکنون امنیت و آرامش همه ساکنان را تحت‌تأثیر قرار داده، وجود خانه‌های تخریب شده در سال‌های گذشته است که همچنان رها مانده و زمین‌های خالی و خاکی‌شان در بهترین حالت به محل پارک خودرو تبدیل شده‌اند. در گوشه و کنار این زمین‌ها و در کوچکترین سایه ایجاد شده‌شان معتادها پاتوق کرده‌اند. با وجود نصب چراغ‌های برق در برخی ازاین نقاط و آسفالت محوطه خاکی‌شان هنوز اهالی احساس امنیت‌شان کاملا تامین نیست.
مهدی صفدری، معاون شهرسازی منطقه15 با اشاره به ایجاد زمین ورزشی در یکی از این نقاط از راه‌اندازی پاتوق‌های محلی خبر داده و به همشهری می‌گوید: «امکان ایجاد فضای سبز و کاشت درخت وجود ندارد چراکه در هرزمان ممکن است طرح تعریض اجرایی شود اما با نصب نیمکت و مبلمان شهری این نقاط به پاتوق‌های محلی برای حضور اهالی محله تبدیل می‌شود.»

زمین‌های رها شده املاک تخریبی در محله طیب، به پاتوق‌های محلی تبدیل خواهدشد

این خبر را به اشتراک بگذارید