• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 29 مرداد 1399
کد مطلب : 108055
+
-

نقل و انتقال سند خودرو

  اگر قصد خرید یا فروش خودرو را دارید توجه کنید که نقل و انتقال سند (سند زدن) مهم‌ترین بخش معامله خودرو به‌خصوص برای خریداران خودروهای دست دوم است. درصورتی که تجربه کافی برای انجام این کار نداشته باشید و خودرو را از دلالان خریده‌اید، ممکن است حسابی به دردسر بیفتید.
  تنظیم قرارداد (قولنامه) بین فروشنده و خریدار نخستین مرحله انتقال سند قطعی خودرو است. تعویض پلاک مرحله بعد از نوشتن قولنامه بین خریدار و فروشنده است. به یاد داشته باشید که برای فک پلاک و نصب پلاک جدید در مراکز تعویض پلاک، فروشنده و خریدار هر دو باید حضور داشته باشند و چنانچه به هر دلیلی این امکان وجود نداشت، فروشنده باید با دادن وکالت‌ به خریدار، اختیار تعویض پلاک را بدهد.
   سند زدن قطعی در دفترخانه مرحله بعدی است که در این مقطع نیز باید فروشنده و خریدار حضور داشته باشند. اما درصورتی که این امکان وجود نداشت و خرید و فروش خودرو به‌صورت وکالتی انجام شد، ‌دفترخانه حتما باید مهلت تعویض پلاک را در وکالت‌نامه درج کند.
  برای سند زدن خودرو حتی اگر با دوست، آشنا و اقوام برای خرید خودرو معامله می‌کنید، همه مراحل را قانونی و مو‌به‌مو اجرا کنید زیرا اگر روزی با مشکل قانونی مواجه شوید، صحبت‌های شفاهی و نسبت‌های فامیلی به کارتان نمی‌آید.
   اگر خودرو را از دلال یا واسطه‌ خریدید و بعد متوجه شدید اجازه یا وکالتنامه از مالک اصلی نداشته، باید به‌دلیل فروش مال غیر و کلاهبرداری از او به دادگاه شکایت و معامله را فسخ کنید. همه فیش‌های واریزی را نگه دارید تا در صورتی که فروشنده حاضر به سند‌زدن نشد، در مراجع قضایی دادخواست «الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی» تنظیم کنید.
   اگر به خریدار برای فک پلاک و ثبت سند وکالتنامه می‌دهید، باید حتما در وکالتنامه تاریخ انقضا ذکر شود. بعد از این تاریخ انقضا، وکالت لغو شده و باید وکالتنامه جدیدی صادر شود. همچنین خودرو را باید بعد از انتقال در مرکز فک پلاک، در دفاتر اسناد رسمی هم به نام بزنید. طبق عرف هزینه‌ سند زدن خودرو در دفترخانه بر عهده فروشنده است اما ممکن است با توافق طرفین، خریدار هم آن را بپردازد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید