• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 28 مرداد 1399
کد مطلب : 107972
+
-

بهسازی اطراف برج طغرل بدون هیچ گودبرداری

خبر
بهسازی اطراف برج طغرل بدون هیچ گودبرداری

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تأکید بر اینکه در بهسازی محدوده مجاور برج طغرل هیچ‌گونه گود‌برداری صورت نگرفته است، گفت: تنها اقدامی که در محل پروژه انجام شده، آوار‌برداری بوده است.
به‌گزارش همشهری، کاوه حاجی‌علی‌اکبری، در تشریح پروژه میدانگاه خورشید (بهسازی محدوده مجاور برج طغرل) و در پاسخ به برخی اخبار منتشرشده درباره گودبرداری در روند اجرای این پروژه، گفت: به هیچ‌وجه در این محدوده نه گودبرداری اتفاق افتاده و نه قرار است چنین کاری انجام شود؛ مسئله از جایی آغاز شد که عنوان کردند شهرداری در این محدوده گودبرداری می‌کند؛ اما از روز نخست که پروژه را شروع کردیم، می‌دانستیم که پروژه در حریم درجه یک برج طغرل و در شهر‌ری با حداقل ۲۸۰۰سال سابقه شهرنشینی قرار دارد. او افزود: طرحی که تهیه شده ‌را به همکارانمان در میراث فرهنگی شهر‌ری و استان تهران ارائه کرده و نظرات آنها را اخذ کردیم.
محدوده پروژه میدانگاه خورشید در گذشته شامل تعدادی خانه بوده که شهرداری این خانه‌ها را -به‌دلیل مجاورت با حریم برج - خریداری و تخریب کرده و نخاله‌های ناشی از تخریب را نیز در همان فضا کوبیده و روی آن شن‌ریزی انجام داده بود. حتی از املاکی که در این محدوده بوده، 2پلاک تا به امروز باقی مانده است. حاجی‌علی‌اکبری ادامه داد: تنها اقدامی که در محل پروژه انجام شده، آواربرداری بوده است. او بیان کرد: بی‌تردید یک فضای شهری جذاب و سرزنده متناسب با هویت تاریخی محدوده می‌تواند این فضا را احیا و به محل گردهمایی و تعاملات اجتماعی مردم تبدیل کند.
 همه این ملاحظات در طراحی درنظر گرفته شده و حداکثر عمق آواربرداری که داشتیم، در حد ۷۰سانتی‌متر بوده و به اتمام رسیده است. حاجی‌علی‌اکبری بیان کرد: در هیچ دوره‌ای، در شهرداری تهران تا این اندازه دغدغه نسبت به میراث فرهنگی و حفاظت و احیای آن وجود نداشته است؛ درحقیقت، وقتی شهردار تهران خود را مدافع میراث فرهنگی و تاریخی می‌داند و خاستگاه خود را از این حوزه اعلام می‌کند، این روحیه در سایر بخش‌های شهرداری نیز جریان پیدا می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید