• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 28 مرداد 1399
کد مطلب : 107942
+
-

نبض‌صنعت‌نفت با‌وجود تحریم خوب می‌زند

زنگنه: تحریم‌ها رفتنی است؛ منتظر خارجی‌‌ها نمی‌مانیم

نبض‌صنعت‌نفت با‌وجود تحریم خوب می‌زند

 «تحریم‌ها و بنیانگذاران تحریم رفتنی‌ هستند و منتظر خارجی‌ها نمی‌مانیم».  این پیام وزیر نفت ایران است به کشورهایی که امید به زمینگیر شدن صنعت نفت ایران بسته‌اند اما بیژن نامدار زنگنه، در غیاب سرمایه‌گذاری غول‌های نفتی دنیا، روی توان شرکت‌های داخلی حساب ویژه باز کرده است. او دیروز در یک مراسم مهم انعقاد قراردادهای نفتی با شرکت‌های ایرانی اعلام کرد: قدرت یک کشور در بازار نفت به مخازن آن نیست بلکه به ظرفیت تولید است. تیرماه امسال وزیر نفت به صراحت اعلام کرده بود که هیچ کشوری حاضر به امضای هیچ قراردادی با ایران نیست.
به گزارش همشهری، امضای 13قرارداد نفتی با 14شرکت ایرانی تازه‌ترین تلاش وزارت نفت برای حفظ جریان کار و اشتغال در اوج تحریم است. ارزش این قراردادها یک میلیارد و 527میلیون یورو برآورد شده و قرار است با اجرای آن 185هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت ایران افزوده شود. تلاشی بزرگ برای زورآزمایی حضور پررنگ ایران در بازار جهانی نفت پس از پایان عمر تحریم‌ها به‌ویژه اینکه همه پیمانکاران طرف قرارداد مطابق روال جاری بسته‌های قراردادی طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، شرکت‌های ایرانی هستند.
پس از خروج و انصراف شرکت‌های بزرگ نفتی برای سرمایه‌گذاری در ایران به سبب خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها با هدف خاموش کردن موتور تولید نفت ایران، تاکنون 23قرارداد با شرکت‌های داخلی به ارزش 2.2میلیارد امضا شده است. طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت در قالب ۳۳بسته کاری در گستره فعالیت 3شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران (شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران) در محدوده جغرافیایی 7استان کرمانشاه، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس و هرمزگان تعریف شده و منابع آن درآمد حاصل از افزایش تولید نفت و انتشار اوراق مشارکت خواهد بود.

ایران دنبال چیست؟
وزیر نفت می‌گوید: نخستین کار این است که ما در شرایط تحریم ظرفیت تولیدمان را بالا ببریم. زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره طرح گشایش اقتصادی عنوان کرد: ایده طرح گشایش اقتصادی را وزارت نفت مطرح نکرده است؛ به ما چارچوبی دادند و ما نیز پیشنهادهایی ارائه دادیم که این فرایند در وزارت امور اقتصاد و دارایی تکمیل شد و هر وقت تصویب یا ابلاغ شود، ما وظیفه داریم اجرا کنیم. وی تأکید کرد: پیام این قراردادهای نفتی این است که ما در شرایط سخت متوقف نمی‌شویم و به ظرفیت‌سازی برای تولید نفت فکر می‌کنیم. وی تصریح کرد: ضمن استقبال از مشارکت و همکاری سرمایه‌گذاران خارجی برای استفاده از فناوری‌های روزآمد در میدان‌های ایران، باید بگویم ما منتظر خارجی‌ها نمی‌مانیم و متوقف نمی‌شویم. ما به ظرفیت‌های داخلی اتکا می‌کنیم و این نگاه نیز تنها به‌دلیل تحریم نیست.

هشدار مرکز پژوهش‌ها
چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس هشدار داده بود: ایران در پی تحریم‌های مختلف اعمال‌شده و پیامدهای گسترده آن نظیر عدم‌جذب سرمایه‌گذاری خارجی موردنیاز و انتقال تکنولوژی‌های روز دنیا به جهت عدم‌حضور شرکت‌های نفتی تراز اول دنیا در بلندمدت در سطح تولید 5/4میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند و قادر به رسیدن و یا عبور از رکورد تولید 6میلیون بشکه در روز خود که در سال 1974میلادی اتفاق افتاد، نخواهد شد. این نهاد تحقیقاتی می‌گوید عراق با عبور از ایران به دومین تولیدکننده نفت اوپک تبدیل می‌شود و امارات متحده عربی نیز به سطح تولید ایران نزدیک خواهد شد و دیگر تولیدکنندگان مهم اوپک نظیر ونزوئلا، نیجریه، لیبی و الجزایر از سطح تولید 5/2میلیون بشکه در روز فراتر نخواهند رفت.

سهم 70درصدی ساخت داخل 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به پیگیری و رصد مستمر اجرای ۱۰قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت که در سال۹۷ امضا شد، گفت: سهم ساخت داخل در اجرای این قراردادها تاکنون بیش از ۷۰درصد است و این سهم در پایان اجرای همه بسته‌های کاری طرح، به بیش از ۸۰درصد می‌رسد. به گفته مسعود کرباسیان بالغ بر ۸۰درصد نیروهای به‌کار گرفته شده در پروژه‌های این طرح نیز نیروهای بومی هستند. وی با بیان اینکه در اجرای مرحله دوم این طرح، تعداد دکل‌های فعال به ۲۳دکل افزایش می‌یابد و با اجرای ۱۳قرارداد، بالغ بر ۱۸۵هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده می‌شود، ادامه داد: مرحله سوم قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت هم تا پایان سال امضا می‌شود.

خبرهای مهم زنگنه
  قیمت خوراک پتروشیمی را کاهش داده و قیمت خوراک پالایشگاه را اصلاح کردیم که این موضوع باعث بهتر شدن وضعیت این شرکت‌ها در بورس می‌شود.
  هنوز طرح مجلس برای تغییر در سهمیه‌بندی بنزین به‌دست ما نرسیده و نمی‌توان روی فرضیات نظری داد.
  طرح عرضه نفت، پیش‌فروش قطعی موضوعی است که در جلسه سران قوا مطرح شده و هنوز نهایی نشده است.
  یک سری اعتراضات کارگری بود که مربوط به پیمانکاران دست دوم نفت می‌شد؛ البته باید توجه شود. به‌عنوان وزیر نفت با قدرت می‌گویم از حقوق کارگران دفاع می‌کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید