• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 27 مرداد 1399
کد مطلب : 107858
+
-

بازگشت به حربه نژادپرستی

بازگشت به حربه نژادپرستی


دونالد ترامپ، سرخورده و ناراضی از نظرسنجی‌ها، اعتبار جایگاه ریاست‌جمهوری آمریکا را زیر پا گذاشته و با حملات سخیف و نژادپرستانه به کامالا هریس، معاون جو بایدن، توجه افکار عمومی از اختلاف فاحشش با رقیب دمکرات‌ها را منحرف کرده است.
به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ که سابقه‌ای طولانی در حمله نژادپرستانه به رقبای خود دارد، در روزهای اخیر به تئوری نژادپرستانه درباره غیرمجاز بودن هریس برای ورود به کاخ سفید دامن زده و انتقادهای زیادی را برانگیخته است. این تئوری، از سوی راست‌های افراطی آمریکایی پیگیری می‌شود. آنها می‌گویند هریس به‌خاطر چندرگه بودن مجاز نیست که در انتخابات شرکت کند. هریس از سوی جو بایدن، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عنوان معاون انتخاب شده و در صورت پیروزی بایدن، همراه با او به کاخ سفید می‌رود.
تمسک ترامپ به این تئوری سخیف و نژادپرستانه البته از سوی او چندان بعید نیست و او پیش از این هم بارها از این تاکتیک غیراخلاقی به نفع خود استفاده کرده است. او اصلا با همین حملات نژادپرستانه خود را از یک سرمایه‌دار جنجالی و ثروتمند نیویورکی به جریان اصلی سیاست در واشنگتن رساند. نام ترامپ، بعد از آن سر زبان‌ها افتاد که مدعی شد باراک اوباما، نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا مجاز به شرکت در انتخابات نیست و دروغ‌های زیادی درباره محل تولد او و اصالت آفریقایی‌اش مطرح کرد.
این بار هم هریس، نخستین زن رنگین‌پوست تاریخ آمریکا که نامزد معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا شده هدف این تهمت‌های بی‌اساس و غیراخلاقی ترامپ قرار گرفته است. با این تفاوت بزرگ که ترامپ دیگر یک سرمایه‌دار جنجالی نیویورکی نیست و به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا سوگند یاد کرده و کاخ سفید را اشغال کرده است. همچون اتهام‌زنی‌ها به اوباما، این بار هم اتهام‌های ترامپ به هریس کاملا بی‌اساس است. هریس که به‌عنوان سناتور منتخب در کنگره حضور دارد، متولد اوکلند در کالیفرنیاست و طبق قانون، شرایط لازم برای ورود به کاخ سفید به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور یا هر عنوان دیگری را دارد. با این حال، درستی این اتهام‌ها آخرین چیزی است که ترامپ به آن فکر می‌کند. او هدف دیگری دارد: نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌صورت میانگین 11درصد از بایدن درنظرسنجی‌های ملی عقب است و بدتر از آن، چنان در مهار همه‌گیری کرونا در آمریکا ناکام بوده که در حال از دست دادن پایگاه رأی خود است. تا حالا، بیش از 168هزار نفر در آمریکا به‌خاطر کووید-19 جان خود را دست داده‌اند و بسیاری معتقدند دلیل این آمار بالا، ناکارآمدی دولت ترامپ در مهار این بحران بوده است.



این رویکرد، مختص به شخص ترامپ نیست و دستیاران و اعضای ستاد انتخاباتی او هم همین رویکرد را علیه هریس داشته‌اند. جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ بعد از صحبت‌های ترامپ در پاسخ به سؤالی درباره مجاز بودن هریس برای شرکت در انتخابات، گفته است که شخصا فکر می‌کند او می‌تواند شرکت کند اما به هر حال یک تئوری خلاف این نظر وجود دارد. کوشنر در دفاع از رئیس‌جمهور آمریکا، گفته است که رئیس‌جمهور «نمی‌داند که این مسئله راست است یا دروغ». این صحبت‌ها، بازتاب یکی دیگر از تاکتیک‌های محبوب ترامپ برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت است.
مارک شورت، رئیس دفتر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم بعد از صحبت‌های ترامپ، اتهام دیگری را به هریس وارد کرد: واردات سوسیالیسم. زدن برچسب سوسیالیسم به دمکرات‌هایی که برای رقابت با جمهوریخوانان نامزد می‌شوند، یکی از تاکتیک‌های بسیار پرکاربرد ترامپ در دوران حضور در کاخ سفید بوده و حالا یکی از افراد نزدیک به او، بلافاصله بعد از مطرح شدن اتهام‌هایی علیه مشروعیت هریس، این برچسب را به او زده است. شورت در گفت‌وگو با فاکس بیزینس گفته است: «فکر می‌کنم ما می‌توانیم این واقعیت را که دختر 2 مهاجر (جامائیکایی و هندی) توانسته چنین زندگی حرفه‌ای سیاسی پرباری داشته جشن بگیریم. او نه‌تنها در سطح ایالاتی (به‌عنوان سناتور) انتخاب شده که حالا نامزد اصلی حزب دمکراتیک است. اما فکر کنم مسئله نگران‌کننده این است که به‌نظر می‌رسد او برخی ایده‌های سوسیالیستی را هم از خارج کشور به داخل آمریکا وارد کرده است.»
این اتهام‌ها از مقاله‌ای از جان ایستمن، رقیب پیشین هریس در انتخاب دادستان کالیفرنیا و استاد دانشگاه چپمن نشأت گرفته است.
ترامپ در زمین گلف خود، در پاسخ به خبرنگارانی که درباره اتهام زنی به هریس سوال می‌کردند، ایستمن را «حقوقدانی درخشان» خوانده و گفته است که دیگر به سؤال‌ها در این‌باره پاسخ نمی‌دهد. اما او در حالی از ایستمن تمجید کرد که هیچ صحبتی در رد تئوری او نکرد؛ «من چیزی در این‌ باره نمی‌دانم اما این چیزی نیست که من را آزار بدهد. ما این مسئله را پیگیری نخواهیم کرد.»
هرچند این برچسب‌زنی‌های نژادپرستانه، غیراخلاقی و ناجوانمردانه است اما تیم انتخاباتی ترامپ و شخص او، با مطرح کردن آنها اهداف انتخاباتی خود را دنبال می‌کنند. از نظر آنها، افراطی کردن فضای انتخابات، می‌تواند جمهوریخواهان را بیشتر از گذشته مصمم کند که به نفع ترامپ پای صندوق‌های رأی بروند. چیزی که دمکرات‌ها را بیشتر عصبانی کرده، سکوت جمهوریخواهان در مقابل این رفتار نادرست ترامپ است. با وجود سکوت چهره‌های سرشناس جمهوریخواهان، برخی نظرسنجی‌ها نشان داده که زنان رأی‌دهنده جمهوریخواه، از این رویکرد ترامپ گله‌مند هستند و ممکن است در انتخابات پاییز، دیگر به او رأی ندهند.


این خبر را به اشتراک بگذارید