• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 26 مرداد 1399
کد مطلب : 107738
+
-

تر کش‌های فاجعه

تسویه‌حساب مدیریتی، اخراج دسته‌جمعی، تغییر نسل، رفتن مسی و...

تر کش‌های فاجعه

باخت تحقیرآمیز بارسلونا مقابل بایرن مونیخ در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان، بدترین باخت تاریخ این باشگاه نبود، اما شاید تلخ‌ترین آنها باشد؛ به این معنی که ممکن است به قول فرانس‌فوتبال، این باخت باعث جدایی مسی شود. این برای سومین فصل پیاپی است که مسی به‌خاطر باخت‌های سنگین اروپایی به‌ترتیب مقابل رم، لیورپول و بایرن از باشگاه ناامید می‌شود. بایرن در سال2013 با یوپ هاینکس 7-1 بارسلونا را برده بود اما در بازی رفت و برگشت و نه در 2‌+90دقیقه. پیکه گفته باید تغییرات اساسی ایجاد و اگر لازم باشد خود او هم از تیم برود و این تیم پیر (یک‌ماه کمتر از 30سال در ترکیب اولیه مقابل بایرن) جوان شود. انتخابات باشگاه ممکن است زودتر از موعد و در مارس2021 برگزار شود. ستین و آبیدال که مدیر ورزشی بود، از تیم می‌روند. خریدهای جدید که نه، اما معاوضه‌های جدید در راه خواهد بود. اما آیا این پایان تیکی‌تاکای بارسلوناست؟ سال‌هاست با هر باخت بدی که بارسا می‌دهد، عده‌ای از مرگ تیکی‌تاکا سخن به میان می‌آورند اما هر بار فونداسیونی که کرویف و گواردیولا بنا نهادند، سالم می‌ماند و بارسا با مربیان ضعیف و متوسط به تیکی‌تاکای خودش ادامه می‌دهد؛ اما سبکی که کاریکاتوری از خودش است. تیکی‌تاکای جهش‌یافته در منچسترسیتی و تیم‌هایی مثل سویای لوپتگی یا رئال‌بتیس کیکه ستین به حیات خود ادامه می‌دهد. سزار لوئیس منوتی، سرمربی آرژانتینی بارسا در سال1983 پارسال ادعا کرد که او تیکی‌تاکا را در دوران مربیگری‌اش در این تیم پیاده می‌کرده و این سبک جدید نیست. اصلا فوتبال اسپانیا سال‌ها مبتنی بر پاس‌های کوتاه متعدد و بازی عرضی بوده و این چیز جدیدی نیست، اما تیکی‌تاکایی که تیم فعلی ارائه می‌دهد و در آن پیکه که یک مدافع وسط است بیشترین تعداد پاس در کل لالیگا را به نام خودش می‌کند و ‌تر‌اشتگن بیشترین لمس توپ را بین همه دروازه‌بان‌های جهان دارد، فقط اسمش تیکی‌تاکاست. بارسا در این بازی 99بار توپ لو داد که 17تای آن در زمین خودش بود. برای جانشینی ستین که به‌زودی به گاوداری‌اش برمی‌گردد، نام 2مربی بیش از سایرین مطرح شده؛ اولی پوچتینو که یک آنتی‌بارسایی و هوادار اسپانیول است و سابقه باخت 7-2 با تاتنهام به بایرن دارد و دومی ژاوی که قراردادش را با السد تمدید کرده و برای هدایت بارسلونا مقاومت می‌کند. لورن بلان هم گزینه ذخیره است.
  این سنگین‌ترین شکست بارسا مقابل تیم‌های خارجی بود و برابر با شکستی با همین نتیجه مقابل رئال در سال1935 و کم‌گل‌تر از باخت 12-1 به بیلبائو و 11-1 به سویا و رئال و این ششمین‌بار بود که در یک مسابقه رسمی 8گل دریافت می‌کرد. نخستین‌بار در 257‌بازی اروپایی بود که با 5گل یا بیشتر می‌باخت. برای نخستین‌بار طی 69سال گذشته است که در 31دقیقه ابتدایی 4گل می‌خورد. در سال1951 طی 29دقیقه 4گل از رئال خورده بود.
  بارسا در 5 بازی از 9بازی آخر خارج خانه لیگ قهرمانان شکست خورده. البته این بازی در زمین بی‌طرف بود. طلسم گل‌نزنی سوارس در خارج از نوکمپ هم شکسته شد.
  برای نخستین‌بار از ‌فصل 08‌-2007  به این‌سو بود که این تیم بدون جام فصل را به پایان می‌برد. نخستین‌بار است که اسپانیا و ایتالیا هیچ نماینده‌ای در نیمه‌نهایی ندارند. نخستین‌بار 3مربی از یک کشور به این مرحله راه‌یافته‌اند؛ توخل (پاریس)، فلیک (بایرن؛ در برد 7-1 آلمان مقابل برزیل در جام‌جهانی2014 دستیار یواخیم لوو بود) و ناگلزمان (لایپزیش) هر سه از آلمان. فصل قبل یورگن کلوپ قهرمان شد.
  بایرن مونیخ ‌هر 9 بازی‌اش در لیگ قهرمانان این فصل را با برد تمام کرده (39گل) و لواندوفسکی در 8بازی پیاپی گل زده که هم‌رده با رکورد دوم گلزنی رونالدو (کریستیانو یک‌بار 11بازی پیاپی گل زده بود) و یکی کمتر از رکورد فان‌نیستلروی است.
 ۲۵۶روز بی‌شکستی، 27برد و یک تساوی در 28بازی آخر؛ 26گل اروپایی از زمان مربیگری فلیک که 5گل بیش از بهترین رکورد یک مربی در 6دیدار ابتدایی در این جام است؛ 155 گل زده از آغاز فصل در تمامی رقابت‌ها؛ 6 برد از 9بازی مقابل بارسلونا (چلسی 4برد از 14بازی و میلان 4 برد از 15و پاریس 3برد از 10بازی بدترین حریفان بارسا بوده‌اند)؛ بیستمین حضور در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان (رکورد در اختیار رئال با 29حضور) و... رکوردهای بایرن بعد از این بازی بود.
   لواندوفسکی با رکورد 14گل مسی در یک فصل لیگ قهرمانان (12-2011) مساوی کرد که هنوز پایین‌تر از رکورد کریستیانو در 3فصل مختلف است؛ 17گل در فصل 14-2013، 16گل در فصل‌‌16-2015 و 15گل در فصل 18-2017. این پنجاهمین گل اروپایی لوا در 60 بازی اروپایی برای بایرن بود (پایین‌تر از رکورد رونالدو با 63 گل در 67بازی در دوره مشابه و بالاتر از مسی با 48 گل در 57بازی). لوا یکی کمتر از مجموع گل‌های بارسا در این فصل اروپا زد.
   توماس مولر حالا به قاتل بارسا در اروپا تبدیل و موفق شده 6گل در 5 بازی به این تیم بزند که یکی بیشتر از تعداد گل‌های شوچنکو و چهل‌وششمین گل اروپایی این بازیکن است.
 حالا برای نخستین‌بار از فصل‌‌05-2004 است که مسی یا رونالدو در نیمه‌نهایی حضور ندارند و نخستین‌بار از فصل‌‌06-2005 که مسی ‌و‌ رونالدو در این مرحله بازی نمی‌کنند.
  گل به‌خودی آلبا نهمین گل به‌خودی حریفان اروپایی بارسلونا از فصل‌17-2016 به این‌طرف بود که بعد از مسی (32گل) بهترین رکورد گلزنی در این تیم است. مسی در 11فصل اخیر در این مرحله تنها یک‌بار موفق به گلزنی شده بود (2گل در بازی رفت پارسال به لیورپول).
  کوتینیو که 2فصل است با بی‌مهری از سوی بارسا کنار گذاشته و به بایرن قرض داده شده، از دقیقه75 به میدان رفت و 2گل زد و یک پاس گل داد. او دنبال بازگشت به لیگ برتر (احتمالا قرضی در آرسنال) است. لیورپول از فروش این بازیکن 142میلیون پوند پول به دست آورد اما این آخرش نیست و اگر بایرن این فصل قهرمان اروپا شود، بارسلونا باید 5میلیون پوند دیگر به باشگاه انگلیسی بپردازد، درحالی‌که از خود این بازیکن هم زخم خورده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید