• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 26 مرداد 1399
کد مطلب : 107729
+
-

کرونا X علم

  آغاز تولید انبوه واکسن کووید-19 در روسیه
وزارت بهداشت روسیه روز شنبه اعلام کرد تولید انبوه واکسن کووید-19 ساخته شده توسط انستیتو تحقیقاتی علمی گامالیا آغاز شده است. به گزارش اسپوتنیک، اوایل هفته گذشته روسیه در اقدامی جنجالی نخستین واکسن کووید-19 جهان را با نام Sputnik V به ثبت رسمی رساند. وزارت بهداشت روسیه گفته است که این واکسن همه ارزیابی‌های لازم را پشت سر گذاشته و ایمنی بلندمدت آن در برابر ویرس کرونا اثبات شده است. این واکسن به‌طور مشترک توسط مؤسسه تحقیقاتی گامالیا و صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه تهیه شده است. این واکسن در 2 مرحله به‌طور جداگانه تزریق می‌شود که انتظار می‌رود در کنار یکدیگر ایمنی پایداری در برابر ویروس ایجاد کند. واکسن Sputnik V تاکنون روی 76داوطلب به‌طور جداگانه در2 مؤسسه آزمایش شده است. مقامات روسی می‌گویند که این کشور قادر است در 12‌ماه آینده 500میلیون دوز از این واکسن تولید کند. از آنجایی که به‌زودی آزمایش های بالینی این واکسن در امارات، عربستان و فیلیپین آغاز می‌شود، پیش‌بینی می‌شود این محصول در خارج از روسیه هم تولید شود.

  دستورالعمل‌های قرنطینه به‌روز شد 
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها دستورالعمل‌های خود را برای قرنطینه به‌منظور جلوگیری از شیوع کووید-19 به‌روز کرد. به‌گزارش پاپیولارساینس، یکی از مهم‌ترین دستورالعمل‌های این آژانس درباره افرادی است که 3‌ماه از ابتلای آنها به کووید-19 گذشته است اما همچنان درصورت تماس با افراد آلوده نیاز به قرنطینه دارند. درحالی‌که دستورالعمل‌ها حاکی از آن است که بیماران مبتلا به کووید-19 بهبود یافته به‌مدت 90روز از ابتلا به ویروس مصون هستند، این مرکز اخیرا بیانیه‌ای را منتشر و اعلام کرد پاسخ ایمنی به ویروس تا حد زیادی ناشناخته است. در دستورالعمل‌های به روز شده، به‌احتمال ابتلا به ویروس اشاره نمی‌شود، بلکه به‌احتمال دقیق نبودن آزمایش ابتلای مجدد اشاره دارد. هنگامی که فرد دچار سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا ویروس دیگری می‌شود، سلول‌های موجود در سیستم ایمنی بدن آنتی‌بادی‌های سازگاری برای یافتن و از بین بردن آن طراحی می‌کند. پس از از بین رفتن ویروس، آنتی‌بادی در بدن شما باقی می‌ماند و اگر حمله مجدد انجام شود، مهاجم را تشخیص داده و باعث می‌شود بار دیگر بدن شما تحت‌تأثیر ویروس قرار نگیرد. اما این بدان معنا نیست که شما برای همیشه در برابر عفونت شکست ناپذیر هستید. ویروس‌ها می‌توانند تا حدی جهش پیدا کنند که سیستم ایمنی بدن شما دیگر آنها را تشخیص ندهد و پادتن‌ها نیز می‌توانند با گذشت زمان محو شوند.

  استنشاق ذرات معلق سرشار از آنتی‌بادی برای مبارزه با کووید-19
دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو یک فرمول ائروسل (ذرات معلق در هوا) ساخته شده از نانوبادی‌های مشابه آنتی‌بادی ابداع کرده‌اند که می‌تواند مانع از آلوده شدن سلول‌های بدن به ویروس کرونا شود. به‌گزارش ساینس الرت، درحالی‌که جهان در انتظار واکسن کرونا روزهای سختی را سپری می‌کند، این ذرات با استفاده از اسپری استنشاقی یا اسپری بینی، می‌تواند یک روش موفقیت‌آمیز برای درمان کووید-19 باشد. محققان دریافتند که نانوبادی‌های خاصی که از لاماها و شترها به‌دست می‌آید می‌تواند روی پروتئین سنبله موجود در قسمت بیرونی  SARS-CoV-2 نشسته و آن را خنثی کند. نسخه‌های مصنوعی این نانوبیلدها AeroNabs نامیده می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید