• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 23 مرداد 1399
کد مطلب : 107555
+
-

آمریکا با خلاصه کردن قطعنامه اولیه خود علیه ایران، به‌دنبال گرفتن امتیاز از اعضای شورای امنیت است

نقشه‌ای برای فریب

ظریف: آمریکایی‌ها یک قطعنامه کوتاه‌تر و در چند بند اما با همان هدف قبلی را منتشر کردند و به‌صورت موذیانه کوشیدند که آن را به تصویب برسانند. آنان برای اعضای شورای امنیت شعوری قائل نیستند

دیپلماسی
نقشه‌ای برای فریب

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که قرار بود 2روز پیش مورد رأی‌گیری اعضای شورای امنیت قرار بگیرد، پس از یک‌بار تعویق قرار است امروز بررسی شود. قطعنامه نخست آنقدر تند بود که آمریکایی‌ها از مطرح کردن آن صرف‌نظر کردند و به جای آن یک قطعنامه مختصرتری ارائه دادند؛ هرچند محتوای آن تغییری نکرده است.  آمریکا در ساعات پایانی روز سه‌شنبه به وقت محلی آمریکا دومین پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت برای رأی‌گیری ارائه کرد. این پیش‌نویس قرار بود روز سه‌شنبه مورد رأی‌گیری قرار بگیرد، اما به روز چهارشنبه موکول شد و نتیجه نهایی هم احتمالا طی امروز یا فردا توسط رئیس شورای امنیت اعلام خواهد شد. طبق گزارش رسانه‌های خارجی، پیش‌نویس جدید برخلاف پیش‌نویس قبلی که بیش از 12صفحه بود، 4پاراگراف است و بسیار خلاصه‌تر.  ریچارد گوان، مدیر گروه بحران جهانی سازمان ملل در رابطه با مختصر شدن قطعنامه آمریکا در صفحه توییترش نوشت: نگذارید اختصار پیش‌نویس جدید آمریکا شما را فریب دهد. نکته اصلی این است که این پیش‌نویس اجازه می‌دهد که تحریم تسلیحاتی ایران به‌طور نامحدود اعمال شود و چین و روسیه از آن خوششان نخواهد آمد. خبرگزاری رویترز هم پیش از رأی‌گیری در گزارشی نوشت: آمریکا طرحش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را خلاصه‌تر کرد، اما این نمی‌تواند بر مخالفت روسیه و چین غلبه کند. مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به تغییر قطعنامه آمریکا تأکید کرد: آمریکا پس از مخالفت اعضای شورای امنیت، مجبور به عقب‌نشینی از پیش‌نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران شد. پیش‌نویس جدید در ماهیت و هدف مشابه پیش‌نویس قبلی است. به‌طور حتم شورای امنیت این پیش‌نویس را هم - دوباره - رد خواهد کرد. روزنامه فایننشال تایمز هم با اشاره به اینکه قطعنامه قبلی آمریکا رویکرد افراطی داشت از اصطلاح عقب‌نشینی آمریکا برای تغییر قالب قطعنامه پیشنهادی این کشور استفاده کرد. براساس گزارش خبرگزاری رویترز که مدعی است متن این پیش‌نویس را رویت کرده، در بندی از متن آن آمده است: تحریم‌ها تمدید می‌شود «تا زمانی که شورای امنیت تصمیم دیگری بگیرد.» آمریکا در این پیش‌نویس مدعی شده که تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران «برای حفظ صلح و امنیت جهانی ضروری است.» این خبرگزاری مدعی شده است: پیش‌نویس قبلی از کشورهای دیگر می‌خواست محموله کالاهایی را که به ایران می‌رفت یا از آن خارج می‌شد، مورد بازرسی قرار دهند و همچنین شامل بندی از افراد و نهادهایی بود که ممکن بود مورد تحریم قرار بگیرند، اما به‌نظر در پیش‌نویس جدید این بندها دیگر قرار داده نشده است. یکی از مهم‌ترین انتقادات دولت ترامپ به برجام و قطعنامه 2231مشخص بودن زمان پایان تحریم تسلیحاتی ایران بوده و در پیش‌نویس اولیه هم قصد تمدید نامحدود تحریم‌ها علیه ایران را داشتند، اما به‌دلیل مخالفت گسترده در میان اعضا آمریکا مجبور به تعدیل قطعنامه و تبدیل آن به قطعنامه‌ای بی‌خاصیت شد.  با توجه به موضوع کرونا، جلسه‌ شورای امنیت به‌طور علنی برای رأی‌گیری انجام نخواهد شد. رأی‌گیری شورای امنیت به‌صورت ایمیلی با مهلت 12 ساعته به کشورهای عضو برای اعلام رأی انجام می‌شود. این پیش‌نویس به ۹ رأی نیاز دارد تا روسیه و چین مجبور شوند از حق وتوی‌شان استفاده کنند.

 توهین آمریکا به شعور شورای امنیت
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در رابطه با قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: آمریکایی‌ها 3ماه است روی یک قطعنامه‌ بسیار طولانی و تند، با مفاد در برخی موارد بسیار غیرقابل‌باور، مشغول رایزنی با همه دنیا بودند و از همه توان خود در دوران کرونا استفاده کردند اما به این نتیجه رسیدند که این قطعنامه کمتر از 5 رأی می‌آورد؛ حتی در برخی پیش‌بینی‌ها در نیویورک گفته شد که این قطعنامه یک یا 2 رأی می‌آورد. این کار باعث می‌شد که انزوای آمریکا در دنیا به‌صورت کامل و مشخص نشان داده شود. وزیر امور خارجه کشورمان افزود: آنان یک قطعنامه کوتاه‌تر و در چند بند اما با همان هدف قبلی را منتشر کردند و به‌صورت موذیانه کوشیدند که آن را به تصویب برسانند. آنان برای اعضای شورای امنیت شعوری قائل نیستند و فکر می‌کنند اگر یک قطعنامه 5‌صفحه‌ای را به 5خط برسانند، تغییر محتوایی ایجاد شده است! وی یادآور شد: آمریکایی‌ها می‌دانند که قطعنامه‌شان رأی نمی‌آورد و برای همین اعلام کردند که از روش «اسنپ‌بک» استفاده می‌کنند. در این روش از نظر حقوقی آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از آن ندارد. 3کشور اروپایی هم به آمریکا اعلام کردند که آمریکا نمی‌تواند اسنپ‌بک کند. ظریف درباره طرح این ادعا که طی روزهای آینده بخشی از تحریم‌های آمریکا به پیشنهاد آلمان و انگلیس لغو می‌شود، گفت: اگر آنها چنین طرحی را به آمریکا دادند، آن را به ما ندادند. ما هیچ طرحی که موجب تغییر در برجام داده شود را نمی‌پذیریم. وی درخصوص ادعای ترامپ مبنی بر اینکه ظرف 4هفته می‌تواند با ایران به توافق برسد، اظهار داشت: ایشان 3سال و نیم وقت داشته است. کسی که در 3 سال و نیم نتوانسته چنین کاری را بکند در چند هفته هم نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. واضح است که به ترامپ مشاوره غلط داده شده است.

مکرون: نظرمان با آمریکا متفاوت است
حسن روحانی در تماس تلفنی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با وی، با تأکید بر اینکه اروپا نباید تحت‌تأثیر آمریکا قرار گرفته و در دام این کشور بیفتد، گفت: طبق قطعنامه‌2231 شورای امنیت از 18اکتبر باید تحریم تسلیحاتی ایران برداشته شود و اگر آمریکا بخواهد اقدامی برخلاف آن انجام دهد، نقض قطعنامه است. رئیس‌جمهور تأکید کرد: حفظ برجام و قطعنامه‌2231 یک تعهد اساسی از سوی همه کشورهایی است که امروز دربرجام باقی مانده‌اند و انتظار ما این است که چه در آژانس و شورای حکام و چه در شورای امنیت سازمان ملل، مشورت و رایزنی‌های دقیق و همکاری بین ایران و 3کشور اروپایی و 2کشور روسیه و چین انجام گیرد تا مانع رسیدن مخالفان برجام به اهداف خود باشد. روحانی خاطرنشان کرد: آمریکا با توجه به اینکه بیش از 2سال است از برجام خارج شده، هیچ حقی برای استفاده از سازوکار برجام ندارد. رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تأکید بر ضرورت حفظ برجام، گفت: دیدگاه ما با آمریکا درمورد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران کاملا متفاوت است و این موضوع را به صراحت به آنها گفته‌ایم. امانوئل مکرون همچنین خاطرنشان کرد: در حال انجام اقداماتی برای فعال‌تر‌شدن سیستم مالی اروپا با ایران هستیم.

آمریکا صداقت ندارد
 حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه هیات‌دولت در رابطه با تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه در شورای امنیت تصریح کرد: آمریکا قطعنامه‌ای برای ضربه زدن به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ایجاد کرده که ما امید فراوان داریم که طرح آمریکا شکست بخورد و بار دیگر انزوای آمریکا در جهان دیده شود، اما واکنش ما هم در صورت تصویب احتمالی آن مشخص است. اگر چنین طرحی به تصویب برسد به‌معنای نقض فاحش و آشکار برجام است و عواقب آن بر عهده کسانی است که در این زمینه تلاش می‌کنند. روحانی در عین حال خاطرنشان کرد: اگر شما واقعا می‌خواهید با ملت ایران توافق و مشکلات را حل کنید، پس چرا امروز این کار را نمی‌کنید؟ چرا امروز دشمنی می‌کنید؟ چرا توافق را به فردای انتخابات موکول می‌کنید؟ این نشان می‌دهد شما راست نمی‌گویید و نشان می‌دهد که شما به هیچ عهد و پیمانی وفادار نیستید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید