• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 23 مرداد 1399
کد مطلب : 107537
+
-

مجلس و درک منافع ملی

یادداشت
مجلس و درک منافع ملی

احمد مازنی‌-نماینده مجلس دهم

نمایندگان راه یافته به مجلس یازدهم با یک‌سری شعارهایی وارد عرصه انتخابات شدند که عموما در ارتباط با معیشت مردم بودند. آنها با نقد دولت، قول‌هایی به مردم دادند که اگر به آنها رأی داده شود، چه‌ها و چه‌ها خواهند کرد. در مقابل این مجلس یکدست اصولگرا، رئیس‌جمهور پیام اخوت و همکاری به مجلس اصولگرای حداکثری دوره یازدهم ارسال کرده بودند، ولی مجلس پاسخ مثبتی به این درخواست نداد و با طرح موضوعاتی همچون سؤال از رئیس‌جمهور یا استیضاح و مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت نشان داد، نگاهش به سمت اهداف سیاسی دیگری است. واقعیت این است که چه مجلس، چه دولت و چه قوه قضاییه باید در قالب دمکراسی و متناسب با اقتضائات دمکراسی عمل کنند و مثل کشورهای برخوردار از پیشرفته‌ترین تجارب دمکراسی، قوای مختلف در جهت منافع ملی و حل مشکلات مردم همسو و هماهنگ باشند. راه، این موضوع نیز گفت‌وگوی ملی است، یعنی اینها بر بستر اصول، مبانی مشترک نیروهای انقلاب و در چارچوب قانون اساسی، اندیشه امام و سیاست‌های ابلاغی رهبری با یکدیگر گفت‌وگو کنند و آنچه موضوعات غیرسیاسی است، آنها را سیاسی نکنند و مسائل اختلافی را به نیازها و زندگی مردم گره نزنند. معیشت مردم نباید به مجادلات سیاسی آنان گره زده شود.
به‌نظر می‌رسد به‌رغم اظهارات ظاهری مجلس و ادعای آنها درباره نگرانی‌های معیشتی، مجلس در عمل معیشت را به سیاست گره‌ زده و این رویکرد را در رأی عدم ‌اعتماد به وزیر صنعت، معدن و تجارت نشان داد. مجلسی که تا هفته گذشته صحبت از بلاتکلیفی وزارت صمت می‌کرد، با معرفی گزینه وزارت، رأی اعتماد به او نداد تا این وزارتخانه همچنان بلاتکلیف بماند، به‌نظر می‌رسد خط کلی حاکم بر این مجلس این است که به هر قیمتی نگذارد دولت به وظیفه‌اش عمل کند و کارهایش را انجام دهد. دولت آقای روحانی فرصت زیادی ندارد و زمان آنچنانی هم برای انتصاب سرپرست ندارد، مگر اینکه متوسل به حکم حکومتی شوند که چندان به صلاح کشور هم نیست.
فلسفه وجودی تشکیل جلسات سران قوا همین مسئله است که برای حل مشکلات مردم و تفاهم بر سر نیازهای آنان، هماهنگی صورت گیرد. این به ‌معنای نفی هویت و مواضع سیاسی گروه‌های سیاسی نیست؛ بلکه به منزله درک منافع کشور است. رفتار مجلس یازدهم جای نقد دارد و این گله از آنان وجود دارد که متأسفانه همچنان مواضع سیاسی خودشان را بر حل مشکلات مردم ترجیح داده‌اند. آنها به‌رغم شعارهایی که مبنی بر حل مشکلات مردم داده‌اند همچنان ساز منافع باندی و جناحی خودشان را می‌نوازند که صدایش در شرایط خاص فعلی اقتصادی کشور برای عموم مردم گوش‌خراش است. درک شرایط خاص فعلی کشور شاید به آنان یادآوری کند آنچنان که رئیس دولت گفته؛ همه در یک کشتی نشسته‌ایم و دود منش سیاسی آنان ممکن است حتی به چشم خودشان هم برود.

این خبر را به اشتراک بگذارید