• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 23 مرداد 1399
کد مطلب : 107535
+
-

عوارض تهران کجا خرج می‌شود؟

برنامه تصویری «سلام آقای شهردار» هر هفته از شبکه شهر پخش می‌شود و سؤال شهروندان مستقیم از شهردار پرسیده می شود. در قسمت دوازدهم برنامه «سلام آقای شهردار»، پیروز حناچی به سؤال یکی از شهروندان در مورد محل خرج عوارض شهری و بهسازی معابر تهران، پاسخ می‌دهد.
شهروند: من گاهی اوقات می‌بینم که سنگفرش‌ها و جوی‌های خیابان هنوز به 50سال پیش شباهت دارد، پس هزینه‌هایی که شهرداری از مردم می‌گیرد، همچون مالیات و عوارض کجا مصرف می‌شود؟ من 35سال سن دارم و برخی نقاط تهران از وقتی که من به یاد دارم یک مشکل داشته‌اند و مشکلشان هنوز حل نشده است. آیا من یا فرزندم نباید بتوانیم در آینده چیزهایی جدیدی در شهر ببینیم؟
شهردار: تعداد خیابان‌ها و کوچه‌های که تهران دارد بسیار زیاد است و اگر از شما بپرسند تهران چند کیلومتر خیابان دارد، ممکن است، حتی تصور آن هم برای شما دشوار باشد. تهران حدود 10هزار کیلومتر معبر دارد. برای آنکه اقدام شما در همه شهر حس شود و همه معابر روکش شود، باید سالی یک میلیون تن آسفالت توزیع شود. پارسال 500هزار تن آسفالت مصرف کردیم. برای بهسازی معابر هم اولویت را به اتوبا‌ن‌ها، بزرگراه‌ها و خطوط بی‌آرتی دادیم. برای بهسازی چاله‌ها در سطح مناطق هم، آسفالت به قیمت نازل به مناطق فرستادیم؛ البته هنوز هم نقص‌هایی وجود دارد. این دولت است که از مردم مالیات می‌گیرد و سهمی از مالیات‌های محلی توسط دولت به شهرداری پرداخت می‌شود. هدف و ایده‌آل ما این است که به‌وسیله عوارض و مالیات، هزینه‌های جاری و بخشی از هزینه‌های عمرانی شهرداری را پرداخت کنیم، این تراز هم‌اکنون وجود ندارد. یعنی نمی‌توانیم بگوییم درآمدهای پایدار با هزینه‌ها برابری می‌کند و درآمدهای پایدار از درآمدهای واقعی کمتر است. از سوی دیگر هزینه‌های شهرداری هم بالاست. یکی از مشکلات ما در شهرداری تهران انباشت نیروی انسانی است. تعداد نیروهای شهرداری از پست‌های مصوب بیشتر است. در این شرایط سخت، تعدیل نیروی انسانی را در دستور کار نداریم. به علاوه این شهروند عزیز باید به این نکته توجه کند که نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم، همه قسمت‌های شهر مدام نوسازی شود. هیچ کجای دنیا اینطور نیست. نگاه صحیح این است که نوسازی یک‌بار صورت گیرد، اما جوری باشد که تا ۵۰ الی ۶۰ سال پایدار باشد. این نگاهی است که ما به‌دنبال آن هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید