• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 23 مرداد 1399
کد مطلب : 107530
+
-

برای گذران قرنطینه خانگی، فهرست کتاب‌ها و فیلم‌های پیشنهادی فعالان فرهنگی کشور به کارتان می‌آید

فرصتی به نام خانه‌نشینی

پرنیان سلطانی

این درست است که روزهایی پر از دغدغه و استرس را پشت‌سر می‌گذاریم؛ روزهای مبارزه با یک ویروس مرموز و ناشناخته که همه انرژی‌مان را گرفته است. اما همین روزهای منحصر به‌فرد خانه‌نشینی اجباری، فرصت خوبی هم در اختیارمان قرار داده تا هم به کارهای عقب‌افتاده‌مان سر و سامانی بدهیم و هم از این وقت آزاد برای انجام کارهایی استفاده کنیم که هیچ‌وقت فرصت کافی انجام‌شان را نداشتیم. به‌عنوان مثال در خانه بسیاری از ما کتاب‌های نخوانده زیادی روی هم تلنبارشده یا حجم هاردهایمان از فیلم‌ها و سریال‌هایی که قرار بوده روزی دیده شوند، پر شده است! این روزها که تفریحات خارج از خانه‌مان به کمترین مقدار خودش رسیده و خبری از سینما و تئاتر و استخر و باشگاه نیست، بهترین فرصت است تا در چارچوب امن خانه به مطالعه کتاب‌های روز و دیدن فیلم‌ها و سریال‌های تحسین‌شده دنیا بپردازیم. در این راه فعالان فرهنگی و هنری کشور هم به کمک‌مان آمده‌اند و فهرستی از این تفریحات آموزنده و حال خوب‌کن را در اختیارمان قرار داده‌اند که در این شماره بخشی از آن را خواهید خواند.

علیرضا خمسه
معرفی کتاب‌ها و فیلم‌هایی که اخیرا خوانده و دیده‌ام

علیرضا خمسه که نیازی به معرفی ندارد. مگر می‌شود این هنرپیشه، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و مجری تلویزیونی را نشناخت. او که بازیگری در سینما را در سال1360 با فیلم «مرگ یزدگرد» آغاز کرده، سال1387 برای بازی در فیلم «بیست»، برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد مکمل از جشنواره فیلم فجر شده است. خمسه که کارشناسی روانشناسی از دانشگاه شهید بهشتی دارد و دانش‌آموخته تئاتر از دانشگاه ونسن پاریس است، تاکنون در حدود 70سریال یا فیلم تلویزیونی، 40فیلم سینمایی و 10تئاتر ایفای نقش کرده و نمایش‌ها، فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی زیادی با نویسندگی و کارگردانی او روی صحنه رفته، اکران یا پخش شده است. استندآپ کمدین برنامه خندوانه و مجری برنامه‌های «سالاد فصل»، «جمعه تعطیل نیست»، «سیاحت‌نامه»، «بشین پاشو بخند» و مسابقه‌های «ثانیه‌ها»، «پلکان»، «هفت‌خوان» و «حواستو جمع کن»، در این شماره فهرستی از کتاب‌ها و فیلم‌هایی که این روزها در حال خواندن و دیدن آنهاست در اختیارمان قرار داده است.

ارسلان فصیحی
«1917» ببینیم و «داستان یک شهر» بخوانیم

کتاب «ملت عشق» از الیف شافاک که چند سالی است زیاد درباره‌اش می‌شنوید و می‌بینید، ترجمه اوست. ارسلان فصیحی را می‌گوییم؛ مترجم و ویراستار نام‌آشنایی که مترجم ادبیات ترکیه است و تاکنون آثار زیادی را به فارسی ترجمه کرده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به آثار اورهان پاموک، برنده جایزه نوبل اشاره کرد. این مترجم 59ساله که نامش را بارها و بارها روی جلد کتاب‌هایی از ادبیات ترکیه دیده‌ایم، در سال‌1361 برای تحصیل در رشته زبان و ادبیات به ترکیه رفت و اواخر همان دهه به ایران برگشت تا به ترجمه کتاب‌های نویسندگان ترک‌زبان بپردازد. او که سال1386 کتابی با عنوان «خودآموز ترکی استانبولی» نوشته و روانه بازار کتاب کرده، تاکنون حدود 20کتاب را به فارسی ترجمه کرده که ملت عشق، «معرفت تلخ»، «دیوانه‌ای بالای بام»، «من قرمزم»، «قصه‌های حسن کچل»، «زندگی نو»، «برف»، «بعد از عشق»، «دختر مردم»، «باب اسرار» و... ازجمله آنهاست. اگر می‌خواهید بدانید این مترجم نام‌آشنا برای خوب نگه‌داشتن حالمان در روزهای خانه‌نشینی اجباری چه توصیه‌ای دارد، نگاهی به فهرست کتاب‌ها و فیلم‌های پیشنهادی‌اش بیندازید که خوب است در این ایام خوانده و دیده شوند.

راحله امینیان
این روزها «روانشناسی بیماری همه‌گیر (کرونا)» را بخوانیم

همه ما دست‌کم به اندازه دنبال‌کردن یک برنامه تلویزیونی هم که شده، راحله امینیان را دیده‌ایم؛ مجری توانمند صدا و سیما که بیشتر او را با برنامه‌های «به خانه برمی‌گردیم» و «خانه مهر» می‌شناسیم، کارش در تلویزیون را از سال1378 با برنامه «برپا برپا» آغاز کرده و تاکنون مجری ده‌ها برنامه تلویزیونی بوده است. سردبیر و نویسنده برنامه‌های رادیویی، دکتری روانشناسی و کارشناسی‌ارشد مدیریت منابع انسانی (MBA) دارد و بسیار اهل کتاب و کتابخوانی است. برای همین وقتی در جریان کارکرد صفحه پیشنهاد فیلم و کتاب ما قرار می‌گیرد، با روی باز ما را مهمان فیلم‌ها و کتاب‌های مورد علاقه‌اش می‌کند. یکی از کتاب‌هایی که این مجری تلویزیون توصیه می‌کند که همه ما در این روزها بخوانیم، «روانشناسی بیماری همه‌گیر (کرونا)» است؛ کتابی به نوشته استیون تیلور، استاد دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا که در آن تحلیلی دقیق از عوامل تاریخی، اجتماعی و روانشناختی درگیر در پاندمی‌ها ارائه می‌دهد. این کتاب که تکیه اصلی آن بر اضطراب و ترس ناشی از این بیماری است، قرار است آدم‌ها را برای بیماری‌های بعدی جهانی آماده کند.

وجیهه سامانی
از «گاه ناچیزی مرگ» تا «خیلی دور، خیلی نزدیک»

اگر فقط کمی اهل مطالعه و کتابخوانی باشیم، حتما وجیهه سامانی، نویسنده و کارشناس ادبی را می‌شناسیم. این نویسنده 44ساله که لیسانس زبان و ادبیات فارسی دارد، تاکنون آثار مختلفی از خود بر جا گذاشته که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «آن مرد با باران می‌آید»، «خواب باران»، «بادبادک‌ها»، «عروس آسمان» و «ترا من چشم در راهم» اشاره کرد. اما نکته‌ای که درباره این نویسنده فعال در ۲حوزه نوجوان و بزرگسال وجود دارد این است که کتاب آن مرد با باران می‌آید او سال 1398توسط مقام معظم رهبری تقریظ و تاکنون 22بار تجدیدچاپ شده است. کاندیدای چهره هنر سال انقلاب حوزه هنری در سال 99، رتبه اول جشنواره مطبوعات وزارت ارشاد، برگزیده جشنواره داستان انقلاب حوزه هنری، برگزیده جشنواره حبیب غنی‌پور، برگزیده جشنواره شهید اندرزگو و...، برای گذران بهینه ایام قرنطینه خانگی کتاب‌ها و فیلم‌هایی پیشنهاد می‌دهد که در ادامه خواهید خواند. یکی از فیلم‌های پیشنهادی این بانوی نویسنده، «مسیر سبز» است؛ فیلم تحسین‌شده فرانک دارابونت که محصول سال1999 است و براساس رمانی از استیون کینگ ساخته شده است. پیشنهادهای دیگر وجیهه سامانی را در ادامه می‌خوانید.

اکبر زنجانپور
مروری بر «صد سال تنهایی» و «یک اتفاق ساده»

در معرفی‌اش می‌نویسند بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون. دلیلش هم به‌خوبی روشن است؛ چون اکبر زنجانپور از سال1345 یعنی بیش از نیم قرن در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی ایفای نقش کرده است! «آتش بدون دود»، «تنهاترین سردار»، «ولایت عشق»، «مختارنامه»، «تنهایی لیلا»، «رقص روی شیشه»، «معکوس»، «پل خواب» و...، تنها بخشی از کارنامه پر و پیمان آقای هنرپیشه است. اما زنجانپور همانقدر که چهره شناخته‌شده‌ای دارد، صدای آشنایی هم دارد؛ صدایی که با آن به جای جبارسینگ، فیلم هندی «شعله» صحبت کرده و نمایش‌های پرتعدادی را از طریق امواج رادیو به خانه‌هایمان آورده است. اگر می‌خواهید بیشتر درباره این مدرس دانشگاه و فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبا بدانید، می‌توانید فیلم مستند «مثل هیچ‌کس نبود» را ببینید. این فیلم مستند درواقع زندگی اکبر زنجانپور است که به کارگردانی فرزاد فره‌وشی ساخته شده و از امسال در شبکه نمایش خانگی قابل رویت است. همه اینها را گفتیم که بگوییم در این شماره، این هنرپیشه، کارگردان و دوبلور و صداپیشه نام‌آشنا هم فهرستی از کتاب‌ها و فیلم‌های مورد علاقه‌اش را ارائه داده تا با این یاران مهربان و کارهای تحسین‌شده هنر هفتم به نبرد با بی‌حوصلگی‌های خانه‌نشینی اجباری برویم.

خسرو شمشیرگران
آثار سعدی و فردوسی؛ دوای درد این روزها

اگر بگوییم صدایش جزو خاطره‌انگیزترین صداهایی است که می‌شناسیم، بیراه نگفته‌ایم. واقعیت این است که خسرو شمشیرگران، دوبلور و صداپیشه نام‌آشنا با آنونس‌ها، عنوان‌بندی‌ها و تیتراژهای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون مثل «ارتش سری»، «کمیسر و رکس» و...، نام خودش را برای همیشه در این صنعت ماندگار کرده است. او که متولد سال1323 است، فعالیت حرفه‌ای‌اش در حوزه دوبله و صداپیشگی را از سال1349 آغاز کرده و از سال1360 مدیر دوبلاژ شده است. در کارنامه هنری‌اش هم تا دلتان بخواهد نشانی از فیلم‌ها، کارتون‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی خاطره‌انگیز دیده می‌شود که انیمیشن «شیرشاه» و «اسم تو» و فیلم‌های «کتاب جنگل»، «بر باد رفته»، «دی دی و ارثیه فامیلی»، «دیگران»، «ساعت‌ها»، «گاهی خوشی گاهی غم» و... ازجمله آنهاست. وقتی از راوی مجموعه تلویزیونی «امام علی(ع)» می‌خواهیم تا کتاب‌ها و فیلم‌های مورد علاقه‌اش را معرفی کند، می‌گوید ترجیح می‌دهد فیلم‌هایی را پیشنهاد بدهد که بهترین گزینه برای وقت‌گذرانی در روزگار قرنطینه خانگی به‌حساب می‌آیند. او همچنین این روزها را بهترین فرصت برای خواندن یا مرور کتاب‌های حال خوب‌کنی می‌داند که در ادامه به معرفی‌شان می‌پردازد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید