• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 22 مرداد 1399
کد مطلب : 107489
+
-

آخرین دفاعیات اکبر طبری معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه

من از حقوق چیزی نمی‌دانم

به گفته قاضی پرونده، حکم دادگاه در موعد مقرر اعلام می‌شود

قضایی
من از حقوق چیزی نمی‌دانم

آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری، معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضاییه در دوران ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی بر این قوه، روز گذشته با اخذ آخرین دفاعیات این متهم برگزار شد. او در آخرین دفاعیات خود با رد تمامی 16اتهامی که در کیفرخواستش آمده است دفاعیاتش را به‌عهده وکیلش گذاشت و گفت: من از مسائل حقوقی چیزی نمی‌دانم، من حقوقی نیستم.
پرونده اکبر طبری، معروف­‌ترین و مهم‌ترین پرونده مبارزه با فساد درون قوه قضاییه در دوران ریاست سیدابراهیم رئیسی بر این قوه است که به دوران تحول معروف شده است. او 7 روز پس از آنکه ابراهیم رئیسی، ریاست این قوه را برعهده گرفت، از معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضاییه برکنار شد. بعد از برکناری او، علیرضا زاکانی، نماینده مردم قم در مجلس که اخیرا به ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس منصوب شده است از این فرد به‌عنوان «کسی که 2 رئیس قوه را بیچاره کرده» نام برد و گفت: کسی را که مایه بدنامی قوه قضاییه و زد و بند شده باید کنار گذاشت. این اقدام مناسب است ولی اینکه رها کنند و محاکمه نکنند خیلی غلط است و محاکمه چنین عنصری که همه از او و اشکالاتش اطلاع دارند برای سلامت قوه قضاییه بسیار مفید و حیاتی است.
اوایل تیرماه امسال نیز علیرضا زاکانی در توییتی عجیب درباره اکبر طبری نوشـت: «ابتدای انقلاب، اکبر طبری به‌دلیل فعالیت در گروهک منافقین دستگیر و زندانی شد، اما بعد از آزادی با ساده‌انگاری عده‌ای، فرماندار شهرستان نور مازندران و سپس با رابطه وارد نهاد قضایی شد و با زبان بازی پله‌های ترقی و خیانت را یکی بعد از دیگری طی کرد.» جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری از 18خردادماه آغاز شد. براساس کیفرخواستی که در همان جلسه اول برای او صادر شد، او متهم است به «مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا، با وصف سردستگی، اخذ رشوه از حسن نجفی به مبلغ بیش از ۸۰ میلیارد ریال وجه نقد، اخذ زمین به مساحت ۳۰۰ مترمربع در خیابان کریم­خان، اخذ زمینی مشجر به مساحت هزار و ۶۵۷ مترمربع واقع در قریه نجار کلای لواسان، اخذ آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ مترمربع در مجتمع سانا، تسهیل وجه نقد به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو، پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ ۴۲ میلیارد ریال، دریافت رشوه از رسول دانیال‌زاده به مبلغ ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال، دریافت رشوه از مصطفی نیازآذری به میزان ۵ قطعه زمین و یک ویلا در بابلسر، معاوضه 3 دستگاه آپارتمان مسکونی متعلق به رسول دانیال‌زاده که هر سه واقع در کامرانیه شمالی در ساختمان روماست.» در این پرونده مصطفی نیازآذری متواری است. در همان جلسه اول، نماینده دادستان درباره نحوه فرار مصطفی نیازآذری گفته بود: «در تاریخ ۲۷ دی سال ۹۰، مصطفی نیازآذری به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت شد؛ اما با وجود اقاریر صریح متهم با دخالت و اعمال نفوذ اکبر طبری حکم برائت وی در برخی از عناوین اتهامی صادر و در برخی عناوین اتهامی دیگر نیز مسکوت ماند». قهرمانی، نماینده دادستان گفته بود: فرار مصطفی نیازآذری در قبال رشوه‌ای است که اکبر طبری از او گرفته است که قریب به ۱۵ هزار متر زمین و ۳ طبقه ویلای لوکس به ارزش ۴۲۰ میلیارد ریال در بابلسر است. به گفته نماینده دادستان بسیاری از مسئولان بانکی که در این پرونده و اقدامات مجرمانه نقش داشتند با اعمال نفوذ اکبر طبری تبرئه شدند. یکی از این افراد رسول دانیال‌زاده، بدهکار بزرگ بانکی است که در همین دادگاه محاکمه شد و حمایت بی‌دریغ اکبر طبری از وی منتهی به صدور قرار منع تعقیب در برخی از پرونده‌های وی شده بود. ۳ واحد لوکس مسکونی در ساختمان روما و ۳ واحد در ساختمان فلورا دریافتی اکبر طبری از رسول دانیال‌زاده بوده است.
به گزارش خبرگزاری میزان، طبری دیروز در بخش دفاعیات مربوط به ارتباطش با افرادی همچون دانیال‌زاده و نیازآذری به اظهارات نماینده دادستان که گفته بود درب اتاق طبری روی دانیال‌زاده باز بود اشاره کرد و گفت: او همسایه من بود، یا نیازآذری هر موقع به ایران می‌آمد به من سر می‌زد، آن هم نه در دفتر کارم بلکه در محل دیگری با پول خودم نه از پول بیت‌المال با او صبحانه می‌خوردیم.
متهم طبری در بخشی از اظهاراتش گفت: در کیفرخواست، یکی از دلایل وارد ساختن اتهام به من روابط تنگاتنگ با حسن نجفی بیان شده است؛ این درحالی است که من پیش از ورود به قوه قضاییه با آقای نجفی دوست بودم؛ رابطه دوستی ۳۵ ساله خود با نجفی را در جلسه دادگاه وصف کردم. اکبر طبری در خلال جلسات دادگاهش جمله‌ای را در دفاع از پول‌هایی که از مشایخ و نجفی گرفته بود مطرح کرد که به یکی از جملات ماندگار جلسات محاکمه او تبدیل شد. او گفته بود: «اگر من ۸۰۰ میلیارد هم بخواهم این برادرانم می‌­دهند و اگر کل لواسان و کارخانه‌اش را بخواهم به نام من می‌کنند. این رفاقت است. اگر شما از این دوستان ندارید به من ارتباطی ندارد.»
در ادامه آخرین جلسه دادگاه طبری، وکیل وی در جایگاه قرار گرفت و گفت: به‌عنوان آ‌خرین دفاع ۱۸ مورد لایحه مکتوب و جداگانه تقدیم دادگاه می‌کنم که البته ناقص و ناتمام است و تقاضای هفت روز فرصت دارم که یک لایحه دیگر برای کشف حقیقت تقدیم دادگاه کنم.
در بخشی از جلسه دادگاه متهم مشایخ به آخرین دفاعیات خود پرداخت و گفت: من در سال ۸۵ به‌عنوان وکیل نجفی، با طبری قراردادی را منعقد کردم و در همین راستا پولی را از حساب خودم پرداخت کردم؛ من در زمان مبادرت به این کار، اطلاعی از خلاف بودن آن نداشتم؛ لذا اگر در این میان خلافی صورت گرفته عذرخواهی می‌کنم و اگر اشتباهی کردم با این موی سفید عذرخواهی می‌کنم. سایر متهمان این پرونده نیز آخرین دفاعیات خود را انجام دادند. به گفته قاضی پرونده، حکم دادگاه در زمان قانونی صادرخواهد شد.

دور دوم دادگاه طبری برگزار می‌شود
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته در نشست خبری درباره آخرین وضعیت پرونده و برگزاری آخرین جلسه دادگاه طبری گفت: ان‌شاءالله به‌زودی رأی این پرونده صادر خواهد شد. آنچه در دادگاه رسیدگی شد همه موارد اتهامی این فرد نبود. علاوه بر آنچه در دادگاه رسیدگی شده و امروز(سه‌شنبه) روز پایانی رسیدگی به این بخش از پرونده است که به دادگاه آمده، بخش‌های دیگری از آن در دادسرا مفتوح است و به‌زودی بخش دوم به دادگاه جهت رسیدگی ارسال خواهد شد. وی درباره متهمان متواری این پرونده گفت: آنچه در کیفرخواست آمده در موردش در این پرونده رأی صادر خواهد شد و عدم‌ حضور آنها مانع تصمیم‌گیری دادگاه نخواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید