• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 22 مرداد 1399
کد مطلب : 107475
+
-

خیابانی به نام «مهندس بازرگان»

شورای شهر تهران یک خیابان در غرب پایتخت را به نام اولین نخست‌وزیر انقلاب تصویب کرد

شورا
خیابانی به نام «مهندس بازرگان»

 چهار دهه پس از نخست‌وزیری مهندس مهدی بازرگان، نام او بر یکی از خیابان‌های شهر قرار می‌گیرد. باتصویب شورای شهر پنجم، خیابان سازمان آب صادقیه در مناطق2و 5 به خیابان «مهدی بازرگان» تغییر نام خواهد یافت. 2سال پیش نیز شورا نام یک خیابان را به «محمد مصدق» تغییر داده بود. در دویست و سی‌امین جلسه شورا همچنین کوچه حافظ حدفاصل دیباجی جنوبی تا سنجابی در منطقه۳ که محل زندگی مرحومه اعظم طالقانی بود به نام وی نامگذاری خواهد شد. به گزارش همشهری، شورای شهر همچنین در جلسه روز سه‌شنبه‌ خود میزبان نماینده شورایاران محله کن بود و مشکلات این محله را بررسی کرد. در این جلسه برخی اعضا درباره تامین ایمنی در بوستان‌های شهر تذکراتی دادند و رئیس شورای شهر تهران نیز ضمن هشدار در مورد وقوع حادثه برای هزار تانکر انتقال سوخت در پایتخت و تأکید بر تامین ایمنی انبار نفت شهران پیشنهاد کرد که طرح جامعی برای ذخیره‌سازی سوخت و توزیع آن در پایتخت درنظر گرفته شود.

بررسی مشکلات منطقه5
رابط هیأت رئیسه شورایاران منطقه۵ با ارائه گزارشی از فرصت‌ها و چالش‌های این منطقه پیشنهادهایی را در ارتباط با رفع مشکلات و چالش‌های محلات منطقه ارائه کرد. امیر قاسمی با اشاره به فعالیت انبارهای نفت در سطح منطقه۵ گفت: در گذشته همتی برای جابه‌جایی این انبارها وجود نداشت اما اکنون این امید به‌وجود آمده که در شورای شهر تهران تصمیمی برای جابه‌جایی آنها انجام گیرد. البته اگر مسیر تردد تانکرهای حمل بنزین از این منطقه در کوتاه‌مدت تغییر کند امنیت خاطر شهروندان تامین خواهد شد. او افزود: این منطقه از نظر شهری دارای ۷منطقه و ۲۹محله است و مساحت کل منطقه نیز ۵۴۰۰هکتار است که ۲۸۸۹۰۰واحد را درون خود جای داده و ۸۵۶۰۰۰نفر و حدود ۱۰درصد جمعیت تهران در این منطقه زندگی می‌کنند.
رابط شورایاران منطقه۵  برخی اعضای شورا نظراتشان را درباره مسائل و مشکلات منطقه بیان کردند. وجود مراکز گردشگری طبیعی، ۵۶کیلومتر معابر اصلی و شریان‌های بزرگراهی و همینطور مراکز متعدد خرید را به‌عنوان فرصت‌های پیش روی این منطقه عنوان کرد. پس از گزارش شورایار منطقه 5 برخی اعضای شورا نظراتشان را درباره مشکلات منطقه بیان کردند. مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر ضمن ابراز امیدواری برای تصویب هرچه سریع‌تر قانون شورایاری‌ها گفت: بزرگ‌ترین مشکل مسئله بودجه است که در سطح مناطق وجود دارد و شامل منطقه۵ نیز می‌شود. با وجود آنکه ۵۲درصد افزایش بودجه در سال۹۹ برای شهرداری منطقه۵ وجود داشته اما الزام قانونی ماده۶۸ قانون شهرداری‌ها که سهم ۴۰درصدی اعتبارات باید برای پروژه‌ها باشد در این منطقه رعایت نشده و سهم فعلی اعتبارات عمرانی فقط ۲۸درصد است.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز در این جلسه گفت: منطقه ۵ توسعه آرامی از سال۴۳ تا ۵۸ داشته است. این منطقه دارای روستاهای زیادی بوده که یکی از آنها کن است. مردم کن زبان خاصی دارند که احتمالا ادامه گویش مازنی است. سرزمین بسیار آبادی بوده، اما روال توسعه در ۳۰ تا ۵۰سال گذشته رعایت نشده است.
احمد مسجدجامعی، با اشاره به اینکه قواعد ساخت‌وساز در منطقه به‌هم ریخته است گفت: در سال۵۸ تا ۶۶ با گسترش ناگهانی ساخت‌وساز چندصد واحد تذکر دریافت کرده‌اند که این ساختمان‌ها اتفاقا ساخت و سازهای جدید هستند و این موضوع قابل مطالعه است. از سال۶۶ تا ۷۳ نیز در ارتفاعات ساخت‌وساز می‌شود درحالی‌که مسیر کن یک زمانی مسیر تفریحی تهران به امامزاده داوود بود. سیدمحمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز گفت: منطقه 5 به دلیل نزدیکی به منطقه 22 می‌تواند هوای پاک را وارد شهر کند، اما اگر غفلت کنیم، به زودی شاهد بروز مشکلاتی در این منطقه خواهیم بود. سیدآرش میلانی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر نیز گفت: در منطقه۵ تمرکز روی مسائل ترافیکی است که نشان می‌دهد روند افزایش جمعیت درآن منطقه وجود خواهد داشت. بنابر این ظرفیت‌های محیط‌زیستی منطقه بسیار حیاتی است و حفاظت از این ظرفیت‌ها برای اینکه به سرنوشت دیگر مناطق تهران دچار نشود بسیار مهم است. موضوع دیگر مسئله شهرک‌های منطقه و حفظ فضای سبز این مناطق است که به‌طور مثال شهرک اکباتان اکنون با این مشکل مواجه است و بخشی که قرار بود فضای سبز باشد بلاتکلیف مانده است.
حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر هم با اشاره به مشکل ترافیک در منطقه 5گفت: بزرگراه شهید ستاری به واسطه مرکز خرید کورش ترافیک سنگینی دارد. هم‌اکنون عملا بالاتر از شهرک اکباتان، بنیاد مسکن یک مجتمع وسیعی را ساخته است که اگر در این منطقه مردم ساکن شوند ترافیک بزرگراه شهید ستاری به اهالی هم اجازه تردد نخواهد داد.
سیدحسن رسولی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اداره شهرک‌های مسکونی از سوی هیأت مدیره‌ها گفت: شهرک‌های اکباتان و آپادانا الان در قلب منطقه۵ قرار دارند و پیشنهاد من به آقای حناچی این است که برای تعیین تکلیف تقسیم کار بین شهرداری و هیأت مدیره این شهرک‌ها که مهلت قانونی آنها گذشته و یا انگیزه لازم را ندارند اما مالک مشاعات هستند، لایحه‌ای تحت عنوان تعیین تکلیف مسئولیت‌های شهرداری و هیأت مدیره شهرک‌های مسکونی واقع در تهران ارائه کنند که موضوع تعیین تکلیف شود. ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در پایان این بخش از جلسه شورا پیشنهاد طراحی منطقه کن به‌عنوان پردیس سلامت شهر تهران را مطرح کرد.
حجت نظری،عضو شورای شهر و رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران هم ابتدای جلسه در نطق پیش از دستورش  از نقش شورا در حمایت از سازمان‌های مردم نهاد گفت.

مجید فراهانی

براساس سند برنامه  5 ساله سوم توسعه شهر تهران، شهرداری مسئول اصلی حفظ ایمنی فضاهای عمومی شهر است. جای تأسف است که به‌رغم 2 تذکر قبلی اینجانب در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اقدام جدی در این زمینه برای پیشگیری از تکرار حوادث ناگوار در بوستان‌ها انجام نشده است. بر همین اساس و با عنایت به اهمیت فراهم کردن فضایی امن و ایمن برای حضور شهروندان معزز تهرانی در بوستان‌ها و پارک‌های محلی در اجرای بند۳ ماده۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم توجه به ایمنی بوستان‌ها، پارک‌های محلی و فراهم آوردن زمینه حضور امن و ایمن خانواده‌ها» برای سومین بار به شهردار تهران تذکر می‌دهم.

زهرا صدراعظم نوری

‌در سال‌های اخیر شاهد حوادث تلخی در بوستان‌ها و فضاهای عمومی تهران بوده‌ایم. فوت فاطمه کودک 5 ساله بر اثر سقوط آب‌نمای پارک کوهسار و فوت کودک 6 ساله در استادیوم آزادی بر اثر برق‌گرفتگی نمونه‌هایی از حوادث رخ داده در فضاهای عمومی تهران بوده است. همچنین فوت نوجوان 13ساله در حوضچه بوستان الغدیر، فوت کودک دیگر در بوستان مجاور بیمارستان شهید فهمیده به‌دلیل برق‌گرفتگی و جانباختن 2 عابر پیاده در حادثه واژگونی یک دستگاه جرثقیل در پیاده‌رو نمونه‌های دیگری از حوادث در فضاهای عمومی طی سال‌های اخیر بوده است. از شهردار تهران درخواست دارم احکام پیش‌بینی شده در برنامه 5‌ساله سوم در حوزه ایمنی و افزایش تاب‌آوری شهری به‌ویژه ماده89 برنامه را که بر بازنگری در ساختار HSE شهرداری تهران تأکید دارد، انجام دهد تا در آینده شاهد تکرار وقوع چنین حوادث تلخی برای شهروندان نباشیم.

افشین حبیب‌زاده

پس از گذشت چند روز از حادثه حریق در کلینیک سینا، حساسیت نسبت به رعایت مسائل ایمنی در تهران فروکش کرد و همچنان در سطح شهر شاهد بروز حوادث مختلف هستیم. نوجوان 13ساله‌ای که در بوستان لاله جان خود را از دست داده با پدر خود در حال ورزش کردن بوده که به‌دلیل تکیه به پایه چراغ برق دچار برق‌گرفتگی شده و جان خود را از دست داده است و درخصوص این سهل‌انگاری باید با مقصران برخورد شود. ‌پیمانکار در نگهداشت و رعایت نکات ایمنی و رسیدگی نکردن بموقع به تأسیسات کوتاهی کرده و باید اقدامات لازم در این زمینه انجام می‌گرفت. باید از سوی شهرداران مناطق نظارت جدی و کاملی بر رعایت نکات ایمنی و عملکرد پیمانکاران انجام شود تا شاهد چنین حوادثی به‌دلیل کوتاهی و قصور نباشیم.

باید تکلیف اوراق مشارکت مشخص شود

رئیس شورای شهر تهران در صحن شورای شهر اظهار کرد: دولت باید در بودجه99 تکلیف 3هزارمیلیارد تومان اوراق مشارکت را مشخص کند، با گذشت 5‌ماه از سال جدید هنوز اقدامی در این راستا انجام نگرفته درحالی‌که باید تکلیف اوراق مشخص شود و براساس آن ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسعه یابد. محسن هاشمی به مراسم رونمایی و ساخت قطار ملی مترو اشاره کرد و گفت:‌ این پروژه بیش از 50درصد پیشرفت داشته و اعلام کرده‌اند تا بهمن یک‌ رام قطار ملی با 85درصد ساخت داخل به بهره‌برداری خواهد رسید که این موضوع بسیار ارزشمند است. رئیس شورای شهر تهران گفت: ‌علاوه بر قطار ملی امکان ساخت اتوبوس‌های برقی در کشور وجود دارد و حتی ساخت اتوبوس برقی ساده‌تر از مترو است. امکان ساخت موتور و بدنه اتوبوس برقی در کشور وجود دارد و فقط مشکل ساخت باتری داریم که ابتدا می‌توان از طریق واردات و بعد از آن با همکاری وزارت دفاع تولید باتری را نیز انجام دهیم. رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت انبار نفت پایتخت گفت: موضوع بروز حادثه در انبار نفت سال‌هاست که مطرح بوده و از شورای چهارم که در آن زمان زلزله نسبتاً بزرگی در پایتخت به وقوع پیوست مسئله مدنظر قرار گرفت و با وزارت نفت مکاتبه شد تا فکری به حال ایمنی بیشتر انبار نفت کند. هاشمی خاطرنشان کرد: وزارت نفت آن زمان اعلام کرد که انتقال انبار نفت از محل کنونی هزینه بالایی دارد لذا اقداماتی جهت افزایش بیشتر ایمنی و کاهش خطر انجام گرفت ولی هنوز هم موضوع انتقال انبار نفت به مکانی خارج از تهران مطرح است. ‌به‌نظرم نیاز است که طرح جامع و مناسبی جهت ذخیره‌سازی سوخت در تهران اجرا شود و مخزن سوخت مورد نیاز پایتخت در محلی امن درنظر گرفته و از طریق لوله‌کشی سوخت در سطح شهر توزیع شود. رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: هم‌اکنون توزیع سوخت در پایتخت از طریق هزار تانکر انجام می‌گیرد و از آنجایی که تهران دارای خیابان‌های شیب‌دار است امکان وقوع حادثه در هنگام تردد کامیون‌‌ها وجود دارد، لذا باید تمهیدات لازم درنظر گرفته شود. به‌نظرم باید تصمیم جدی در مورد انبار نفت گرفته شود و اقدامات لازم در این راستا صورت خواهد گرفت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید