• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 21 مرداد 1399
کد مطلب : 107382
+
-

اجرای سلیقه‌ای پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در برخی سازمان‌های دولتی

کارکنان: اجرا نمی‌شود مدیرعامل: اجرا می‌شود

با شیوع بیماری کرونا از سال گذشته، اعمال برخی محدودیت‌ها برای کنترل شیوع بیماری در دستور کار دولت قرار گرفت. دولت مصوبات خود در این حوزه را در قالب ستادهای ملی و استانی مقابله با کرونا تدوین و مصوبات این ستادها را برای همه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در حوزه‌های دولتی و خصوصی لازم‌الاجرا کرد. در این راستا، ستاد ملی مقابله با کرونا در مرحله اول شیوع ویروس، تعطیلی اصناف و واحدهای خدماتی و نیز دورکاری دوسوم از نیروهای اداری شاغل در دستگاه‌ها را در طرح فاصله‌گذاری فیزیکی تصویب کرد و به مرحله اجرا درآورد.
با پایان شیوع دور اول بیماری، محدودیت‌ها به شکل تدریجی کاهش یافت و دورکاری دوسوم از نیروها به یک‌سوم تقلیل پیدا کرد. اصناف و واحدهای خدماتی نیز به‌شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را از سر گرفتند. اما با شیوع دوباره بیماری، موضوع اعمال محدودیت‌ها و تأکید بیشتر بر رعایت پروتکل‌های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا مورد توجه قرار گرفت. با این حال، رضایتمندی ستاد ملی مقابله با کرونا از رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی بالا نبود. بسیاری از مردم فاصله‌گذاری فیزیکی را جدی نگرفتند و برخی ادارات هم به مصوبه دورکاری کارکنان توجه نکردند. این بی‌توجهی‌ها آنقدر جدی بود که رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا برضرورت برخورد با افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند،تأکید کرد. وزارت نفت ازجمله این سازمان‌هاست که کارکنان برخی شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه، در تماس با همشهری از رعایت نشدن دستورالعمل دورکاری یک‌سوم کارکنان خبر می‌دهند. یکی از کارکنان شرکت نفت فلات قاره که خواست نامش فاش نشود در این‌باره به همشهری می‌گوید: «ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد مقابله با کرونای استان تهران تأکید کرده است که یک‌سوم کارکنان باید در ادارات دورکار شوند اما این دورکاری مشمول کارمندان این شرکت نشده است.» او حرفش را اینطور ادامه می‌دهد: «به ما گفته‌اند امکان دورکاری نداریم، چراکه ابلاغی از سوی وزارت نفت برای این کار به شرکت داده نشده است.» یکی دیگر از کارمندان این شرکت نیز می‌گوید: «مصوبه مربوط به دورکاری در دور دوم شیوع کرونا به قدری دیر ابلاغ می‌شود که کارمندان عملا نمی‌توانند از آن استفاده کنند.» این کارمند از افزایش 100نفری پرسنل ساختمان ستادی این شرکت در روزهای اخیر خبر می‌دهد و می‌گوید:«کارمندان ساختمان استیجاری شرکت به بهانه کاهش هزینه اجاره به ساختمان ستاد اضافه شده‌اند. این افزایش تعداد نفرات در حالی است که اتاق‌ها کوچک است و هیچ‌کدام از نیروها دورکار نشده و بیشتر آنها سر کار خود حاضرند.» کارمند دیگری نیز می‌گوید: «ستاد مقابله با کرونا در تهران 2هفته است که دورکاری را تمدید کرده است. کارمندان برای استفاده از مزیت دورکاری باید درخواست بدهند. مدیران برخی واحدها با درخواست‌ها موافقت و مدیران واحدهای دیگر با آن مخالفت می‌کنند. این موضوع باعث چنددستگی در استفاده از مزیت دورکاری برای کارمندان شده است.»

نیروها دورکاری نمی‌روند
دراین حال، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره می‌گوید این شرکت مشکلی برای دورکاری یک‌سوم کارکنان خود ندارد اما این کارمندان شرکت هستند که حاضر به استفاده از مزایای دورکاری نمی‌شوند. «علیرضا سلمان‌زاده» به همشهری می‌گوید که کارمندان خواهان استفاده از120ساعت اضافه‌کار برای دورکاری هستند که این خواسته آنها قانونا قابل اجرا نیست: «براساس قانون، کارمندانی که دورکاری می‌روند تنها می‌توانند از حداکثر 50درصد اضافه‌کاری قانونی استفاده کنند. برخی کارمندان خواهان آن هستند که از دورکاری با 120ساعت اضافه‌کاری استفاده کنند که این موضوع امکان‌پذیر نیست.» او با اشاره به اینکه 80درصد پرسنل شرکت در مناطق جنوبی و سکوهای حفاری مشغول کار هستند، توضیح داد: «شرکت نفت فلات قاره مشکلی برای دورکاری پرسنل ندارد اما، برخی کارمندان به‌دلیل مشغله کاری بالا یا نبود نیروی جایگزین یا داشتن مشاغل حساس نیازمند استفاده از اسناد محرمانه، امکان دورکاری ندارند اما درصورت درخواست سایر کارمندان با رعایت سقف دورکاری، افراد می‌توانند دورکاری کنند.» سلمان‌زاده خاطرنشان کرد: «اگر کارمندی درخواست دورکاری داشته باشد، مدیرعامل شرکت با استفاده از اختیارات خود با دورکاری افراد موافقت کرده و دورکاری کارمندان، نیاز به مصوبه یا ابلاغیه‌ای از سوی وزارت نفت ندارد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید