• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10736
+
-

پافشاری شورا بر ماندن نجفی

مخالفت جدی اعضا با استعفای شهردار در جلسه هم‌اندیشی شورای شهر تهران

گزارش
پافشاری شورا بر ماندن نجفی

محمود مولایی|خبرنگار:

صبح دیروز در شرایطی جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران با موضوع بررسی استعفای شهردار برگزار شد که محمدعلی نجفی با تأکید بر ترک پست خود، مخالفت همه‌جانبه اعضا را به چشم دید. نجفی با حضور در این جلسه متن کوتاه‌شده استعفای نخست خود را تقدیم اعضای شورا کرد تا تأکید دوباره‌ای به رفتن کند، اما اصرار شهردار موجب ناراحتی اعضا شد؛ چنان‌که بعد از جلسه غیرعلنی روز چهاردهم فروردین97 در ساختمان بهشت بیشتر اعضا از مخالفت خود درباره این موضوع صحبت کردند. به‌خصوص که بار دیگر موضوع بیماری، علت اصلی استعفای نجفی مطرح شد و گرچه مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران به ایسنا می‌گوید «نجفی نهایتا با استناد به قضاوت قطعی 3پزشک مختلف درخصوص بیماری صعب‌العلاج‌شان حاضر به پس گرفتن استعفا نشدند» اما رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در پایان این جلسه روبه‌روی خبرنگاران قرار گرفت. مرتضی الویری تأکید کرد: «همه اعضای شورای شهر متفق‌القول معتقدند که نجفی باید بماند. این بیماری‌ را خیلی‌ها دارند و دلیلی بر استعفا نیست.» علی اعطا، سخنگوی شورا نیز عنوان کرد که «استعفای نجفی به راحتی‌ پذیرفته نمی‌شود.» و ادامه داد: «تا زمانی که شورا استعفا را قبول نکند، موضوع استعفا جاری نیست و اگر شورا رأی منفی به استعفای نجفی بدهد، نجفی همچنان شهردار تهران خواهد بود.» بدین‌ترتیب، نخستین هم‌اندیشی شورای شهر تهران در سال جدید با سختگیری در مورد استعفای نجفی همراه شد.

صحبت‌های جدی نجفی

اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز پس از نزدیک به 5ساعت هم‌اندیشی که نجفی هم در ساعاتی از جلسه حضور داشت، به پایان رسید. مهم‌ترین بخش از صحبت‌های اعضای شورا به زمان حضور شهردار مستعفی تهران برمی‌گشت؛ جایی که نجفی برخلاف تأکید بر استعفای خود ظاهرا سخنانی جدی در مورد امور اداره شهرداری به زبان آورد. چنان‌که به‌نظر می‌رسید تنها بیماری دلیل نهایی استعفای نجفی نیست و برخی فشارها سبب دلخوری او شده است. سخنگوی شورا به خبرنگاران گفت: «در این جلسه تنها تبادل نظر و اخبار انجام شد اما از آنجایی که بحث استعفای نجفی بسیار مهم است، سخنانی نیز در این مورد انجام شد و حتی نجفی در بخشی از این جلسه حضور داشت و بحث استعفا نیز مطرح شد.» علی اعطا ادامه داد: «اصرار وی به‌دلیل بیماری است و البته عوامل دیگری نیز عنوان شده است. بالاخره تنگناهایی نیز در این دوره وجود داشته است. بحث اصلی استعفای نجفی بیماری است و اگر بیمار نمی‌شد، استعفا نمی‌داد؛ چرا که با وجود بیماری تحمل فشارها سخت است و بحث اعضا این است که وی دوره درمان خود را طی کند تا با قوت فعالیتش را ادامه دهد؛ اما نجفی مصر بر رفتن است.»
الویری نیز گفت: «عملکرد نجفی در شهرداری تهران مثبت بوده است.» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در توییتر خود به این موضوع اشاره کرد. حجت نظری نوشت: «شورا بنا دارد با استعفای شهردار تهران مخالفت کند و تصمیم‌گیری درخصوص ادامه مسیر به بعد از رد استعفا موکول می‌شود.»

گزینه‌ها تکذیب شدند

با اینکه استعفای محمدعلی نجفی از تصدی پست شهرداری تهران همچنان مورد پذیرش قرار نگرفته، اما از اسفند گذشته تا امروز گزینه‌هایی برای مدیریت شهرداری مطرح شده است. دیروز نیز برخی نام‌ها شنیده شد که حتی مرتضی الویری نسبت به مطرح شدن نام خودش و محسن هاشمی چنین واکنش نشان داد: «من و هاشمی در فهرست گزینه‌های شهردار نیستیم.» سخنگوی شورا هم با رد انتخاب هرگونه سرپرست برای شهرداری تهران گفت: «مطلقا چنین چیزی صحت ندارد و انتخاب سرپرست و نام‌ها و گزینه‌هایی که در فضای مجازی مطرح شده را مطلقا تکذیب می‌کنم.» اعطا با بیان اینکه هنوز استعفا بررسی نشده و نمی‌توان در مورد گزینه‌ها صحبت کرد، اضافه کرد: «حتی در مورد گزینه‌های سرپرستی نیز صحبت نشد و در مورد گزینه‌های احتمالی بعدی نیز سخنی به میان نیامد و اساسا این موضوع را تکذیب می‌کنم.»  نخستین جلسه رسمی شورای شهر تهران نوزدهم فروردین‌ماه برگزار می‌شود و قرار است اعضا موضوع پذیرش یا عدم‌پذیرش استعفای محمدعلی نجفی را بررسی کنند. نجفی دیروز بعد از اینکه از جلسه هم‌اندیشی شورا بیرون آمد، به مراسم عیددیدنی کارمندان و معاونین که در سالن ایران زمین جمع شده بودند، رفت. شهردار در این دیدار ضمن تشکر از آنها به بیان نکاتی درخصوص وضعیت تهران در نوروز پرداخت. نجفی اما در نخستین هفته بعد از تعطیلات نوروز با چالش بزرگی روبه‌رو شده و حالا باید دید که در جلسه رسمی شورا در روز یکشنبه اعضا چه تصمیمی در مورد نامه استعفای او خواهند گرفت. البته سخنگوی شورا چنین تحلیلی از اتفاقات این جلسه دارد. اعطا گفت: «فضا در شورای شهر به‌گونه‌ای نیست که در جلسه نوزدهم فروردین‌ماه به آسانی استعفا پذیرفته شود.»
 
علی ربیعی: ماندن نجفی برای شهر بسیار سودمند است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حمایت از محمدعلی نجفی معتقد است که ماندن او در شهرداری به صلاح است. علی ربیعی به مهر گفت: «واقعیت این است که دکتر نجفی اگر ادامه کار بدهد می‌تواند برای شهر بسیار مفید و سودمند باشد. تجربیات مختلف دکتر نجفی می‌تواند مثمر ثمر باشد. وزارت کار تعامل بسیاری با شهرداری داشته و دارد.» او با رد ادعای برخی افراد مبنی بر عدم‌حمایت دولت از شهردار تهران، تأکید کرد: «اینکه می‌گویند دولت به شهرداری کمک نکرده یا وعده‌هایش را عملیاتی نساخته، قبول ندارم. شهردار تهران در جلسات دولت می‌آید و حضور پررنگی نیز در جلسات هیأت دولت دارد. ما خیلی علاقه‌مند به کمک به شهرداری هستیم و واقعیت این است که دولت هم به‌دلیل مسائل سیاسی بین‌المللی و برخی محدودیت‌ها، امکان تخصیص منابع کافی به شهرداری را ندارد و این ادعا که این موضوع تعمدی است، اصلا صحت ندارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید