• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 21 مرداد 1399
کد مطلب : 107335
+
-

توافق با ایران با برجام یا بدون برجام

توافق با ایران با برجام یا بدون برجام


هر چه بیشتر به تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک می‌شویم، 2 نامزد این رقابت به‌ صورت جزئی‌تر درباره برنامه‌های‌شان درصورت پیروزی در انتخابات صحبت می‌کنند. در این میان، ایران یکی از کلید واژه‌هایی است که بسیار در سخنان نامزدهای انتخابات و مشاوران و معاونان آنها شنیده می‌شود.
دونالد ترامپ که بعد از انتشار گزارش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره احتمال مداخله 3 کشور در انتخابات، این روزها بیشتر درباره سیاست‌ خارجی صحبت می‌کند، دیروز درباره تاریخ توافق با ایران هم حرف زد.
به گزارش روزنامه یو‌اس‌ای تودی، ترامپ دیروز در یک جمع خصوصی که برای جمع‌آوری کمک مالی برای ستاد انتخاباتی‌اش تشکیل شده‌ بود گفت: اگر پیروز شوم، طی 4هفته با ایران به توافق می‌رسیم.
ترامپ 2 روز پیش هم ادعا کرده ‌بود که ایران به‌دنبال توافق است و اگر او پیروز انتخابات شود، حتما توافق به‌دست خواهد آمد. این سخنان درحالی بیان می‌شود که هفته گذشته سرویس‌های  اطلاعاتی آمریکا در گزارشی در آستانه انتخا بات آبان‌ماه، ادعا کردند که روسیه، چین و ایران  به‌دنبال مداخله در انتخابات  ریاست‌جمهوری آمریکا هستند. اما در روزهایی که ترامپ با سخن گفتن و وعده دادن درباره ایران، تلاش می‌کند یکی از ناکامی‌های سیاست‌خارجی دولت 4ساله‌اش را پنهان کند، تیم بایدن هم جزئیات بیشتری از طرح او درباره برجام درصورت مستقر شدن در کاخ سفید را در رسانه‌ها مطرح کرده‌اند.
جیک سالیوان، مشاور ارشد جو بایدن در حوزه سیاست خارجی و از حاضران در مذاکرات برجامی دولت اوباما با ایران، اخیرا در سخنرانی در نشستی به میزبانی مرکز امنیت آمریکای جدید، گفته است: « آمریکا باید به توافق هسته‌ای با ایران برگردد تا بتواند به الگویی برای همزیستی مسالمت‌آمیز ایران و همسایگان برسد.» 
سالیوان که در زمان معاون اولی جو بایدن در دولت اوباما، مشاور سیاست ‌خارجی او بود و اکنون رهبری تیم سیاست ‌خارجی او را به‌ عهده دارد، به صراحت گفت که بایدن درصورت رئیس‌جمهور شدن تلاش می‌کند پرونده هسته‌ای با ایران را ببندد؛ چرا که این را پیش ‌شرطی برای پرداختن به موضوعات دیگر می‌داند. او در این سخنرانی گفت: فکر نمی‌کنم چیزی مانع از یافتن راهی برای رسیدن به یک دیپلماسی هسته‌ای در سال آینده (میلادی) بشود؛ آن وقت زمینه برای مذاکره بر سر یک توافقنامه تکمیلی فراهم خواهد شد. سالیوان به صراحت از بازگشت به برجام سخن نگفت، اما درباره سناریویی صحبت کرد که در آن «دولت بایدن در سال 2021کاهش تحریم‌ها را به ایران پیشنهاد می‌کند و در مقابل از ایران می‌خواهد به برخی تعهدات برجامی‌اش برگردد.» سالیوان سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران را محکوم کرده‌ و گفته ‌است: ما نباید دیپلماسی هسته‌ای را به‌خاطر دیپلماسی منطقه‌ای گروگان بگیریم، بلکه باید به راه‌هایی فکر کنیم که هردوی این اهداف را پیش ببرد. این مشاور ارشد سیاست خارجی بایدن گفته‌ است: « وقتی وارد دیپلماسی هسته‌ای شدیم، دوستان ما در خلیج‌فارس بارها گفتند که مسئله منطقه را به محور مذاکرات تبدیل نکنید؛ زیرا اگر ما پشت میز نباشیم حتما موضوع روی میز خواهیم بود. واقعیت این است که موضوعات منطقه‌ای باید با هدایت و مدیریت بازیگران منطقه‌ای پیش برود.» آنتونی بلینکن، یکی دیگر از مشاوران ارشد بایدن درباره بازگشت به برجام درصورت آمادگی ایران سخن گفته ‌است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید