• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 21 مرداد 1399
کد مطلب : 107327
+
-

آتش‌نشانان با حضور و توصیه‌های به موقع در یک حادثه از وقوع فاجعه‌ای مرگبار پیشگیری کردند

توصیه حیات بخش

داخلی
توصیه حیات بخش


«دوربین موبایل‌ها به سوی آنجا گرفته شده. ساختمان می‌لرزد و ناگهان به تلی از خاک تبدیل می‌شود.» این تصویر دلهره آوری از ریزش آوار در جنوب تهران است که چند روز قبل در گوشی‌های موبایل دست به‌دست می‌شد. باز هم حکایت گودبرداری‌های ناایمن و ریزش آوار. با وجود اینکه چندین نفر در ساختمانی که ریزش کرد حضور داشتند ولی به هیچ‌کس آسیبی نرسید. اما این حادثه وحشتناک چطور هیچ تلفاتی نداشت؟
به‌گزارش همشهری، این حادثه عصر روز چهارشنبه گذشته در محله صالح آباد غربی، در جنوب تهران اتفاق افتاد. مالک زمینی که برای احداث ساختمان گودبرداری انجام داده بود متوجه ترک‌های بزرگی در ساختمان مجاور شد و اینکه مدام زیر ساختمان ریزش می‌کرد.ازاین رو در تماس با آتش‌نشانی درخواست کمک کرد. با وجود اینکه محل حادثه در محدوده شهرداری و آتش‌نشانی تهران قرار ندارد اما آتش‌نشانان ایستگاه 35برای بررسی ماجرا راهی صالح‌آباد شدند. آنجا زمینی 120متری بود که درونش گودبرداری عمیقی انجام شده بود. در مجاورت گودبرداری 2 ساختمان قرار داشت؛ یکی یک مغازه اسباب بازی فروشی که در طبقه دومش انبار بود و ساختمان دیگر نیز یک مشاور املاک بود. گودبرداری از سمت شرقی که اسباب بازی فروشی در آنجا قرار داشت ناایمن شده بود. ترک‌های بزرگی روی دیوار ایجاد شده و هرلحظه دیوارهای آنجا سست‌تر می‌شد.
مقاومت دربرابر تخلیه
در این شرایط بود که آتش‌نشانان از ساکنان 2ساختمان خواستند که آنجا را تخلیه کنند. ابتدا آتش‌نشانان مشتریان حاضر در اسباب‌بازی‌فروشی را از مغازه بیرون بردند و اجازه ورود مشتری جدید را ندادند. با وجود اینکه هر لحظه امکان ریزش ساختمان وجود داشت اما 2 فروشنده مغازه در برابر توصیه آتش‌نشانان مقاومت می‌کردند. آنها بیشتر از جان‌شان نگران اجناس و مدارک‌شان بودند. با وجود این با اصرار آتش‌نشانان و درحالی‌که هر لحظه ساختمان سست‌تر می‌شد آنها حاضر شدند محل کارشان را ترک کنند. با وجود این آنها نگران لپ‌‌تاپ و گوشی موبایل و دیگر وسایل شخصی‌شان بودند و می‌خواستند بار دیگر وارد مغازه شوند که درست در همان لحظات ساختمان پس از چند لرزش شدید به‌طور ناگهانی فرو ریخت.

موبایل به دست‌های مزاحم
لحظاتی پیش از آوار شدن ساختمان افراد زیادی موبایل به‌دست در آنجا جمع شده بودند و بی‌توجه به توصیه آتش‌نشانان منتظر لحظه وقوع حادثه بودند. به‌دنبال ریزش ساختمان تا لحظاتی چشم، چشم را نمی‌دید. گردوغبار زیادی به هوا بلند شده بود و آتش‌نشانان در تکاپو بودند تا به کسی آسیب وارد نشود. وقتی همه‌‌چیز آرام گرفت بخش دوم این حادثه رقم خورد. شکسته شدن لوله‌های گاز موجب نشت گاز و آتش‌سوزی شد. با وجود ریزش ساختمان و آتش‌سوزی گسترده، اما خیال آتش‌نشانان راحت بود که هیچ‌کس زیر آوار گرفتار نشده و آسیب ندیده است. در این شرایط آتش‌نشانان عملیات اطفای حریق را آغاز کردند و ساعتی بعد آتش‌سوزی به‌طور کامل خاموش شد.

حادثه به روایت یک آتش‌نشان
سعید آجرلو، فرمانده نجات 6ایستگاه 35آتش‌نشانی تهران ساعتی پیش از حادثه همراه همکارانش خود را به محل حادثه رسانده بود. شاید اگر حضور او و سایر آتش‌نشانان نبود این حادثه به یک فاجعه بزرگ تبدیل می‌شد و آوار و آتش‌سوزی جان چندین نفر را می‌گرفت. او درباره آنچه در حادثه صالح آباد رخ داده به همشهری می‌گوید: «یکی از ماموریت‌های ما بازدید از مراکز پرخطر و تذکر به مالکان آنجا است. درباره این ملک، همکارانم چند روز قبل پس از بازدید زمین گودبرداری شده متوجه سستی خاک آنجا و وجود ترک‌ها شده و به مالک تذکر داده بودند اما توجهی به این تذکر نشده بود. به جز این مورد معمولا اغلب مردم مشتاق نیستند که ما بازدیدهای فنی انجام دهیم و گاهی ما را به محل راه نمی‌دهند.»
وی ادامه می‌دهد: «ساعتی پیش از ریزش آوار خبر رسید که ترک‌های بزرگی در ساختمان مجاور زمین گودبرداری شده اتفاق افتاده و ما فورا خود را به آنجا رساندیم. ساختمان پایدار نبود و زیر آن ریزش داشت و هر لحظه بخشی ازپی آن خالی می‌شد. از همان لحظه بود که گفتیم باید ساختمان‌های مجاور تخلیه شود؛ اما از همان زمان ساکنان 2ساختمانی که در طرفین زمین گودبرداری شده بودند شروع به مقاومت کردند. با شرایطی که وجود داشت هر لحظه ممکن بود ساختمان فروبریزد و افرادی که هنوز در آنجا وجود داشتند جان خود را از دست بدهند اما آنها هنوز نگران وسایل‌شان بودند.» آجرلو ادامه می‌دهد: «سرانجام با زحمت زیاد مغازه داران حاضر شدند مغازه‌شان را تخلیه کنند و دقایقی بعد ناگهان ساختمان لرزید و ریزش کرد. به‌دنبال این حادثه به‌دلیل نشت گاز آتش‌سوزی اتفاق افتاد که همکارانم موفق شدند آتش را مهار کنند. اما خوشبختانه به‌دلیل تخلیه به موقع 2 ساختمان مجاور در این حادثه به هیچ‌کس آسیبی نرسید. نکته جالب اینکه بعد از حادثه همان افرادی که به توصیه‌ها بی‌توجهی می‌کردند از ما به‌دلیل حضور به موقع تشکر می‌کردند.»



زمان طلایی در حوادث
سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران

خوشبختانه در حادثه ریزش آوار در صالح آباد با وجود اینکه مالکان ساختمان‌ها برای تخلیه آنجا مقاومت می‌کردند اما سرانجام از آنجا خارج شدند و به هیچ‌کس آسیبی نرسید اما متأسفانه در بسیاری از موارد شهروندان به توصیه‌های ایمنی بی‌توجهی می‌کنند و شاهد وقوع حوادث تلخی هستیم. شهروندان باید به‌خاطر داشته باشند که توصیه‌های همکارانم حاصل سال‌ها تجربه و طی کردن دوره‌های تخصصی است. بنابر این وقتی توصیه‌ای به آنها می‌شود باید حتما به آن توجه شود. مثلا ممکن است در یک حادثه حریق همکارانم تشخیص دهند که افراد گرفتار شده باید به پشت بام بروند. یا در مواردی دیگر ممکن است تشخیص آنها این باشد که باید فورا محل حادثه تخلیه شود. از سوی دیگر شهروندان باید توجه کنند که هنگام وقوع حادثه زمان حکم طلا را دارد و اگر وقت طلایی از دست برود و اقدامات مؤثر ایمنی انجام نشود ممکن است این کوتاهی نتایج غیرقابل جبرانی داشته باشد. از سوی دیگر در مواردی مثل آنچه در صالح آباد اتفاق افتاد سستی خاک و ترک‌های ایجاد شده آنقدر مشخص بود که افراد حاضر در ساختمان حتی پیش از حضور و توصیه آتش‌نشانان می‌توانستند آنجا را ترک کنند. در مواقعی که ایمنی محلی به خطر افتاده است شهروندان باید سلامتی خود را در اولویت قرار دهند و آنجا را ترک کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید