• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 21 مرداد 1399
کد مطلب : 107293
+
-

سخنگوی شورای نگهبان آب پاکی را روی دست احمدی نژاد و ردصلاحیت شدگان سابق ریخت

رد صلاحیت‌شدگان نیایند

رد صلاحیت‌شدگان نیایند


اصغر صوفی ـ خبرنگار

کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم باقی مانده اما از‌ ماه‌ها پیش گمانه‌زنی‌ها درباره حضور احتمالی برخی از افراد و چهره‌ها به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری آغاز شده است. از ریاست‌جمهوری دوازدهم به این سو، از میان همه چهره‌ها، حضور یا عدم‌حضور محمود احمدی‌نژاد همواره یکی از مشغله‌های محافل سیاسی و رسانه‌ها بوده است. او اما آمد و صلاحیتش احراز نشد و یا به‌عبارتی، ردصلاحیت شد. با این حال، نام احمدی‌نژاد در فهرست نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری 1400 قرار دارد و رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی، گاه و بیگاه به حضور احتمالی او می‌پردازند و بر پایه آن، سناریوهای مختلف و آرایش‌های گوناگون انتخاباتی را تحلیل و بررسی می‌کنند.
اما سخنان دیروز سخنگوی شورای نگهبان آب پاکی را روی دست احمدی‌نژاد و کسانی ریخت که به حضور او در انتخابات 1400 دل بسته بودند. عباسعلی کدخدایی در نشست خبری با خبرنگاران درخصوص اعلام برخی از اسامی برای ریاست‌جمهوری‌۱۴۰۰، گفت: «شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است. از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت‌نام کنند، اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد‌صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت‌نام نکنند.» هرچند کدخدایی این اظهارات را «نظر شخصی» خود دانست، اما این یک جمله او به تیتر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها تبدیل شد. نگاهی به عملکرد شورای نگهبان طی ادوار مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری نیز این قاعده را تقویت و تأیید می‌کند؛ اغلب کسانی که طی یک دوره رد‌صلاحیت شده‌اند، اصرار دوباره آنها برای حضور در انتخابات، نظر شورای نگهبان را تغییر نداده ‌و در نهایت به ردصلاحیت این دسته از داوطلبان انجامیده است. از میان ردصلاحیت‌شده‌ها، ماجرای ردصلاحیت محمود احمدی‌نژاد در انتخابات‌96 و آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات‌92 به‌عنوان 2‌چهره‌ای که سابقه ریاست‌جمهوری داشته‌اند، در تاریخ جمهوری اسلامی ایران جنجال‌برانگیز بوده است. این دو با تأیید صلاحیت همین شورای نگهبان 4دوره مسئولیت قوه اجرایی کشور را داشته‌اند اما این نهاد ناظر انتخابات، صلاحیت آنها را رد کرده است.با توجه به درگذشت هاشمی رفسنجانی، توجه رسانه‌ها و افکار عمومی به حضور یا غیبت احمدی‌نژاد در انتخابات‌1400بود، اما با توجه به سابقه ردصلاحیت او و اظهارات دیروز سخنگوی شورای نگهبان به‌نظر می‌رسد که او شانسی برای حضور در عرصه رقابت‌های ریاست‌جمهوری نخواهد داشت. ثبت‌نام احمدی‌نژاد برای انتخابات‌1396 و ردصلاحیت او در حالی اتفاق افتاد که او صراحتا از سوی رهبر معظم انقلاب برای حضور در انتخابات نهی شده بود.

ردصلاحیت‌شدگان ادوار
به جز محمود احمدی‌نژاد، در هر دوره از انتخابات، صلاحیت تعداد قابل توجهی از چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی توسط شورای نگهبان احراز نشده و این دسته از داوطلبان از رقابت‌ها حذف شده‌اند. در جدول زیر نام تعدادی از این چهره‌ها مورد اشاره قرار گرفته است؛ افرادی که بنا بر توصیه سخنگوی شورای نگهبان نباید برای انتخابات پا پیش
 بگذارند.


نظارت حصری شورای نگهبان؟!

سخنگوی شورای نگهبان درخصوص واگذاری نظارت بر نامزدهای شورای شهر به شورای نگهبان گفت: دوستانمان در مجلس چنین نظری دارند که با توجه به اینکه مجلس سازوکار نظارت مؤثر در بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را ندارد، این کار را به شورای نگهبان واگذار کنند. کدخدایی یادآور شد: در مصوبات مشابهی که در سال‌های گذشته برایمان ارسال شده بود، اعضای شورای نگهبان اشکال اصل۹۹ را گرفتند، چون در آنجا به‌صورت حصری نظارت بر انتخابات را به‌عهده شورای نگهبان نهاده است، از این جهت این ایراد را در گذشته ما گرفته‌ایم. باید منتظر طرح مجلس باشیم؛ اگر مثل طرح‌های گذشته باشد، شورای نگهبان آن را قبول نخواهد کرد.


پاسخ به مطهری

وی در واکنش به اظهارات «علی مطهری» مبنی بر اینکه نظرات پژوهشکده شورای نگهبان حریت مجلس را گرفته است، گفت: «پژوهشکده شورای نگهبان یک پژوهشکده علمی است و استقلال قوای سه‌گانه را مخدوش نکرده و این حرف خنده‌دار است.» چندی پیش علی مطهری، نماینده سابق مجلس در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف از وی خواسته بود تا در مقام رئیس مجلس یازدهم از استقلال و حریت مجلس دفاع کند. وی ضمن انتقاد از اظهارات آیت‌الله جنتی درباره ورود کارشناسان پژوهشکده شورای نگهبان به بررسی طرح‌ها و لوایح در کمیسیون‌های مجلس نوشته بود: «کارشناس پژوهشکده شورای نگهبان -چنان‌که در گذشته نیز شاهد بوده‌ایم- نماینده شورای نگهبان تلقی می‌شود و حضور او موضوع تأیید صلاحیت در آینده را برای نماینده تداعی می‌کند و از استقلال و حریت وی می‌کاهد. دیگر اینکه این امر موجب تداخل کار قانونگذار و ناظر می‌شود.»



این خبر را به اشتراک بگذارید