• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 21 مرداد 1399
کد مطلب : 107287
+
-

قطار مترو در ایستگاه تولید داخلی

مراسم «رونمایی از دستاوردهای طراحی و ساخت یک رام قطار ملی» برگزار شد

گزارش
قطار مترو در ایستگاه تولید داخلی


 پیروز حناچی: پروژه قطار متروی داخلی به ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است
 محسن هاشمی: تولید قطارهای ملی مورد نیاز تهران،  ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلیارد تومان بودجه  لازم دارد
 سورنا ستاری: حدود ۳۰شرکت دانش بنیان برای تولید قطار ملی به کار گرفته شده‌اند


محمد سرابی ـ خبر‌نگار

تهران 1500واگن مترو(200 رام قطار) نیاز دارد ولی تحریم‌ها مانع واردات واگن می‌شود، تولید مشترک واگن با کشور‌های دیگر هم به همین دلیل و به‌دلیل مشکلات اقتصادی ناممکن شده است. تنها راه ممکن تولید قطار در داخل کشور است و امسال همکاری شهرداری، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع ریلی، نوید ساخت واگن داخلی را می‌دهد. بر همین اساس دیروز در مراسم «رونمایی از دستاوردهای طراحی و ساخت یک رام قطار ملی» در کارخانه واگن‌سازی تهران؛ تفاهمنامه‌ای میان مترو، شرکت واگن‌سازی و جهاد دانشگاهی به امضا رسید تا زمینه تولید مداوم قطار مترو در داخل فراهم شود. این تفاهمنامه در مراحل بعدی تبدیل به قرارداد‌ ساخت متروی داخلی خواهد شد و دیگر صنایع مرتبط هم به آن‌ افزوده می‌شوند. بخشی از این مراسم نیز نمایشگاهی از دستاورد‌های صنایع دانش‌بنیان و شرکت‌های تخصصی بود که قادر به تولید قطعات مختلف حمل‌ونقل ریلی شده‌اند.
شهردار تهران در مراسم روز گذشته درباره تولید قطار و واگن مورد نیاز با همت تولیدکنندگان داخلی گفت: «حدود یک سال قبل و براساس برنامه ششم توسعه، قراردادی بین شهرداری و معاونت فناوری ریاست‌جمهوری برای طراحی و اجرای یک رام کامل قطار منعقد شد. اکنون بعد از یک سال این پروژه به ۴۷درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و بخش عمده‌ای از قطعات مورد نیاز آن تامین شده است. قطعات دیگر نیز به‌دلیل نداشتن توجیه اقتصادی از طریق واردات تامین می‌شود.»
پیروز حناچی گفت: «بیش از 9 کلانشهر با جمعیت بالای یک میلیون نفر در کشور داریم و این شهرها نیاز به سیستم حمل‌ونقل عمومی و مترو دارند. این فرصت می‌تواند مبنای یک تصمیم‌گیری شود و نیاز داخلی را در همه شهرها تامین کند. الان موضوع تامین واگن‌های مترو برای تهران است اما ظرفیت واگن‌سازی‌ بیشتر از این است و با توجه به نیاز کشور همین الان هم این کارخانه به سایر شهرها می‌تواند سرویس بدهد.» 
او گفت: «دیروز در شورای شهر تهران لایحه‌ای با موضوع تولید داخلی قطار مترو به تصویب رسید که امیدوارم منشأ خیر برای همه کلانشهرها باشد.» 
حناچی گفت: «در این جمع بیش از همه ما رئیس شورای شهر باید خوشحال باشند چون زحمات ایشان امروز به بار می‌نشیند و من به نمایندگی از شهرداری تهران از تمام زحمات آقای هاشمی و کسانی که پایه‌گذار این شبکه عظیم ریلی بودند تشکر می‌کنم.»

قطارهای مورد نیاز تهران 5000میلیارد تومان بودجه می‌خواهد
رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: «مهم این است که بعد از ساخت قطار اول این راه را ادامه بدهیم و قطار‌های بعدی را بسازیم. برای خرید هر قطار یک میلیون دلار پول لازم است. اگر این پول را ضرب در ارز نیمایی کنیم، می‌بینیم که برای تولید قطارهای  ملی به تعداد 200 رام ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰میلیارد تومان پول لازم است. موقعی که قطار وارد می‌کردیم این پول را می‌دادیم و برای تولید هم باید همین مقدار هزینه کنیم.»
محسن هاشمی‌رفسنجانی افزود: «از دولت و شهرداری می‌خواهم که از همین حالا پیگیری کنند تا در بودجه سال آینده این هزینه درنظر گرفته شود. باید قراردادهای لازم برای ساخت قطارهای ملی را آماده کنند تا تامین اعتبار شود و بتوانیم این قطار‌ها را به تولید انبوه برسانیم.»
او با شرح بخش‌های مختلف سامانه قطار شهری تهران گفت: «مترو از دو قسمت ساختمانی و تجهیزات تشکیل شده است که در بخش ساختمانی یا سیویل هیچ مشکلی نداریم. تجهیزات هم خود به دو قسمت ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند و در زمینه تجهیزات ثابت هم از توانایی خوبی ‌بهره‌منده هستیم چنان‌که قسمت‌هایی مانند برق‌رسانی و تهویه بیشتر در داخل کشور تولید می‌شود.» 
هاشمی تأکید کرد: «در قرارداد‌های قبلی که با کشور‌های دیگر و به‌صورت فاینانس بسته می‌شد، طرف مقابل می‌خواست در کشور خودش اشتغال ایجاد کند و به همین دلیل قادر به تولید قسمت‌هایی از واگن نبودیم و عمده این تجهیزات وارد می‌شد.»
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز در این مراسم با بیان اینکه تیر‌ماه سال گذشته پروژه ساخت قطار ملی با شهرداری تهران نهایی شد، اعلام کرد که تا پایان سال یک رام قطار تولید داخل روی ریل مترو قرار خواهد گرفت.
سورنا ستاری گفت: «برای این پروژه حدود ۳۰شرکت دانش بنیان به‌کار گرفته شده‌اند و الان یک واگن نهایی شده داریم ولی امید است تا پایان سال بتوانیم یک رام قطار تولید ملی را عرضه کنیم. اکنون تحولی رخ داده است و امیدواریم از این روند حمایت شود تا بتوانیم با استفاده از تولیدات داخلی از جوان ایرانی حمایت کنیم.»
او با اشاره به تلاش‌های انجام شده از سوی جهاد دانشگاهی برای داخلی‌سازی‌ قطعات مترو، گفت:« تلاش‌ها نشان می‌دهد که اگر بخواهیم، می‌توانیم به موفقیت برسیم و برای به حرکت درآوردن زیست‌بوم فناوری نیاز به اراده اشخاصی داریم که در آن درگیر هستند.»

ظرفیت 6میلیون سفر با مترو
در بخش دیگری از این مراسم، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد:«تولید یک رام قطار ملی بدون حمایت و تأمین اعتبار از جانب دولت موفق نخواهد بود چرا که منابع در اختیار شهرداری بسیار محدود است. اگر تولید ملی داشته باشیم اما حمایت دولت را نداشته باشیم موفق نخواهیم بود.»
سید مناف هاشمی، با بیان اینکه هم‌اکنون شهر تهران به یک‌هزار و ۵۰۰دستگاه واگن نیاز دارد، افزود: «قرارداد ۶۳۰دستگاه واگن با چین منعقد شده است. همچنین پروژه تولید ۱۰۵دستگاه واگن با شرکت واگن‌سازی‌ ملی و ۱۰۵دستگاه واگن دیگر با شرکت واگن‌سازی‌ تهران نهایی شده است.»
او در ادامه افزود: «اگر 1500دستگاه واگن مورد نیاز تهران تأمین شود می‌توان ظرفیت حمل‌ونقل مترو را از 2میلیون مسافر به ۶ میلیون ارتقا داد. حمایت دولت از تولید انبوه ملی سبب جلوگیری از بیکاری و رونق تولید ملی می‌شود. همچنین تولید انبوه واگن‌ها در جهت توسعه حمل و نقل پاک خواهد بود.» 
این مراسم با حضور شهردار، رئیس و برخی اعضای شورای شهر، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، معاون حمل‌ونقل و ترافیک، معاون مالی و اقتصاد شهری، مدیران ساخت و بهره‌برداری مترو و صنایع ریلی برگزار شد.





قطار تولید داخلی تا دهه فجر می‌رسد


مدیرعامل متروی تهران  در مراسم  دیروز با اشاره به اینکه پروژه تولید یک رام قطار متروی ملی به میانه راه رسیده است، گفت:«امیدواریم تا دهه فجر بتوانیم یک رام قطار تولید ملی را عرضه کنیم.»
علی امام افزود: «کار ما محدود به تولید یک قطار نیست و حتما انبوه‌سازی‌ را دنبال می‌کنیم، بر همین اساس در مجمع عمومی مترو مجوز انعقاد قرارداد با همین مجموعه‌ها را برای تولید 105واگن دریافت و تفاهمنامه‌های آن را با جهاد دانشگاهی و شرکت واگن‌سازی‌ امضا کرده‌ایم.»
امام با تأکید بر اینکه امیدواریم قطار ملی کشور با استفاده از ظرفیت 4 کارخانه واگن‌سازی‌ کشور دنبال شود گفت: «براساس برنامه 5ساله قرار بود ساخت 2000واگن از طریف فاینانس پیگیری شود اما به‌دلیل تحریم‌ها می‌توان این فرصت را به شرکت‌های داخلی داد و از ظرفیت آنها استفاده کرد. امیدواریم با حمایت‌های دولت از شرکت‌های داخلی بتوانیم این 2000واگن را داخلی‌سازی‌ کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید