• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 20 مرداد 1399
کد مطلب : 107216
+
-

به نام آسیب‌پذیرها، به کام چهره‌ها و ارگان‌ها

مستأجران میلیاردی بنیاد مستضعفان!

پرویز فتاح در گفت‌وگوی تلویزیونی خود از خوش‌نشین‌های املاک بنیاد مستضعفان رونمایی کرد

مستأجران میلیاردی بنیاد مستضعفان!


 افشاگری‌های پرویز فتاح درباره املاک در اختیار برخی مسئولان و ارگان‌های حاکمیتی دو رو دارد؛ یک روی گفت‌وگوی اخیر رئیس بنیاد مستضعفان، شگفت‌زدگی مستأجران پرشمار این نهاد انقلابی را از این بی‌پروایی فتاح به‌دنبال داشته است. روی دیگر این سکه اعجاب افکار عمومی نسبت به سرمایه‌ها و عواید دارایی‌های پرشماری است که در اختیار بنیاد‌مستضعفان قرار دارد. از عوارض چند‌ده‌هزار تومانی آزادراه شمال که پیش از این عصبانیت پرویز فتاح را نسبت به سؤال مجری برنامه تلویزیونی برانگیخته بود گرفته تا فهرست بلندبالایی از املاک تحت اختیار بنیاد در استان‌های کشور که عموم مردم هنوز هم آگاهی چندانی از کم و کیف آن ندارند. اذعان فتاح به درآمد 36هزار میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان در سال98، این ارگان حاکمیتی را با اختلاف بسیار زیاد در رتبه‌های بالاتر مالی نسبت به وزارتخانه‌های کشور قرار می‌داد. فتاح در ابتدای این گفت‌وگو به پرونده کاخ مرمر و تغییرات صورت‌گرفته در آن پرداخت و گفت: این بنا سال‌ها در تملک آقای هاشمی رفسنجانی و سپس در دست تشخیص مصلحت بود و زمانی که دولت قصد بهره‌برداری دیگری از این ملک را داشت، با همکاری آقای روحانی کاخ مرمر باز پس گرفته و با همکاری سازمان میراث فرهنگی قرار شد این بنا تبدیل به موزه شود. بازسازی‌های لازم انجام شد، اما هنوز هم آثار دردناکی در این کاخ خود‌نمایی می‌کند، زیرا در این کاخ آسانسور نصب کرده‌اند، حمام و جکوزی برقرار کرده‌اند و...، حال سؤال اینجاست زمانی که این اتفاق می‌افتاده چرا خبری از میراث فرهنگی نبوده و اقدامی صورت نپذیرفته است؟

پایان مهلت اجاره مدرسه حدادعادل
رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه به حاشیه‌های ملک بنیاد که در اختیار غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان ادب فارسی برای تاسیس مدرسه قرار گرفته، اشاره کرد و گفت: «ایشان برای احداث مدرسه فرهنگ در خیابان فرشته بنایی را اجاره کردند و این اجاره چندین نوبت تمدید شد البته این اجاره‌بها با ملاحظات بوده و مشمول نرخ روز نمی‌شد، هم‌اکنون موعد اجاره به سر رسیده و باید تخلیه شود یا اجاره‌بها به نرخ روز تنظیم شود که البته با توجه به گرانی آن منطقه، احتمالا تمدید اجاره با نرخ روز برای ایشان به‌صرفه نخواهد بود.» 
رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه این گفت‌وگو به مستغلات دیگر این نهاد و نحوه بازپس‌گیری آنها پرداخت و در این زمینه گفت: «ساختمان مرکز مطالعات و تحقیقات زنان سال‌ها و با مجوز در اختیار عده‌ای از بانوان ازجمله معصومه‌ابتکار و شهیندخت مولاوردی و بقیه بود که پیش از تصدی مسئولیت بنده در بنیاد، آن را تخلیه کردند و مدعی بودند که همچنان باید این ساختمان در اختیار آنها باشد، اما از نظر حقوقی، بنیاد مستضعفان توانست آنها را قانع و ساختمان را تخلیه کند. آنها بابت تخلیه با توافق بنیاد در همان زمان، 5میلیارد تومان می‌گیرند که پس از بررسی‌ها مشخص بود خلاف بود و کسی که ملک بنیاد مستضعفان در اختیار او بوده است باید اجرت‌المثل هم بپردازد و امیدواریم این مبلغ برگردد و مشکل حقوقی و قضایی پیدا نکند.

احمدی‌نژاد بیت‌المال را برگرداند
فتاح در توضیح املاک بنیاد که در اختیار روسای جمهور سابق قرار گرفته هم توضیحاتی ارائه داد، «ملکی هم در اختیار رئیس دولت اصلاحات برای مؤسسه باران بوده است که پیش از تصدی مسئولیت بنده در بنیاد، تخلیه شد و در ایام کرونا با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آنجا را به محل قرنطینه بیماران تبدیل کردیم و اکنون هم در اختیار آنهاست، اما پس از این مرحله، آنجا را می‌فروشیم.» او با بیان اینکه در کشور ما ضابطه‌ای درباره استقرار روسای‌جمهوری پس از پایان کار خود، وجود ندارد، تصریح کرد: باید چاره‌ای اندیشیده شود زیرا اکنون همین مسئله را با آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق داریم و با مجوز در ملک مربوط به بنیاد مستضعفان با مساحت حدود هزار و ۸۰۰ مترمربع در منطقه ولنجک برای چند سال مستقر است. البته پیامی داده که آماده است به مرکز شهر منتقل شود، اما ملکی را با آن شرایط نداشتیم که تحویل دهیم، اما این موضوع هم باید مدت‌دار و محدود به زمان باشد. از روحیه مردمی آقای احمدی‌نژاد انتظار داریم تا این مال بیت‌المال به بنیاد برگردد و آن را بفروشیم که بیش از ۲۰۰میلیارد تومان ارزش دارد.

زاکانی ملک بنیاد را برگرداند
رئیس بنیاد مستضعفان در توضیح دیگر املاک این نهاد در بخش‌های مختلف تهران گفت: یکی از ملک‌های بسیار خوب و ارزشمند ما در ضلع جنوبی کاخ نیاوران است که در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام و زمین آن متعلق به بنیاد بوده و ۱۲ طبقه در آن ساخته شد و مجمع آن را تخلیه کرد و اکنون مرکز پژوهش‌های مجلس در آنجا مستقر است. فتاح افزود: حتما سراغ آقای زاکانی رئیس جدید این مرکز می‌رویم و باید اجاره بپردازد. با‌توجه به شخصیت ارزشی و بسیجی آقای زاکانی انتظار داریم که نخستین کار انقلابی او، تخلیه این مکان باشد تا آنجا را بفروشیم و خرج محرومان و مستضعفان کنیم. 

حریف نیروهای مسلح نمی‌شویم
رئیس بنیاد مستضعفان اضافه کرد: یکی از جاهایی که حریف او نمی‌شویم، نیروهای مسلح هستند. قانونا نمی‌توانیم علیه آنها شکایت کنیم. اکنون یک جای خوب بنیاد در کوهک در اختیار نیروی دریایی ارتش است و مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا هم فرموده است، آقای سرلشکر باقری فرمانده ارتش هم امضا کرده است، اما نمی‌روند و پیگیری‌های ما به در بسته خورده است. حتی یکی از املاک خوب ما در منطقه جماران در دست سپاه ولی امر است، اما آن را به بنیاد پس نمی‌دهند و بنده را در این ملک راه ندادند. ارزش این ملک بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و از آن استفاده هم نمی‌شود، اما به کجا شکایت ببریم؟  او با بیان اینکه در بنیاد، حافظ منافع مستضعفان هستم و کوتاه نخواهم آمد، اضافه کرد: برخی‌ها مرا متهم به اقدامات پوپولیستی برای انتخابات‌۱۴۰۰ می‌کنند. اینها را بگویند، اما ملک ما را محترمانه تخلیه کنند و پس بدهند. 

ساختمان را به دستور امام و رهبری گرفتیم
معصومه ابتکار در پاسخ به صحبت‌های فتاح در رشته توییت‌هایی نوشت: «ساختمان اوایل دهه۷۰ با نظر امام به مؤسسه مطالعات زنان داده شد که ما مسئولیتی نداشتیم. رسانه ملی باید فرصت پاسخ دهد. امام راحل در سال۶۷ و مقام معظم رهبری در سال‌های بعد 2نوبت تأیید کردند که ساختمان در اختیار مؤسسه مطالعات زنان قرار گیرد. یکی از اشتباهات آقای فتاح همین است ‌که ۵میلیارد برای ساختمان مؤسسه مطالعات زنان رفته، نه به‌حساب کسی. »

دفتر احمدی‌نژاد: آماده تخلیه هستیم
دفتر رئیس دولت‌های نهم و دهم اما صحبت‌های فتاح را تلویحا تأیید کرد. در بیانیه این دفتر آمده است: «از طرف آنان (بنیاد مستضعفان) تا‌کنون هیچ درخواستی حتی تلویحی برای تخلیه ارائه نشده است. با این حال آمادگی داشته و داریم که ساختمان مذکور را تخلیه نماییم و خواهیم کرد. کافی بود مسئولان مربوطه درخواست خود را مستقیما به این دفتر اعلام می‌کردند. دکتر احمدی‌نژاد هرگز زیر بار دین هیچ فرد، گروه و جریانی نبوده و به لطف الهی نخواهند بود.»

مجمع تشخیص: ساختمان‌ها را تحویل دادیم
مجمع تشخیص مصلحت نظام در  اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در مرداد‌ماه‌1397و در زمان ریاست مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی بر مجمع، ساختمان کاخ مرمر تحویل ریاست وقت بنیاد مستضعفان، جناب آقای مهندس سعیدی‌کیا شد. علاوه بر ساختمان کاخ مرمر، 2ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک که توسط جناب آقای دکتر روحانی و سپس جناب آقای دکتر ولایتی مدیریت می‌شد نیز در مرداد‌ماه‌1397 به ریاست وقت بنیاد، جناب آقای مهندس سعیدی‌کیا تحویل شد.»

اطلاعیه بنیاد باران؛
 ما چه‌کاره بودیم؟!

بنیاد باران هم در اطلاعیه‌ای نسبت به اظهارات اخیر رئیس بنیاد مستضعفان واکنش نشان داد. در بخش‌هایی از این بیانیه تأکید شده است: متأسفانه توضیحات آقای فتاح درباره ملک جماران ناقص و شبهه‌برانگیز است؛ چرا‌که در همان سال‌ها اعلام شد که ملک مذکور از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در اختیار سیدمحمد خاتمی قرار گرفته و به هیچ عنوان دفتر بنیاد باران نبوده است. در این بیانیه با اشاره به اینکه بنیاد باران از ابتدای تاسیس تاکنون، حتی یک روز هم در ملکی که متعلق به دولت یا بنیاد مستضعفان بوده فعالیت نداشته، تصریح شده: «ملکی که آقای فتاح چند سال پس از تخلیه به «بنیاد باران» نسبت می‌دهد، سابقه مشخصی دارد. این ساختمان از زمان حضرت امام و با اذن ایشان در اختیار کمیته انقلاب اسلامی قرار گرفت و در زمان رهبری کنونی نیز همین روند ادامه یافت. با اینکه چند سال بعد بخش‌هایی از آن در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفت، اما در سال‌های گذشته در اختیار مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) بود و دفتر «شبه‌قاره» مؤسسه محسوب می‌شد... مشخص نیست اگر قرار است تکلیف املاک تحویل داده‌نشده از سوی اشخاص و نهادهای ذی‌نفوذ در قدرت به بنیاد مستضعفان روشن شود، چرا پرویز فتاح نام ملکی را با ادعایی خلاف واقع به زبان آورده که سال‌ها پیش تخلیه شده است؟ اینک مشخص نیست چرا جناب فتاح اطلاعاتی ناصحیح درمورد جناب سیدمحمد خاتمی و بنیاد باران داده و قیاس‌های مع‌الفارغی مطرح کرده است.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید