• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 19 مرداد 1399
کد مطلب : 107114
+
-

ماسک و دستکش، زباله خشک نیستند

دفع زباله‌های‌تر و خشک تهران پس از انتشار بیماری کرونا با حساسیت بیشتری روبه‌رو شده است زیرا می‌تواند به عاملی برای گسترش بیشتر این بیماری تبدیل شود.
به گزارش همشهری، مدیر تفکیک در مبدأ سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در همین زمینه به شهروندان توصیه کرد تا زباله‌هایی مانند ماسک و دستکش را در زباله‌های‌ تر قرار دهند، چراکه جزو زباله‌های خشک نیستند. به همین دلیل توصیه شده که شهروندان بعد از مصرف ماسک و دستکش حتما آنها را در زباله‌های ‌تر قرار دهند تا باعث آلودگی نشوند. فرزاد کلانتری با اشاره به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در تهران اظهار کرد: روزانه بین ۷ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ تن تولید زباله داریم که از این تعداد ۳۰۰ هزار زباله قابل تفکیک هستند.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون زباله‌ها از مخزن‌ها تفکیک می‌شوند، افزود: باید مانند کشور‌های دیگر تفکیک زباله از مبدأ را آغاز می‌کردیم. کلانتری با بیان اینکه تفکیک زباله را با طرح کاهش پسماند شروع کردیم، گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا طرح تفکیک زباله از مبدأ را با ۴ منطقه ۶، ۱۶، ۲۱ و ۲۲ آغاز کردیم. یک محله‌ای را درنظر گرفتیم و یک مخزن خشک و ‌تر براساس شیوه‌نامه به محلات ارائه کردیم، به‌گونه‌ای که زباله‌های‌تر هفته‌ای ۳ بار و زباله‌های خشک هفته‌ای ۲ بار جمع‌آوری می‌شوند.

ماسک و دستکش‌ها آلوده هستند
یک کارشناس پسماند نیز با اشاره به مجتمع آرادکوه که از ۵۰ سال پیش پذیرای پسماندهای تهران و خیلی از روستاها و شهرهای اطراف بوده است، اظهار کرد: کرونا تمام می‌شود اما ماسک‌ها و دستکش‌های پلاستیکی باقی می‌مانند. این ماسک‌ها و دستکش‌هایی که رها می‌شوند می‌توانند باعث انتقال ویروس شوند. سعید مرادی کیا در یک برنامه تلویزیونی گفت: واقعیت این است که در دوران اپیدمی کووید- ۱۹ شرایط خاصی را در آرادکوه تجربه می‌کنیم.
او افزود: این مجتمع روزانه پذیرای پسماندهای مختلف شهر تهران ازجمله منابع خانگی و غیرخانگی است. تمام پسماندها را جمع‌آوری  و به مجتمع آرادکوه منتقل می‌کنیم و آنجا به وسیله ماشین‌آلات و نیروهای انسانی این پسماندها را تفکیک کرده و به صنایع بازیافت می‌فرستیم و آنهایی که بازیافت‌شان مقرون به صرفه نیست برای تولید برق استفاده می‌کنیم، یا درنهایت مجبور هستیم در مراکز دفن، دفن کنیم. مرادی‌کیا توضیح داد: در دوران کرونا موضوع کاملاً برعکس شد. مجبور شدیم بازیافت را به‌خاطر سلامتی نیروهای انسانی و مردم در تهران و کل کشور متوقف کنیم تا جلوی انتشار بیماری را بگیریم. چون دوستان مجبور بودند با دست گاهی اوقات این تفکیک را انجام بدهند. تمرکز اصلی ما در این دوران روی پسماندهای بیمارستانی بود. همانطور که کادر درمانی ما مجبور بودند ۲۴ ساعته کار کنند، نیروهای دفن ما هم مجبور بودند با شیفت‌های دو سه برابری و به‌صورت ۲۴ ساعته این پسماندها را با رعایت موازین بهداشتی برای اینکه جلوی شیوع پسماندها را از مناطق جنوبی تهران بگیرند دفع کنند و از این مورد توانستیم سربلند بیرون بیاییم.
وی بیان کرد: تست کرونای تعدادی از نیروهای ما مثبت شد ولی خوشبختانه سریع شناسایی شدند و برای تست‌های بیشتر و مراقبت و استراحت به منزل فرستاده شدند.
این کارشناس پسماند با اشاره به اینکه سایت‌های دفع کشور و مجتمع آراد کوه به‌دلیل بیماری کرونا پررنگ‌تر و از طرف صدا و سیما هم دیده شدند، تصریح کرد: اما حقیقت این است که ما خارج از دوران کرونا هم درگیر برخی مسائل مثل تولید بالای پسماند و بالا بودن میزان شیرابه هستیم. وقتی مردم کیسه پسماندشان را در سطل رها می‌کنند این پایان کار نیست. حدوداً در شهر تهران ۱۴ هزار پاکبان فعالند که تعداد زیادی از معابر و خیابان‌های شهر را پاکیزه می‌کنند تا محیطی تمیز و بهداشتی داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید