• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 19 مرداد 1399
کد مطلب : 107087
+
-

کرونا X علم

  ابهام در مدت اثربخشی واکسن کرونا
آنتونی فائوچی، مشاور کاخ سفید در پاندمی کرونا می‌گوید شانس دانشمندان برای ایجاد یک واکسن بسیار مؤثر که بتواند محافظت 98درصدی یا بیشتر تضمین شده در برابر ویروس کرونا ایجاد کند اندک است. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، فائوچی که مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی نیز هست، می‌گوید: دانشمندان امیدوارند واکسن کرونا حداقل 75درصد مؤثر باشد اما اثربخشی 50 تا 60درصدی نیز قابل‌قبول است. اما از آنجایی که شانس اثربخشی 98درصدی واکسن زیاد نیست، هرگز نباید رویکرد بهداشت عمومی و اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی را رها کنید. فائوچی تأکید می‌کند: ما نباید به واکسن به‌عنوان ابزاری برای خاتمه دادن به پاندمی کرونا نگاه کنیم، بلکه از نظر ما واکسن ابزاری برای کنترل این بیماری همه‌گیر است. فائوچی پیش از این گفته بود که نگران دوام واکسن کرونا است و می‌گوید: اگر کووید-19مانند سایر ویروس‌های کرونا عمل کند ممکن است هیچ ابزاری نتواند به انسان محافظت طولانی در برابر آن را بدهد.

  آسیب کبدی در بیماران کووید-19
محققان دانشگاه چین در هنگ‌کنگ دریافتند که بیش از یک‌پنجم از نخستین بیماران کووید-19 دارای مشکلات کبدی هستند که می‌تواند شرایط آنها را به‌مراتب بدتر کند. به گزارش هنگ‌کنگ استاندارد، این تیم به بررسی هزار و40 مورد بیمار کرونایی که در تاریخ 23ژانویه تا اول‌ ماه مه ‌بستری شده بودند، پرداخت و دریافت که 22.5درصد از آنها دچار آسیب کبدی شده‌اند. برآورد وجود آسیب کبدی در بیماران کووید-۱۹ که در بخش ICU پذیرش شده، از دستگاه ونتیلاتور برای تنفس استفاده کرده یا فوت کرده بودند تقریبا 8برابر سایر بیماران است. محققان توصیه می‌کنند کنترل عملکرد کبد به‌عنوان یکی از عوارض جانبی بیماری کووید-19 حائز اهمیت است.
آسیب کبدی به شکل هپاتیت، التهاب کبد یا هردو در بیماران مبتلا به کروناویروس‌های مختلف قابل مشاهده است. بررسی‌ها نشان داد میزان آنزیم کبدی موسوم به ALT یا AST در ۲۳درصد بیماران که دارای آسیب کبدی بودند بالا بود. تری چوک فانگ، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هنگ‌کنگ، در این‌باره می‌گوید: مطالعه ما نشان می‌دهد آسیب کبدی در بیماران کووید-۱۹ شایع بود. اگرچه هنوز تأثیر دقیق ویروس جدید بر کبد به‌خوبی مشخص نشده است.

  ریزش مو جدیدترین عارضه کرونا
متخصصان کانادایی پوست می‌گویند برخی از بیماران کروناویروس بهبود یافته، ماه‌ها بعد از رهایی از این ویروس، ریزش مو را تجربه می‌کنند. به گزارش گلوبال نیوز، براساس شکایت برخی بیماران از این عارضه، مطالعه جدیدی در این‌باره انجام شد که نشان می‌دهد یکی از عوارض بلندمدت کرونا که تا به حال گزارش نشده، ریزش مو است. دکتر ناتالی لامبرت، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایندیانا، در این‌باره می‌گوید: اگرچه مؤسسه پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا، تنها ۱۷علامت دائمی بیماری کووید-۱۹ را شناسایی کرده است اما نظرسنجی از بیش از ۱۵۰۰بیمار حاکی از وجود ۹۸علامت احتمالی است. لامبرت  ادعا می‌کند 65.7درصد از 1700نفری که مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند دچار ریزش مو شده‌اند.
وی عوارض جدید شناسایی شده در این مطالعه را شامل ریزش مو، ناراحتی شدید عصبی، دشواری در تمرکز کردن، دشواری در خوابیدن و دید تیره و تار، عنوان می‌کند. البته محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تأکید دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید