• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 16 مرداد 1399
کد مطلب : 107042
+
-

هدیه فوتبال به دنیای کرونازده

فردا و پس‌فرداشب لیگ قهرمانان اروپا پس از مدت‌ها تعطیلی طعم دیگری دارد

هدیه فوتبال به دنیای کرونازده

فردا و شنبه که ما ایرانی‌ها تعطیلیم، بساط تفریح سالم خانگی‌مان هم جور شده؛ بازگشت بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا. چی از این بهتر که جمعه‌شب بنشینیم پای بازی برگشت رئال در زمین منچسترسیتی؟ یا اگر بخواهیم متفاوت باشیم، بازی همزمان بین یوونتوس و لیون را تماشا کنیم. رئال و یووه هر دو در بازی رفت باخته‌اند. شنبه هم بارسلونا با ناپولی و بایرن مونیخ با چلسی بازی دارند.

  سیتی- رئال
همه نشانه‌ها در بازی برگشت علیه رئال مادرید است. سرخیو راموس در رئال 30بازی را به دلایل مختلف از دست داده که حاصل آن 19برد، 3تساوی و 8شکست برای این تیم بوده. اما در 6غیبت اخیرش در این رقابت‌ها رئال 5بازی را باخته؛ در فصل 2017-2018مقابل یوونتوس، 2018-2019رفت و برگشت مقابل زسکامسکو، فصل قبل در بازی برگشت مقابل آژاکس و همین فصل در دور گروهی در بازی با پاری‌سن‌ژرمن. آنها بدون راموس در بازی‌های اخیر اروپایی تنها یک بازی را از کلاب بروخه برده‌اند. جانشین کاپیتان در بازی فرداشب میلیتائو، مدافع نامطمئن و گران‌قیمت برزیلی خواهد بود. همه چشم امید مادریدی‌ها به ادن آزار است، اما او هم هنوز در زانو احساس درد می‌کند و بعد از مصدومیت هنوز نتوانسته یک به یک‌ها را ببرد. آزار آمار خوبی مقابل منچسترسیتی ندارد؛ 8بازی در 7سال و تنها یک گل زده. کورتوا هم که فصلی عالی را پشت‌سر گذاشته و بیشترین کلین‌شیت را در لالیگا و کل اروپا ثبت کرده، تابه‌حال حتی یک‌بار هم نتوانسته در بازی با من‌سیتی کلین‌شیت کند. من‌سیتی و پاری‌سن‌ژرمن تنها تیم‌هایی هستند که کورتوا نتوانسته از آنها گل نخورد؛ ۹ بازی مقابل سیتی ۱۱ گل خورده، ۶ بازی مقابل پی‌اس‌جی ۱۲ گل خورده. به آمار گواردیولا با من‌سیتی هم نگاه کنیم؛ 106بازی در ورزشگاه اتحاد و تنها 9باخت. زیدان که تیمش در بازی امشب دست‌کم نیاز به زدن 2 گل دارد، به‌عنوان سرمربی تاکنون میانگین 4.2گل زده (210بازی) را ثبت کرده که از آمار گواردیولا با 2.58گل زده (639بازی) پایین‌تر است. میانگین گل خورده او هم بدتر است؛ 1.02گل خورده در مقابل آمار 0.99گل خورده گواردیولا در هر بازی. پپ 73.8درصد بازی‌هایش به‌عنوان سرمربی را برده (74باخت) که این آمار برای زیدان 67.14برد است (26شکست). می‌بینید؟ همه آمارها و نشانه‌ها علیه تیم مادریدی است به‌جز آمار باورنکردنی زیدان به‌عنوان سرمربی در لیگ قهرمانان اروپا و این نکته که او هرگز در این 4 فصل از اروپا حذف نشده است. در 7رویارویی آخر، 3 بار رئال و 2 بار سیتی برده‌اند. آگوئرو (مصدوم) و مندی (محروم) تنها غایبان میزبان هستند در برابر راموس (محروم) و ماریانو (کرونا) از رئال. من‌سیتی بعد از کرونا در جام حذفی به آرسنال باخته، اما رئال در این مقطع تنها یک تساوی داشته و همه را برده. رئال در 37بازی از 41بازی آخر مادرید، بیش از 2.5گل زده و سیتی هم در 13بازی آخرش دست‌کم 2 گل در هر بازی به ثمر رسانده است. گواردیولا 2 فصل پیاپی به‌دست انگلیسی‌ها (لیورپول و تاتنهام) در اروپا حذف شد. او در رویارویی با اسپانیایی‌ها در مراحل حذفی تنها یک‌بار موفق بوده و 4بار حذف شده که 2 بار آن مقابل تیم سابقش بارسلونا بوده. تنها برد سیتی مقابل اسپانیایی‌ها در حذفی به 50سال پیش مقابل بیلبائو برمی‌گردد. رئال تا قبل از سال2010  6بار پیاپی در همین مرحله حذف شد اما پس از آن تا فصل قبل 8بار پشت‌سرهم از این مرحله به سلامت عبور کرد. در 25بازی آخر خارج اروپایی از خانه تنها 5باخت داشته و 16بار برده. فقط 5بار تیمی که در بازی رفت در زمین خودش شکست خورده، توانسته به مرحله بعدی صعود کند که 3 تای آن مربوط به فصل قبل بود؛ تاتنهام (با آژاکس)، منچستریونایتد (مقابل پاری‌سن‌ژرمن و آژاکس (مقابل رئال).

  یووه- لیون
یوونتوس موفق شد در این فصل به حکومت 9ساله خود در سری A ادامه دهد اما لیگ قهرمانان همچنان برای این نسل به‌خصوص بوفون هنوز یک حسرت است. یووه که لیگ را با نتایج بدی تمام کرده، می‌خواهد شکست یک هیچ در بازی رفت را جبران کند. این تنها شکست تیم ایتالیایی مقابل لیون در 5رویارویی قبلی بود و یووه 3 بار حریف فرانسوی‌اش را برده است. دی‌شیلیو، داگلاس کاستا و دیبالا مصدومیت دارند و فقط دیبالا ممکن است به این بازی برسد. یووه در 12بازی آخر اروپایی خود فقط نیمی را برده و 4شکست داشته. بوفون با نزدیک به 42سال سن دومین بازیکن مسن تاریخ لیگ قهرمانان پس از بالوتا (لاتزیو) است. یوونتوس فصل قبل در همین مرحله در بازی رفت 2 هیچ به اتلتیکو باخته بود که در بازی برگشت با هت‌تریک رونالدو کام‌بک زد.

  بارسلونا- ناپولی
بازی رفت در ایتالیا 1-1 تمام شده اما بارسا به‌زحمت توانسته یوفا را راضی کند که بازی برگشت در نوکمپ برگزار شود و به‌خاطر موج دوم کرونا در اسپانیا به پرتغال انتقال نیابد؛ آن هم بدون تماشاگرانش. بارسا با قهر کردن آرتور ملو و محرومیت ویدال و بوسکتس برای این بازی هافبک ندارد. دی‌یونگ پس از مدت‌ها به بازی رسیده و می‌تواند به میدان برود، در کنار سرخی روبرتو، ریکی پوچ و راکیتیچ. ممکن است گریزمان که هنوز کمی درد دارد و حتی فاتی در ترکیب اصلی نباشند و بارسا با 2مهاجم یعنی مسی و سوارس بازی کند. در ترکیب ناپولی احتمالا اینسینیه که مهم‌ترین شانس گلزنی این تیم هم هست به‌دلیل مصدومیت در بازی آخر لیگ شاید غایب باشد. مانولاس هم مصدوم است؛ همان بازیکنی که در آاس‌رم عامل اصلی کام‌بک خوردن و حذف بارسلونا از لیگ قهرمانان شده بود. اومتیتی و دمبله (بارسا) به این بازی نمی‌رسند و لنگله و آرائوخو هم کمی درد دارند که این دست ستین را در پست دفاع مرکزی هم می‌بندد. بارسا از وقتی که در سال2002 به یوونتوس باخت، هرگز مقابل یک تیم ایتالیایی در نوکمپ نباخته و از سال2004 هر سال در جمع 16تیم بوده و تنها دو بار در این مرحله حذف شده است.

  بایرن- چلسی
بازی امشب با توجه به برد 3گله آلمانی‌ها در زمین تیم لندنی تقریبا تشریفاتی است. این را هم درنظر بگیریم که چلسی با لمپارد غیراز برد نیمه نهایی جام حذفی مقابل منچستر تقریبا تمام بازی‌های بزرگ را باخته است. تیم‌های لندنی ازجمله چلسی، تاتنهام و آرسنال در سال‌های اخیر خوراک بایرن بوده و به این تیم پرگل باخته‌اند. بایرن غیراز پاوارد مصدوم، غایبی ندارد اما در چلسی آلونسو، جورجینیو (محرومیت) و لوفتوس‌چیک، پولیسیچ، آسپلیکوئتا، پدرو و گیلمور (مصدومیت) و ویلیان (پایان قرارداد) غایب خواهند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید