• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 15 مرداد 1399
کد مطلب : 106974
+
-

هلال پنهان

ویترین
هلال پنهان


رمان «هلال پنهان» نوشته علی‌اصغر شیرزادی که پیش‌تر از سوی نشر افق منتشر شده و به چاپ چهارم رسیده بود اخیراً از سوی نشر گویا با طرح جلدی متفاوت منتشر شده است.
در این رمان، «یونس بشیران»، نویسنده‌ای است که در ماه‌های آغازین جنگ به‌عنوان افسر احتیاط، مدتی را در جبهه و ‌همراه سروان «ابراهیم یارزاولی» به‌سر برده است. او در میانه کارزار، خسته و نومید، همراهش را تنها گذاشته و اکنون پس از گذشت سال‌ها، تصمیم دارد «نقش گمشده خود» را با نوشتن داستانی که به ‌نوعی او را از رعب درونش رها می‌کند، بیابد. نوشتن برای او معنایی خاص و یکه دارد؛ او با نوشتن داستان می‌تواند زنده بماند و زنده ماندن او با فائق آمدن بر بعد هراس‌آور زندگی، یعنی زمان، امکان دارد. و این امر اتفاق نمی‌افتد مگر با نوشتن؛ نوشتن و چگونه نوشتن نقطه مرکزی جهان داستانی «هلال پنهان» است؛ تا آنجا که می‌توان گفت؛ ‌هلال پنهان رمانی است درباره چگونگی شکل‌گیری یک داستان، موضوعی که در دنیای‌مدرن، مورد توجه نویسندگان زیادی قرار گرفته است. در بسیاری از صحنه‌های توصیف شده حالت ناامیدی، شک، پوچی و سرگشتگی نشان داده‌ می‌شود که همه موارد یادشده را می‌توان نمادی از وضعیت جامعه مدرن به‌حساب آورد. در حقیقت خواننده در هیچ صحنه‌ای شخصیت‌های داستانی را در موقعیتی ایده‌آل نمی‌بیند. سعی در مبارزه علیه سرگشتگی و کشف حقیقت زمانه در دشوارترین شرایط به‌تصویر در آمده است. و در این بستر متلاطم، یونس بشیران در جست‌وجوی هویت از دست رفته خود است. رمان تأملی دارد بر انسان و موقعیت‌های گوناگونی که در آن قرار می‌گیرد.
در پشت جلد کتاب آمده است: «‌از علی‌اصغر شیرزادی چندین کتاب در قالب رمان، داستان کوتاه و گزارش‌های کوتاه تصویری خوانده‌ایم. همچنین ده‌ها نقد و یادداشت بر آثار برجسته ادبیات داستانی و مقاله‌هایی در باب رمان و داستان کوتاه از او در مطبوعات به طبع رسیده است. در سال 1371نمایشنامه‌ای که براساس داستانی از شیرزادی تنظیم شده بود، برنده نخست جایزه بین‌المللی نمایشنامه‌نویسی کاراکاس (ونزوئلا) شد. همچنین مجموعه داستان غریبه و اقاقیا جایزه 20 سال ادبیات داستانی ایران را از آن خود کرد...»رمان هلال پنهان چنین شروع می‌شود: «‌نگاه کنید لکه‌های خون و تکه‌های پوست و گیسو بر دامنه پرده چسبیده است. در قاب پنجره‌ای که دیگر پنجره نیست، کی و کجا اتفاق افتاد؟ انگار همین دیروز بود یا پریروز غروب، دو سه کوچه بالاتر یا پایین‌تر از اینجا. حباب روشن شیشه‌ای به تلنگری شکسته است و داستان ما پیش از آنکه شروع شود تمام ‌شده است. پس این حس مبهم تعلیق از چیست؟‌»نشر گویا هلال پنهان را در 112صفحه به بهای 20هزار تومان منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید