• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10696
+
-

نه وال‌استریت به جنگ‌طلبی ترامپ

رویداد
نه وال‌استریت به جنگ‌طلبی ترامپ

اصرار دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به شروع جنگ تجاری با چین و دخالت‌های عجیبش در امور بازار این کشور، با واکنش بسیار منفی وال استریت مواجه شد.
به گزارش سی‌ان‌ان، روز دوشنبه، در همه جای بازار می‌شد رد پای رفتارهای نامعقول ترامپ را دید؛ شاخص داو 459واحد افت داشت و شاخص نزدک هم 3درصد سقوط را تجربه کرد. این سقوط، در پی شروع جنگ تعرفه‌ها با چین و البته حمله شدید و کم‌سابقه ترامپ به شرکت آمازون ثبت شده است.
تقابل تجاری آمریکا و چین، دوشنبه وارد مرحله جدیدی شد و چین در اقدامی تلافی‌جویانه، روی 3میلیارد دلار واردات از آمریکا تا 25درصد تعرفه بست. این اقدام، پاسخی به اقدام آمریکاست که پیش‌تر اعلام کرده بود روی حدود 60میلیارد دلار واردات از چین تعرفه می‌بندد.
هرچند چین گفته است به‌دنبال جنگ تجاری با آمریکا نیست، ‌اما بسیاری معتقدند تقابل ایجاد شده بین دو کشور به یک جنگ تجاری تبدیل خواهد شد چون این عملا پایان مسیری است که ترامپ پیش گرفته است. جنگ تجاری، یکی از 3جبهه‌ای است که ترامپ در آنها در حال جنگ‌افروزی است؛ او در جبهه داخلی، جنگ با سیستم قضایی و نهادهای امنیتی مانند اف‌بی‌آی را شروع کرده و در حوزه روابط خارجی هم با گماردن افرادی مانند جان بولتون به‌عنوان مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو به‌عنوان وزیر امور خارجه، مسیری را در پیش گرفته که در حالت طبیعی به جنگ ختم می‌شود. این تنش‌زایی داخلی، برخی تحلیلگران و ناظران عرصه سیاست در آمریکا را نگران کرده و کسانی همچون ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در این باره به صراحت هشدار داده‌اند.



رئیس‌جمهور علیه آمازون

در جبهه نبرد تجاری، واکنش وال‌استریت به خوبی نشان داده است که استراتژی‌های جنگ‌طلبانه ترامپ، چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. البته تمام واکنش‌ها، به جنگ تعرفه‌ای با چین نیست و موضوع حملات عجیب دونالد ترامپ به شرکت آمازون هم باعث تزلزل بازارها شده است. ترامپ، دشمنی آشکاری با جف بزوس بنیانگذار آمازون دارد و در روزهای گذشته، حملات بسیار تندی را علیه این شرکت سرشناس آمریکایی در توییتر مطرح کرده است. این حملات، نه‌تنها باعث افت شدید ارزش سهام آمازون شده که بازار را هم به‌شدت نگران کرده است. ارزش سهام آمازون، از 28مارس که یک منبع اعلام کرد ترامپ، نسبت به این شرکت «عقده» دارد، 60میلیارد دلار سقوط کرده است. از آن زمان، ترامپ بارها این شرکت را متهم کرده است که از سیستم پستی آمریکا استفاده می‌کند اما متناسب با آن مالیات نمی‌دهد. ترامپ در حالی این ادعا را مطرح کرده که آمازون، هم اندازه دیگر شرکت‌های مشابه مالیات می‌دهد. به گفته رسانه‌ها، این اتهام‌ها پوششی برای مشکلات دیگری است که ترامپ با بزوس دارد. واشنگتن پست روزنامه سرشناس آمریکایی که مالکیت آن به بزوس تعلق دارد، عملکردی کاملا صریح و نقادانه در مقابل دولت آمریکا دارد و به‌نظر می‌رسد ترامپ از این مسئله بسیار ناراحت است. ترامپ اخیرا با نام بردن از واشنگتن‌پست، این روزنامه را به انتشار اخبار جعلی متهم کرد. حمله رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به یک شرکت تجاری، به این دلیل بازار را نگران کرده است که می‌تواند نشانه‌ای از نقض حاکمیت قانون توسط خود دولت باشد. این نگرانی، البته تأثیراتش را فراتر از آمریکا هم گذاشته است؛ دیروز صبح شاخص‌های عمده در بازارهای آسیا یک‌درصد سقوط کردند و برخی شاخص‌ها در بازارهای اروپا هم یک تا 2درصد افت کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید