• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10693
+
-

درآمد صنعت گردشگری از سفرهای نوروزی؛ 1/2 میلیارد دلار

25میلیون گردشگر نوروزی بیش از 6هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک کردند

گردشگری
درآمد صنعت گردشگری از سفرهای نوروزی؛ 1/2 میلیارد دلار

محمد باریکانی/ روزنامه‌نگار

سفرهای نوروزی تا چه اندازه به اقتصاد کشور کمک کرده است؟ روزهایی که کشور تعطیل بود و مردم در سفر،  چه تعداد شغل از این فرصت بهره‌مند شدند؟ آیا نوروز تعطیل،  توانست با بهره‌گیری از فرصت گردشگری به بهبود معیشت جامعه ایرانی کمک کند؟


17میلیون و 800هزار سفر تا دوازدهم فروردین‌ماه جاری در کشور انجام شد و براساس آمارهای منتشر شده 63میلیون اقامت نفر شب در کل کشور به ثبت رسیده است. علاوه بر این آمار،  100میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور نیز ثبت شد. حالا این پرسش مطرح است که این آمارها تا چه اندازه بر معیشت و بهبود رفاه عمومی در کشور مؤثر بوده است؟
براساس استانداردها هر 16گردشگر داخلی یک شغل ایجاد می‌کنند. با درنظر گرفتن این آمار اگر هر گردشگر تا 12فروردین‌ماه 5/2شب در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور اقامت کرده باشد می‌توان گفت تا روز 12فروردین‌ماه جاری نزدیک به 25میلیون ایرانی در داخل کشور به سفرهای نوروزی رفته‌اند و باید معادل یک‌میلیون و 562هزار و 500شغل موقت در نوروز ایجاد کرده باشند.


همچنین اگر کمترین هزینه‌کرد این تعداد گردشگر را روزانه 100هزار تومان درنظر بگیریم می‌توان گفت رقمی بیش از 6هزار میلیارد تومان معادل 2/1میلیارد دلار در کمترین حالت در تعطیلات نوروزی از سوی گردشگران به اقتصاد کشور تزریق شده و همه بخش‌های صنعت گردشگری،  جوامع بومی و محلی و پشتیبانان سفر و مشاغل فعال در نوروز را بهره‌مند کرده است.

 

 

713هزار شغل پشتیبان مسافران نوروزی


محمد محب خدایی،  معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی،  صنایع‌دستی و گردشگری کشور و رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر در پاسخ به سؤال همشهری برای یافتن آمار مشاغل درگیر با سفر و گردشگری در طول تعطیلات نوروز می‌گوید: برآورد ما این است که با توجه به حجم سفرهای انجام شده در کشور 713هزار پشتیبان‌کننده سفر در ایران مشغول به‌کار بودند که سهم هر استان کشور رقمی معادل 20هزار شغل فعال در تعطیلات نوروز 97می‌شود و این مشاغل در چرخه پشتیبان‌کننده سفر اعم از هتل،  رستوران،  راهنمای گردشگری،  تور اپراتور و فعالان ستاد هماهنگی خدمات سفر بودند. با احتساب آنچه رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر به همشهری گفته است،  به‌طور تخمینی سفرهای نوروزی در کمترین حالت رقمی معادل هزار میلیارد تومان به چرخه مشاغل نوروزی تزریق کرده‌اند و با درنظر گرفتن سهم 2هزار شغل درگیر در چرخه گردشگری و پشتیبان‌کننده سفر نوروزی در هر استان،  سهم مشاغل هر استان از درآمد گردشگری نوروزی بیش از 2میلیارد تومان است.

 


گردشگری جایگزینی مناسب برای نفتی جهان است و در ردیف سومین صنعت مهم جهان پس از نفت و خودرو قرار دارد.


این صنعت توانسته است در کمترین تخمین در 13روز ایام نوروزکه ایران در تعطیلات کامل نوروزی به‌سر می‌برد بیش از 6هزار میلیارد تومان،  معال یک‌میلیارد و 200میلیون دلار به اقتصاد کشور و جوامع بومی و محلی و پشتیبان‌کنندگان سفر تزریق کند.


 بی‌جهت نیست که درآمد صنعت گردشگری با درآمد نفت مقایسه می‌شود و اگر قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی 60دلار باشد می‌توان گفت که گردشگران نوروزی رقمی معادل 20میلیون بشکه نفت تنها در تعطیلات نوروزی به چرخه گردشگری کشور وارد کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید