• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10679
+
-

رکوردشکنی بانک‌ها در ثبت زیان

زیان 10بانک بزرگ به 17هزار میلیارد تومان رسید

بانک‌های تجارت و صادرات با ثبت13هزارو 630 میلیارد تومان زیان انباشته رکورد زیان را در بورس شکستند

بازار سرمایه
زیان 10بانک بزرگ به 17هزار میلیارد تومان رسید

بانک‌های صادرات و تجارت رکورد زیان را در بورس شکستند و جمع زیان این دو بانک به 13هزارو 630میلیارد تومان معادل 3میلیارد دلار رسید.


به گزارش همشهری، اطلاعات آماری از عملکرد بانک‌های حاضر در بورس نشان می‌دهد این بانک‌ها توان پرداخت سود را به سپرده گذاران ندارند و هر سال به زیان سال قبل آنها اضافه می‌شود. اواخر سال قبل بانک‌ها با مجوز بانک مرکزی به فروش گواهی سپرده 20درصدی اقدام کردند. حساب و کتاب‌ها نشان می‌دهد اوضاع 2بانک ملت و صادرات به‌گونه‌ای است که هر روز به زیان عملکرد این بانک‌ها اضافه می‌شود و تفاوت بین هزینه‌ها و درآمد‌های این بانک‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است. نکته کلیدی در مورد وضعیت مالی بانک‌ها، در آنچه بانک ملت در گزارش مالی خود ارائه کرده، نهفته است. براساس اطلاعیه بانک ملت که در سامانه اطلاعات ناشران بورس موسوم به کدال منتشر شده «علت اصلی و عمده تغییر در پیش‌بینی سود هر سهم سال 1396 این بانک وجود نداشتن بازار مناسب برای فروش دارایی‌ها طبق انتظارات پیش‌بینی شده بوده است.» این در حالی است که بانک مرکزی چشم امیدش را به فروش دارایی‌ها و اموال مازاد بانک‌ها دوخته است تا از طریق فروش این اموال بخشی از مشکلات مالی بانک‌ها را درمان کند اما آنچه کارشناسان قبلا هم درمورد آن هشدار داده بودند فقدان خریداران بالقوه و توانمند برای خرید این اموال است به‌عبارت دیگر با وجود اینکه ارزش کل دارایی بانک‌ها ارقام بسیار زیادی را شامل می‌شود اما این دارایی‌ها قدرت نقدشوندگی ندارند و اساسا بخش قدرتمندی که توانایی خرید این اموال را داشته باشد وجود ندارد.


نکته کلیدی دوم در مورد دلایل زیان عملکرد بانک‌ها در گزارش توضیحی بانک تجارت روی سامانه کدال دیده می‌شود. براساس توضیح بانک تجارت در مورد افزایش زیان انباشته، کاهش سود تسهیلات، افزایش سود پرداختی به سپرده‌ها و همینطور افزایش ذخایر مطالبات مشکوک الوصول ازجمله دلایل افزایش زیان انباشته این بانک است. پارسال بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش قیمت دلار مجوز فروش گواهی سپرده‌های 20درصدی را صادر کرد و همین عامل به گفته تحلیل‌گران به‌دلیلی برای افزایش زیان انباشته بانک‌ها تبدیل خواهد شد؛ اگر چه هنوز اثرات افزایش سود 20درصدی بر صورت‌های مالی بانک‌ها نمایان نشده است اما برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند با اعمال این سیاست دست‌کم 7هزار میلیارد تومان دیگر به زیان مالی بانک‌ها اضافه می‌شود. به زعم اقتصاددانان با افزایش نرخ سود شکاف بین هزینه‌ها و درآمد‌های بانک‌ها نسبت به سال‌های قبل بیشتر خواهد شد و در عین حال اثرات اقتصادی دیگری را هم برای اقتصاد به بار خواهد آورد.

 


زیان بانک صادرات و تجارت


مطابق اطلاعات مالی که به تازگی بانک‌های تجارت و صادرات به سامانه کدال ارائه کرده‌اند، ارزش کل زیان انباشته این دو بانک به 13هزارو 630میلیارد تومان، یعنی معادل 3میلیارد دلار رسیده است. از این مقدار زیان 7231میلیارد تومان زیان متعلق به بانک تجارت و 6400میلیارد تومان مربوط به بانک صادرات است. این ارقام بالاترین مقدار زیان در کل تاریخ 50ساله بورس به‌حساب می‌آید که تاوان آن را باید سهامداران این دو بانک بپردازند.


جمع کل ارزش سهام بانک تجارت هم‌اکنون در بورس 2900میلیارد تومان و بانک صادرات 3600میلیارد تومان است. این ارقام نشان می‌دهد که ارزش کل زیان بانک تجارت 2.5برابر ارزش کل سهام این شرکت و زیان انباشته بانک صادرات به بیش از دوبرابر ارزش سهام این بانک در بورس رسیده است.


یعنی اگر سهامداران این دو بانک کل سهام‌ها را هم بفروشند باز هم قادر به پرداخت زیان انباشته این دو بانک نیستند. اطلاعات آماری دیگر در مورد عملکرد بانک‌ها نشان می‌دهد بانک‌های ملت، پارسیان، سرمایه، اقتصادنوین، گردشگری، دی، قوامین، ایران‌زمین هم شرایط مشابهی دارند. به‌طوری که براساس اطلاعات ارائه شده در سامانه کدال مقدار زیان بانک ملت به 143میلیارد تومان و بانک پارسیان به 350میلیارد تومان رسیده است.

 

 

زیان انباشته


میزان زیان بانک‌های اقتصاد نوین و ایران‌زمین هم به‌ترتیب به 575و 298میلیارد تومان رسیده است. در این میان برخی بانک‌ها به‌دلیل عملکرد غیرشفافشان گزارش‌های مالی جدید منتشر نکرده‌اند و اطلاعات دقیقی در مورد زیان کل این بانک‌ها در دست نیست. بدترین عملکرد را در میان همه بانک‌ها از نظر ارائه گزارش‌های مالی جدید بانک پاسارگاد دارد که از سال 94تاکنون هیچ گزارش شفافی برای سهامدارانش ارائه نکرده است. در عین حال اطلاعات مربوط به گزارش سود و زیان عملکرد بانک سرمایه که آخرین بار در اسفند‌ماه 94منتشر شده، گویای آن است که این بانک هم آخرین بار688میلیارد تومان زیان پیش‌بینی کرده است.


بانک دی هم در گزارشی که برای سال مالی 30‌اسفند95 منتشر کرده، آخرین زیان انباشته خود را 1403میلیارد تومان اعلام کرده است که در مورد تغییرات این مقدار زیان اطلاعاتی در دست نیست.


براساس اطلاعات استخراج شده از سامانه کدال زیان عملکرد بانک گردشگری و قوامین هم به‌ترتیب به 86 و 8میلیارد تومان رسیده است. یک حساب سرانگشتی در مورد زیان کل عملکرد این 10بانک، گویای این است که جمع کل زیان این بانک‌ها هم‌اکنون به 17هزارو 172میلیارد تومان رسیده است.

 

زیان انباشته بانک تجارت به 5/2برابر ارزش سهام این شرکت رسیده است
با اعمال سیاست جدید بانک مرکزی در فروش اوراق با سود 20درصد دست‌کم 7هزار میلیارد تومان دیگر به زیان مالی بانک‌ها در سال‌جاری اضافه می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید