• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 14 مرداد 1399
کد مطلب : 106777
+
-

موج دوم کرونا جهان را به خط کرد

همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کووید-19در جهان، همشهری سیاست‌ها و محدودیت‌های تازه کشورها از ژاپن و استرالیا تا آلمان و آمریکا را بررسی می‌کند

موج دوم کرونا جهان را به خط کرد

محمد امین خرمی- خبرنگار

شیب نمودارهای آماری مربوط به شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشورهای مختلف بار دیگر روند صعودی به‌خود گرفته تا دولت‌ها نگران از آغاز موج دوم شیوع ویروس، با در پیش گرفتن رویکردهای سختگیرانه، خود را برای مواجهه با فاجعه‌ای بزرگ‌تر آماده کنند. تعداد مبتلایان به ویروس جان‌سخت کرونا در جهان اکنون از مرز 18میلیون نفر هم گذشته است و حدود 690هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. بیش از 7‌ماه از شیوع کرونا می‌گذرد اما روند رو به رشد آمار و ارقام مربوط به مبتلایان و مرگ‌ومیر افراد نشان می‌دهد این ویروس فعلا خیال رام شدن ندارد.

آمریکا در فاز جدید
آمریکا همچنان بدترین وضعیت شیوع کرونا در جهان را دارد و تاکنون حدود 4میلیون و 700هزار نفر از مردم این کشور مبتلا شده‌اند. شمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا نیز در این کشور با فاصله از دیگر کشورهای جهان بیشتر است. بیش از 155هزار نفر از آمریکایی‌ها جان خود را به ویروس باخته‌اند. خبر بد برای آمریکایی‌ها، نفوذ ویروس از مناطق شهری به مناطق روستایی است که طبق گفته مقام‌های بهداشتی از امکانات کمتری نیز برخوردار هستند؛ خبری که دبورا برکس، یکی از مشاوران ارشد کاخ سفید در زمینه مقابله با ویروس کرونا، آن را ورود آمریکا به یک «فاز جدید» تعریف کرده است. او روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که بیماری کووید به‌شدت در سراسر آمریکا گسترش پیدا کرده و خطر آن جدی‌تر از زمانی است که شیوع آن آغاز شده بود. او گفت که ساکنان روستاها نیز همچون ساکنان شهرهای آمریکا در خطر ابتلا هستند و باید برای جلوگیری از ابتلا ماسک بزنند. برکس همچنین از روستانشینان آمریکایی خواست فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی بگیرند. پیشنهاد او به کاخ سفید، توجه بیشتر به مناطق روستایی برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه در این مناطق است.

برزیل مرگبار
در همان سوی جهان، در آمریکای جنوبی، برزیل بدترین وضعیت را بعد از آمریکا دارد. این کشور جزو آخرین کشورهایی بود که ویروس به آن راه پیدا کرد اما بی‌تدبیری دولت ژائیر بولسونارو باعث شد تا تعداد مبتلایان به کرونا در برزیل اکنون بعد از آمریکا بیش از دیگر نقاط جهان باشد. بولسونارو اکنون خود جزو یکی از 2میلیون و 700هزار نفری است که در برزیل به کرونا مبتلا شده‌اند. از این تعداد حدود 95هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. شیب نمودارها در برزیل به‌شدت صعودی است و روزانه حدود 26هزار نفر به شمار مبتلایان اضافه می‌شوند. بیش از 500نفر هم روزانه جان خود را از دست می‌دهند. دولت برزیل نماینده شاخص دولت‌های ناکارآمد جهان در مقابله با کرونا شناخته می‌شود و اغلب مردم در این کشور خود را به‌دست تقدیر سپرده‌اند؛ چرا که هیچ سازوکار مشخصی از سوی دولت برای مقابله با ویروس دنبال نمی‌شود.

اولین روز مدرسه دانش‌آموزان آلمانی
در اروپا، آلمانی‌ها بهتر از دیگران عمل کرده و توانستند در موج اول شیوع ویروس، آن‌را در جایی کنترل و مهار کنند. برای سیستم بهداشتی کارآمد آلمان حدود 3‌ماه زمان لازم بود تا ویروس را مهار کرده و روند صعودی آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر را متوقف کند. طی 4‌ماه گذشته شمار مبتلایان روزانه در این کشور بین 200تا 400مورد متغیر بوده است. تعداد مرگ‌ومیر نیز در اغلب روزها کمتر از 10نفر بوده است. عبور ناگهانی آمار روزانه مبتلایان از مرز هزار نفر طی هفته‌های اخیر باعث شده تا بار دیگر زنگ خطر برای دولت آلمان به صدا در آید. بیش از 210هزار نفر در آلمان به کرونا مبتلا شده و 9هزار نفر نیز جان باخته‌اند. بازگشت آن‌هایی که سفر تابستانی به سواحل اسپانیا را به ماندن در خانه ترجیح داده‌اند، عامل اصلی رشد ناگهانی شمار مبتلایان اعلام شده است. دولت آلمان به همین دلیل طرح تست رایگان از مسافران در فرودگاه‌ها و مرزهای ورودی را در دستور کار قرار داده است. تعیین برنامه زمانی برای سفرهای مردم در ایالت‌های مختلف، برنامه دیگر دولت برای جلوگیری از شلوغ شدن جاده‌ها و مراکز گردشگری است. بازگشایی مرحله به مرحله مدارس، طرح بلندپروازانه دیگری است که آلمان در حال پیگیری آن است. دیروز برای دانش‌آموزان در ایالت مکلنبورگ- فورپومرن در شمال شرق این کشور، نخستین روز مدرسه در سال جدید تحصیلی بود. این ایالت در میان 16ایالت آلمان کمترین آمار ابتلا به کرونا را داشته و امسال نیز طبق سنت هر ساله، زودتر از دیگران و در میانه تابستان مدارس خود را بازگشایی کرده است. به نوشته دویچه‌وله، دیروز 153هزار دانش‌آموز در 563مدرسه با ماسک سر کلاس حاضر شدند. مسئولان آموزشی به رعایت پروتکل‌های سفت و سخت بهداشتی ملزم شده‌اند که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در صدر آن است. همزمان، به‌دلیل کاهش محسوس ساعات مدارس، آموزش از راه دور نیز ادامه دارد. آلمان در تلاش است تا موج تازه ابتلا را هم کنترل کند اما سیستم بهداشتی قوی این کشور همچنان توانسته شمار مرگ‌ومیر روزانه را پایین نگه دارد. با تکیه بر همین آمار، دولت اکنون پیشنهاد بازگشایی مدارس را به دیگر ایالت‌ها هم داده است.

هند هر روز هزار کشته می‌دهد
در آسیا، هند هیچ حال و روز خوبی ندارد. این کشور دیروز برای پنجمین روز متوالی آمار ابتلای بالای 55هزار نفر را به ثبت رساند. شمار مبتلایان در هند اکنون از یک میلیون و 800هزار نفر گذشته است تا این کشور بعد از آمریکا و برزیل، دارای بیشترین مبتلایان باشد. یک میلیون و 100هزار نفر از این تعداد تنها ظرف 30روز گذشته به کرونا مبتلا شده‌اند؛ آماری که از بحرانی شدن اوضاع در هند حکایت دارد. آمار مرگ‌ومیر نیز به حدود 40هزار نفر رسیده است. اکنون کرونا در هند روزانه جان حدود هزار نفر را می‌گیرد. رشد ناگهانی آمار دولت هند را در موقعیتی بحرانی قرار داده است. به اعتقاد بسیاری از متخصصان بهداشتی، این وضعیت نقطه آغاز بحران اصلی کرونا در هند است و به‌دلیل ضعف این کشور در سیستم درمانی، احتمال وقوع فاجعه‌ای بزرگ در هند وجود دارد.

انتقام از الگوی ژاپنی
در شرق آسیا، ژاپنی‌ها سرآمد مبارزه با کرونا بودند اما ویروس بعد از چند‌ماه اکنون بازگشته تا انتقام بگیرد. آمار مبتلایان در این کشور تا 2هفته قبل، روی محدوده 20هزار نفر ثابت مانده بود اما طی روزهای اخیر، رشد ناگهانی شمار مبتلایان خبر از آغاز موج دوم داده است. تعداد مبتلایان در ژاپن اکنون به 37هزار نفر رسیده است.آمار مرگ‌ومیر اما همچنان پایین است و روزانه کمتر از 5نفر ثبت شده است. موج تازه شیوع کرونا در ژاپن از توکیو آغاز شد و به دیگر نقاط سرایت کرد. اکنون حتی نقاط کاملا پاک نیز به ویروس آلوده شده‌اند. مشکل جدی‌تر اما این است که ویروس از جمعیت جوان به سمت جمعیت پیر ژاپن سرایت کرده است و باتوجه به تعداد بالای سالمندان در این کشور، امکان وقوع یک فاجعه ملی جدی‌تر شده است. به نوشته بلومبرگ، کارشناسان بهداشتی معتقدند عجله دولت ژاپن برای عادی‌سازی‌ زندگی در این کشور باعث آغاز موج دوم شده است. ژاپن برخلاف دیگر کشورهای شرق آسیا، خیلی زود مجوز بازگشایی تمامی کسب وکارها را صادر کرد و همین مسئله باعث جان گرفتن دوباره ویروس در میان مردم شد.

منع رفت‌وآمد در ملبورن
استرالیا‌ به‌خاطر فاصله‌ای که با دیگر نقاط جهان دارد از همان ابتدا جزو کشورهایی بود که از گزند ویروس کرونا تاحدی در امان ماند. بستن مرزها و شناسایی زودهنگام مبتلایان، نخستین اقدام دولت استرالیا بود که باعث شد خیلی زود ویروس سرکش را مهار کند. طی 4هفته اخیر، شمار مبتلایان در هر روز از حدود 60نفر به حدود 600نفر رسیده است. تعداد کل مبتلایان نیز از حدود 8هزار نفر به بیش از 18هزار نفر افزایش پیدا کرده است. پایتخت استرالیا یعنی ملبورن، کانون اصلی شیوع ویروس شناسایی شده است. مسئولان وضعیت بحران را از حالت «اضطراری» به حالت «فاجعه» تغییر داده‌اند؛ وضعیتی که باعث اجرای قانون منع رفت‌وآمد شبانه شده است. ملبورن از امروز به‌مدت 6هفته وارد تعطیلات گسترده می‌شود. ساکنان پایتخت از امروز تنها برای انجام کارهای ضروری و تنها در فاصله 5کیلومتری خانه اجازه تردد دارند. همچنین تنها یک نفر از هر خانواده می‌تواند برای خرید از خانه خارج شود.

کوتاه از کرونا
تدروس آدهانوم- رئیس سازمان بهداشت جهانی


تعدادی واکسن در مرحله سوم آزمایش کلینیکی است و امیدواریم در نهایت با تولید واکسن از ابتلای افراد بیشتر به ویروس کرونا جلوگیری کنیم اما واقعیت این است که برای ریشه‌کن‌کردن کرونا هیچ عصای جادویی وجود ندارد؛ نه الان، نه هیچ وقت دیگر. ماسک زدن باید اولویت همه در سراسر جهان باشد.

کوتاه از کرونا
 طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، از میان 18میلیون مبتلا در جهان، 11میلیون نفر بهبود یافته‌اند.
 پلیس لهستان از این هفته بررسی اجرای پروتکل‌های بهداشتی را در فروشگاه‌های این کشور آغاز می‌کند.
 سنگاپور برای اجرای قرنطینه 2هفته‌ای مسافران ورودی، از دستبند الکترونیک استفاده می‌کند. مسافران طی این مدت، اجازه خروج از خانه را ندارند.
 هندوراس یک هفته دیگر مقررات منع کامل رفت‌وآمد را تمدید کرد.
 دولت سریلانکا به‌رغم شیوع ویروس کرونا، روز چهارشنبه انتخابات مجلس را برگزار می‌کند.
 در کره‌جنوبی از 23نفری که طی روز گذشته به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، 20نفر مسافران ورودی بوده‌اند.
 شمار مبتلایان روزانه در ایتالیا به حدود 300نفر رسیده است. در این کشور در اوج شیوع، روزانه بیش از 6هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شدند.
 دولت انگلیس میلیون‌ها کیت تست 90دقیقه‌ای کرونا در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید