• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 13 مرداد 1399
کد مطلب : 106671
+
-

سازمان‌سنجش و وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و ورزش اعلام کردند

کنکور ‌برگزار‌می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار تعویق برگزاری کنکور شد / سازمان سنجش: تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم / معاون وزارت بهداشت: برگزاری کنکور حتمی است

گزارش
کنکور ‌برگزار‌می‌شود

پنجشنبه‌ها و جمعه‌های هفته‌های آتی تا آخرین روز مرداد همه به کنکور ختم می‌شوند. قرار است کنکور کارشناسی‌ارشد و کارشناسی پس از یک‌بار تعویق، این بار با وجود شیوع کرونا اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. برگزارکنندگان کنکور داوطلبان را در 2800حوزه پخش کرده‌اند تا تراکم جمعیت به حداقل برسد. وزارت ورزش و جوانان هم تمامی اماکن ورزشی را برای برگزاری کنکور در اختیار وزارت علوم قرار داده اما همزمان رئیس مجلس و شماری از نمایندگان به این تصمیم انتقاد کرده و خواستار تعویق دوباره کنکور هستند. حرف آخر را فعلا وزارت بهداشت زده: «برگزاری کنکور حتمی است و نباید مردم را به تردید بیندازیم.»
داوطلبان کنکور در آخرین روزها و هفته‌های مانده به آزمون سراسری همانطور که درگیر دوره مباحث درسی و خواندن باقیمانده نخوانده‌ها هستند، احتمالا نمی‌‌توانند از خبرها چشم بردارند. نقد و نظرها درباره برگزار‌شدن یا نشدن کنکور سراسری همچنان ادامه دارد، دولت از مواضعش برای برگزاری کنکور عقب‌نشینی نکرده اما مجلس وارد شده و می‌گوید بهتر است آزمون فعلا برگزار نشود.
تردیدی نیست که در ماه‌های اخیر کنکور و تصمیم‌گیری برای برگزاری یا تعلیق آن یکی از پرچالش‌ترین تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است. دولت و مسئولان آموزش عالی و البته به‌تازگی مسئولان وزارت بهداشت هم در کنار آنها، با تأکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌ها عمدتا جزو مدافعان برگزاری حضوری کنکور99 بوده‎اند. دفاعیه اصلی مسئولان دولت برای برگزاری پرمخاطره این آزمون در شرایط کنونی‌ 2 محور اصلی دارد؛ یکی اینکه برگزار‌نشدن کنکور نظام آموزش عالی و دانشگاه‌ها را دچار وقفه و گسست بسیار پرهزینه‎ای خواهد کرد. نه‌تنها دانشجویان که دانشگاه‌ها و استادان دانشگاه‌ها هم در سال تحصیلی جدید بلاتکلیف خواهند بود و انباشت دانشجویان برای کنکور بعدی در هر زمان دیگری مشکلات گسترده‌ای در ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها، کلاس‌های درس و... ایجاد می‌کند.دلیل دوم را عمدتا از زبان مسئولان وزارت بهداشت می‌شنوید. آنها می‌‌گویند تنها در شرایطی می‌توان کنکور را به تعویق انداخت که چشم‌اندازی برای پایان وضعیت کنونی و مهار کرونا وجود داشته باشد، درحالی‌که چنین چشم‌انداز امیدبخشی تا اطلاع ثانوی وجود ندارد و ممکن است در ماه‌های آینده و به‌ویژه آغاز فصل‌های سرد سال وضعیت به‌مراتب پیچیده و دشوار‌تر شود. با چنین استدلال‌هایی است که رئیس سازمان سنجش از برگزاری کنکور با رعایت پروتکل‌ها دفاع کرده ‌و گفته کنکور را طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می‌کنند؛ همانطور که منصور غلامی، وزیر علوم هم به داوطلبان اطمینان خاطر داده و گفته است که «برای برگزاری آزمون‌های پیش‌رو هیچ مشکلی وجود ندارد.»

وزارت بهداشت: موافقیم کنکور برگزار شود
مسئولان وزارت بهداشت دیروز هم در شرایطی که خبرهای ضد‌‌‌ونقیض درباره احتمال تعویق کنکور سراسری منتشر شده بود، اعلام کردند تصمیم‌ها در این‌باره قبلا گرفته شده است؛ در ستاد ملی مقابله با کرونا.
این سخنان در واقع واکنش به نقد و نظرها و صداهایی بود که دیروز از مجلس شورای اسلامی به گوش می‌رسید. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که پیش از این خواستار تعویق زمان برگزاری کنکور دکتری هم شده بود، دیروز در بخشی از نطق پیش از دستورش در مجلس از شیوه رعایت پروتکل‌ها در زمان برگزاری کنکور دکتری انتقاد کرد و خواستار به‌تعویق‌افتادن کنکور سراسری در مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی شد.
قالیباف گفت: «به‌نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر‌شدن هوا که امکان استفاده از ماسک به‌مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد. متأسفانه به وعده‌های داده‌شده در برگزاری کنکور دکتری عمل نشد و بی‌توجهی‌های تأسف‌آوری در برگزاری آن کنکور وجود داشت که خود نیازمند بررسی دقیق‌تر و پیگیری است. این کوتاهی‌ها، نگرانی مردم درخصوص برگزاری کنکور سراسری را بیشتر کرده است و بسیاری از نمایندگان شنونده نگرانی‌های والدین درخصوص سلامت فرزندان خود بوده‌اند. سلامت دانش‌آموزان عزیز ما، خط قرمز مجلس است و کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس وظیفه دارند تا اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص، مطالبات مردم را از مسئولان ذیربط پیگیری کنند.»
سخنان قالیباف در مجلس هم بی‌پاسخ نماند و برخی نمایندگان گفتند که در این زمینه باید ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم اصلی را بگیرد و برخی هم گفتند مردم به آنها مراجعه کرده و خواستار تعویق زمان برگزاری کنکور هستند و آنها هم به‌عنوان نماینده، پیگیر همین مطالبات شده‌اند.

برگزاری کنکور حتمی است و لاغیر!
نخستین واکنش به نقد و نظرها در مجلس از وزارت بهداشت رسید. معاون آموزشی این وزارتخانه گفت که «بهتر است مردم را در شرایط کنونی به تردید نیندازیم.» علی‌اکبر حقدوست که همزمان رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کروناست، با تأکید بر تمهیدات پیش‌بینی‌شده برای برگزاری کنکور در سالم‌ترین شرایط، به ایسنا گفت: «سلامت مردم و داوطلبان کنکور هم برای ما اولویت اول است و هم برای ستاد ملی مقابله با کرونا و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز تمام بحث‌هایی که دارند، برای این است که سلامت مردم و جامعه به خطر نیفتد. ما گوش به فرمان وزارت بهداشت هستیم. برای ورود و خروج داوطلبان نیز در طول 2آزمون اخیر تجارب مهمی کسب کرده‌ایم. در مقایسه با تمهیدات اندیشیده شده برای داوطلبان نگرانی زیادی ندارم. تا این لحظه می‌دانیم کنکور در روزهای پایانی مرداد‌ماه برگزار خواهد شد و باید اجازه دهیم این مضمون به گوش خانواده‌ها و مردم برسد بدون آنکه تردید ایجاد کنیم. اگر شرایط عجیب و عوض شد و مختصات تغییر کرد و قانونگذاران بعد از جمع‌بندی خواستند تغییری در زمان برگزاری کنکور ایجاد کنند، ما گوش به فرمان هستیم. تا آن لحظه همت می‌کنیم که به بهترین شکل آزمون را برگزار کنیم.»
او درباره دلیل برگزاری کنکور در شرایط فعلی، توضیح داد: «توجه داشته باشید که سلامت جسم یک مسئله است و سلامت روان و روح مسئله‌ای دیگر است. داوطلبان بعضا چند سال خود را در خانه محبوس کرده‌اند و استرس‌های زیادی را تحمل می‌کنند. همه بدانند که وقتی تصمیم می‌گیریم باید سلامت را جامع ببینیم. البته این بسیار مهم است که داوطلب نباید به ویروس کرونا مبتلا شود اما از سوی دیگر هم نباید دچار استرس اضافه شود و بحث‌های تکنیکال را باید در پشت درهای بسته مطرح کنیم.»
معاون وزارت بهداشت گفته با تمهیداتی که برای برگزاری کنکور پیش‌بینی شده، داوطلبان می‌توانند از همین حالا مطمئن باشند ‎که در سالم‌ترین شرایط کنکور می‌‎دهند: «برگزاری کنکور دکتری حتما نقص‌هایی هم داشته اما به نقاط قوتی مانند حفظ فاصله صندلی‌ها نگاه کنیم. البته برای آزمون‌های بعدی در تلاش هستیم تا اقداماتمان را تقویت کنیم. یکی از نکات مهم برای ما ترغیب داوطلبان است تا حتی لحظه‌ای ماسک خود را از روی صورت کنار نزنند.»

سازمان سنجش: ما مجری مصوبات ستاد هستیم
واکنش سازمان سنجش به نقد و نظرهای تازه این بوده که این سازمان فارغ از حواشی بعضا سیاسی، تا اطلاع ثانوی، یعنی زمانی که مصوبه جدیدی به این سازمان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شود، همچنان مشغول آماده‌کردن زیرساخت‌ها و تمهیدات لازم برای برگزاری کنکور خواهد بود.
ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در پاسخ به استرس داوطلبان کنکور سراسری درباره برگزاری آزمون با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، گفته است: «داوطلبان کنکور در ۲هزارو۸۰۰ حوزه امتحانی آزمون می‌دهند، بنابراین نمی‌توان گفت تجمع زیادی وجود دارد، ما در هر حوزه ۲۱۰داوطلب را با فاصله در یک فضای بزرگ جا می‌دهیم و تمام پروتکل‌های بهداشتی نیز رعایت می‌شود، مراقبان حوزه‌ها موظف هستند به کسانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، تذکر دهند.»
خدایی با تأکید بر اینکه این سازمان درخصوص برگزاری کنکور وارد مباحث حاشیه‌ای نمی‌شود، از اینکه کنکور بیشتر ‌یک موضوع جذاب اجتماعی و سیاسی شده انتقاد کرد و گفت: «برخی علاقه دارند که اظهارنظر کنند و برخی هم می‌خواهند فالوئر جمع کنند.»
او بر نکته دیگری هم تأکید کرد، اینکه همه پروتکل‌ها و زمان‌بندی‌های برگزاری کنکورها و آزمون‌های کشوری مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا‌ست و علی‌القاعده مصوبات این ستاد ملاک عمل در زمانه کنونی است: «همه شیوه‌نامه‌هایی که برای کنکور تدوین شده، کار مشترک وزارت بهداشت، وزارت علوم و سازمان سنجش بوده است.» ‌او گفته که نمی‌داند اگر مجلس شورای اسلامی طرحی را برای لغو کنکور در شرایط کنونی تصویب کند، تکلیف چه خواهد بود اما آن زمان برنامه مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری آزمون‌های سراسری همچنان ادامه پیدا می‌کند.
خدایی گفته که سازمان زیرمجموعه او مجری مصوبات است: «این سازمان مجری قانون است و ما به‌عنوان کارشناس نظر خودمان را می‌دهیم. ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوبه‌ای درباره تأخیر و لغو کنکور نداشته است و کنکور را به 4روز افزایش داده و پس از آن پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری‌ها را تعیین کرده است. سازمان سنجش آموزش کشور یک دستگاه اجرایی است. به‌طور کلی اگر به ما بگویند که کنکور را برگزار نکنید، برگزار نمی‌کنیم. اگر به ما بگویند برگزار کنید، برگزار خواهیم کرد.»
او در عین حال از برگزاری کنکور با وجود مخاطرات کرونا، ‌دفاع کرده است چرا‌که «هم‌اکنون جایگزینی برای حدف کنکور وجود ندارد، چراکه وضعیت آموزشی کشور نمی‌تواند گسست داشته باشد و بخشی از پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بدون آزمون امکان‌پذیر نیست.»
خدایی گفته ۸۵درصد‌ داوطلبان کنکور دکتری از وضعیت برگزاری آزمون دکتری رضایت داشته‌اند: «در آزمون دکتری مسئول نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی، معاونت بهداشتی وزارت بهداشت بود و یک نماینده بهداشت هم در حوزه‌ها مستقر بود. طبق اعلام رسمی، وزارت بهداشت به سازمان سنجش نمره قبولی دادند و یکسری نکات هم گوشزد کردند که حتما در آزمون‌های بعدی رعایت می‌شود. ضمن اینکه به مراقبان جلسه نیز گفته شده بود که اگر داوطلبی ماسک خود را برداشت، به فرد تذکر دهند. اما فضای امتحان باید به‌گونه‌ای باشد که تمرکز داوطلب به‌هم نخورد. مواردی از این دست نادر بود.»
به‌گفته او، در کنکور سراسری به‌دلیل گستردگی ۲۸۰۰حوزه پیش‌بینی‌شده و تمرکز کمتری وجود دارد. بیشترین تراکم در گروه علوم تجربی است که حدود ۶۰۰هزار نفر هستند و هر حوزه‌ای ۲۱۰نفر است. در یک فضای بزرگ ۲۱۰نفر را جا می‌دهیم که به قول دکتر حریرچی ورودی یک روز پاساژهای تهران است. در واقع ما یک‌میلیون نفر را زیر یک سقف جمع نمی‌کنیم بلکه در ۲۸۰۰حوزه پخش می‌شوند.

قوه مقننه وارد می‌شود؟
آنطور که پیداست، ماجرای کنکور و حواشی آن تا زمان برگزاری آزمون‌ها همچنان ادامه دارد و احتمالا ابعاد سیاسی بیشتری پیدا خواهد کرد. احمد حسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفته برگزاری کنکور سراسری و پیامدهای آن با توجه به شیوع ویروس کرونا با حضور وزرای علوم و بهداشت در این کمیسیون بررسی شده است. به گزارش تسنیم، او همچنین گفته نتیجه این نشست در قالب گزارشی در اختیار رئیس قوه مقننه قرار می‌گیرد تا در جلسه ستاد مقابله با کرونا بررسی و ارائه شود، فردا هم قرار است جلسه‌ای با مسئولان سازمان سنجش برگزار شود. ارسال نتایج این نشست‌ها به رئیس قوه مقننه و ارائه آن در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا هم از اتفاقات تازه‎ای است. مجلس شورای اسلامی پیش از این خواستار عضویت روسای تعدادی از کمیسیون‌هایش در ستاد ملی مقابله با کرونا شده بود، از آن جمله نمایندگانی از کمیسیون‌های بهداشت و آموزش اما رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفته بود که مجلس به موضوع زمان برگزاری کنکور ورود نمی‌کند اما بعد از آن تعدادی از نمایندگان مجلس گفتند طرح دوفوریتی تعویق کنکور را آماده و ارائه خواهند کرد.  به‌نظر می‌رسد کسی نمی‌داند این سرگردانی دقیقا تا چند روز پیش از کنکور ادامه دارد. ‌زهره الهیان‌، نماینده تهران در صفحه توییترش نوشته: «پیرو صحبتی که ‌در صحن علنی مجلس با آقای دکتر قالیباف درباره تعویق کنکور سراسری داشتم، ایشان ضمن موافقت، فرمودند موضوع تعویق را از طریق ستاد ملی کرونا پیگیری خواهند کرد، لذا با قول آقای دکتر قالیباف مبنی بر پیگیری، فعلا در مورد طرح دوفوریتی کنکور سراسری دست نگه می‌داریم تا ببینیم پیگیری‌ها نتیجه خواهد داد؟»

واکنش سازمان سنجش به نقد و نظرهای تازه این بوده که این سازمان فارغ از حواشی بعضا سیاسی، تا اطلاع ثانوی، یعنی زمانی که مصوبه جدیدی به این سازمان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شود، همچنان مشغول آماده‌کردن زیرساخت‌ها و تمهیدات لازم برای برگزاری کنکور خواهد بود
 

این خبر را به اشتراک بگذارید