• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 13 مرداد 1399
کد مطلب : 106663
+
-

مجسمه «فضانورد افتاده» در اصفهان

مجسمه «فضانورد افتاده» در اصفهان

همزمان با بیست‌وپنجمین سالگرد تاسیس موزه هنرهای معاصر، اصفهان به‌عنوان نخستین شهر آسیایی نسخه مجسمه «فضانورد افتاده» اثر پاول فون هویدونک، هنرمند بلژیکی را که نسخه اصلی آن روی ماه قرار دارد، دریافت کرد.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، نسخه مجسمه از 12تیرماه در موزه هنرهای معاصر برای بازدید هنرمندان و مردم به نمایش گذاشته شده ‌است و این بازدید تا 17مرداد ادامه دارد. با توجه به اینکه از مجسمه فضانورد ادیشن‌هایی تولید شده و به موزه‌های دنیا اهدا می‌شود، ادیشن «017» از این مجسمه سال 97 ازسوی مدیران شرکت بین‌المللی هنر و فرهنگ طی پروژه‌ای به نام «انسان، هنر، کهکشان» به موزه هنرهای معاصر اصفهان اهدا شد که نماد انسانی بدون سن، جنسیت و نژاد است. اصفهان نخستین شهر آسیایی است که این مجسمه را در اختیار دارد. نمونه اصلی این مجسمه آلومینیومی ۸۵میلی‌متری در آگوست سال ۱۹۷۱ توسط فضاپیمای آپولو۱۵ به فضا فرستاده شد و روی کره ماه قرار گرفت.
ایده گذاشتن یکی از کارهای هویدونک در فضا توسط فضانوردان ازسوی لوئیز داچمن (کارمند گالری وادلی نیویورک) مطرح شد. بر این اساس، پاول به همراه لوئیز به دیدن 3 فضانورد آپولو۱۵ رفتند و پیشنهادشان را مطرح کردند. آنها نیز موافقت‌شان را با این کار اعلام کردند و اینگونه پای مجسمه آلومینیومی فضانورد افتاده در سال ۱۹۷۱ به سطح ماه رسید و همانجا ماندگار شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید