• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 13 مرداد 1399
کد مطلب : 106662
+
-

تراموای رشت در ایستگاه انتظار

پروژه تراموای رشت که قرار بود سال گذشته کلنگ زنی شود، هنوز به نتیجه نرسیده و منتظر دریافت مصوبه‌ شورای‌‌عالی ترافیک کشور است

گیلان
تراموای رشت در ایستگاه انتظار

فرشته رضایی-  رشت- خبرنگار

   راه‌اندازی تراموا در رشت که یکی از مولفه‌های زیرساخت‌‌‌ شهری است، در آغاز کار شورای‌شهر پنجم در دستورکار قرار گرفت و قرار بود تا پایان سال98 وارد فاز ساخت و ریل‌گذاری شود. تراکم جمعیت بالا و خیابان‌های کم‌عرض و قدیمی رشت از دلایلی بود که مدیران شهری را به این نتیجه رساند که تراموا می‌تواند معضل ترافیک و شبکه معیوب حمل‌ونقل عمومی را دراین شهر تا حدودی رفع کند. با این ‌حال، این پروژه در ابتدای راه متوقف شد و با گذشت 5ماه از زمان وعده داده شده برای راه‌اندازی و با وجود اینکه از سال‌گذشته ساخت شبکه‌ تراموای رشت در شورای‌عالی ترافیک استان مصوب شده و مجوز ساخت دریافت کرده، ‌اما عملیات کلنگ‌زنی این پروژه که قرار بود در بهمن۹۸ انجام شود، همچنان در انتظار دریافت مصوبه‌ شورای‌‌عالی ترافیک کشور باقی مانده است.

توقف طرح در شورای‌عالی ترافیک
دی97 نخستین جلسه برای بررسی مطالعات پروژه تراموا در شورای ‌شهر رشت تشکیل شد تا مسائل و موانع طرح بررسی شود. شناسایی و خرید زمین‌های اطراف طرح برای توسعه ایستگاه‌ها، تامین تجهیزات، تامین برق یا باتری تراموا، توجه به فضای معماری شهر و سهولت دسترسی مردم به ایستگاه‌های تراموا از موضوع‌های مهمی بود که به گفته مسئولان باید دراین طرح دیده می‌شد.
این پروژه در بودجه سال98 کددار شد و اعتبار درنظر گرفته ‌شده برای آن نیز براساس مطالعات اولیه،‌۲۱۰میلیون یورو طی ۴سال پیش‌بینی شده بود. دولت نیز برای این طرح، هزار میلیارد تومان اوراق درنظر گرفت که ۵۰۰میلیارد تومان برعهده‎‌ شهرداری و ۵۰۰میلیارد تومان نیز باید ازسوی دولت پرداخت می‌شد. اوایل آبان سال‌گذشته بود که شهردار رشت از کلنگ‌زنی پروژه تراموا در دهه فجر همان سال خبر داد، اما این وعده‌ها عملی نشد و دلیل آن، ایرادهایی بود که شورای‌‌عالی ترافیک کشور به مطالعات طرح گرفت.
«علی‌اکبر اوسط‌مقدم» معاون عمرانی استاندار گیلان و رئیس شورای‌عالی ترافیک استان دراین باره به همشهری می‌گوید: شورای‌عالی ترافیک کشور نواقصی را در طرح مطالعاتی شهرداری برای پروژه تراموا مطرح کرد که شهرداری باید نواقص را رفع کند و مستنداتش را به شورای‌عالی ترافیک بدهد، اما شهرداری هنوز این کار را انجام نداده است، بنابراین این پروژه همچنان در انتظار تأیید شورای‌عالی ترافیک کشور بوده و از دستورکار خارج نشده است. وی ادامه می‌دهد: تلاش داریم با کمک محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، نخستین تراموای کشور در رشت راه‌اندازی و بخش زیادی از مشکلات مربوط به ترافیک دراین شهر رفع شود، اما این منوط به همکاری شهرداری است.

بلاتکلیفی برای آغاز پروژه
اسماعیل حاجی‌پور، رئیس شورای شهر رشت نیز با بیان اینکه شورای‌عالی ترافیک کشور فعلا با ایجاد تراموای رشت موافقت نکرده‌است، به همشهری می‌گوید: مدیریت ‌شهری رشت برای آغاز عملیات اجرایی تراموا با دو شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان و بانک شهر تفاهم‌نامه ‌امضا کرده‌است، ‌اما تا این مصوبه به تأیید شورای‌عالی ترافیک کشور نرسد، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.  به گفته حاجی‌پور، هم‌اکنون محدودیت تراموا برای جمعیت زیر یک ‌میلیون نفر در شهرها برداشته شده و به این ترتیب علاوه بر رشت، ۹شهر دیگر در کشور از تراموا برخوردار خواهند شد. او اضافه می‌کند: تراموای رشت که در بودجه سال گذشته کددار شده ‌است، ازسوی بانک ‌مرکزی و وزارت دارایی شماره حساب جداگانه‌ای دریافت کرده و همه اعتبارات و بودجه‌ها به این حساب اختصاصی واریز خواهد شد. همچنین از محل اعتبارات جذب‌شده دراین حساب مهندس مشاور استخدام شده است.

نماینده مجلس: شهرداری پیگیری کند
با توجه به اهمیت این پروژه و زمان کم باقی‌مانده برای اجرای آن، نمایندگان استان گیلان نیز پیگیر اجرایی شدن این طرح هستند. جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت در مجلس ‌شورای اسلامی معتقد است اجرای این پروژه تاثیر زیادی در رفع مشکلات ترافیکی و حمل‌ونقل عمومی رشت خواهد داشت. او عمده دلیل راکد ماندن این پروژه را ضعف مدیریت ‌شهری درانجام مطالعات اولیه می‌داند و به همشهری توضیح می‌دهد: اگر مسئولان شهرداری ایرادهای مطالعاتی طرح را رفع کرده‌اند، باید به تهران بیایند و پیگیر تایید شدن پروژه باشند، نه اینکه منتظر بمانند تا شورای‌عالی ترافیک تا هر زمانی که خواست این طرح را بلاتکلیف باقی بگذارد. دو سال است این پروژه درحد حرف باقی مانده و به سرانجام نرسیده است.  این نماینده مجلس با بیان این‌که در روزهای آینده با معاونت فنی و حقوقی وزارت کشور دراین باره جلسه‌ای برگزار خواهد شد، اضافه می‌کند: تمام تلاش ما این است که هرچه زودتر دولت با طرح تراموا رشت موافقت کند و دراین جلسه این موضوع را مطرح خواهیم کرد و سعی می‌کنیم به نتیجه مطلوب برسیم.‌

شهردار: نواقص رفع شده است
بهمن سال‌گذشته تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری رشت و شرکت سرمایه‌گذاری شهر آتیه برای اجرا و تکمیل پروژه تراموا امضا شد و قرار بود برای اجرای این پروژه و تامین منابع مالی آن، شهرداری ۲۵درصد آن را به‌صورت نقدی، ۳۵درصد به صورت تسهیلات و ۴۰درصد را به‌صورت واگذاری زمین به شکل تهاتر بپردازد.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شهرآتیه نیز وعده داده بود که بعد از کلنگ‌زنی پروژه در دی‌ماه، تا نوروز99 ریل‌گذاری تراموای رشت تکمیل شود که البته این‌گونه نشد.
با این‌‌حال، شهردار رشت به اجرایی شدن پروژه تراموا امیدوار است و به همشهری می‌گوید: یکی از اهداف راه‌اندازی تراموا در رشت کاهش آلودگی هوا، کاهش بار ترافیکی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و جذابیت گردشگری است. ضمن اینکه تحقق پروژه تراموا از درخواست‌های مردمی بوده ‌است.
ناصرحاج‌محمدی درباره رفع نواقص در مطالعات طرح تراموا اضافه می‌کند: کار مطالعات طرح نهایی و ایراداتش که درباره دو موضوع محیط زیست و پدافندعامل بوده رفع و دو ماه است که به وزارت کشور ارائه داده شده، اما کمیته فنی وزارت کشور که متشکل از نماینده چند وزارتخانه است، دراین 2ماه جلسه‌ای تشکیل نداده و به همین دلیل این طرح در شورای عالی ترافیک کشور برای بررسی و اجرا مانده و در انتظار تایید این شوراست.
شهردار رشت می‌افزاید: اجرای این پروژه مهم در کمیسیون توسعه و عمران شورا به تصویب رسیده و اعضای شورا به اجرای آن تا پایان دولت تاکید دارند. بنابراین اگر موافقت اولیه دریافت شود، پروژه به‌سرعت اجرایی می‌شود؛ زیرا 80درصد اعتبار و کار پروژه تراموا خرید تجهیزات است. وی می‌گوید: با توجه به نتایج حاصل از مطالعات مهندسان مشاور پروژه، استفاده از تراموا به سایر گزینه‌ها مانند مترو، مونوریل، اتوبوس برقی و... ترجیح داده شده ‌است. امیدواریم دولت هرچه زودتر تکلیف پروژه تراموا را در رشت مشخص کند تا بتوانیم آن را کلید بزنیم.  شهردار رشت با تاکید بر اینکه اجرای پروژه تراموا گره ترافیک شهر رشت را می‌گشاید، از همه مسئولان استان‌ می‌خواهد به شهرداری رشت در اجرای این پروژه مهم کمک کنند.
 
براساس مطالعات انجام‌شده، قرار است کریدور تراموای رشت به طول ۱۶کیلومتر از مسکن مهر رشت آغاز شود و به سمت میدان گیل و میدان مصلی و درنهایت به فرودگاه رشت برسد. برای تراموا ۲۰ایستگاه‌ پیش‌بینی شده است و می‌تواند ۶ تا 8هزارمسافر را در ساعت منتقل کند. دسترسی آسان و ارزان بودن از مزایای اجرای این طرح است، اما باید دید این طرح تا چه زمانی قرار است در شورای ‌عالی ترافیک خاک بخورد.

شهردار رشت: کار مطالعات طرح نهایی و ایراداتش که درباره دو موضوع محیط زیست و پدافندعامل بوده رفع و دو ماه است که به وزارت کشور ارائه شده است، اما کمیته فنی وزارت کشور   تشکیل جلسه نداده تا موضوع مطرح شود

رئیس شورای‌عالی ترافیک استان: شورای ‌عالی ترافیک کشور نواقصی را در طرح مطالعاتی شهرداری برای پروژه تراموا مطرح کرد که شهرداری باید آنها را رفع کند، اما هنوز کاری در این زمینه انجام نداده است


 

این خبر را به اشتراک بگذارید