• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 13 مرداد 1399
کد مطلب : 106639
+
-

واحدهای صنفی آلاینده باید از شهر خارج شوند

شهرداری در مناطق ۱۵، ۱۷ و ۱۹ برخی صنف‌های آلاینده مانند اوراقچی‌ها و ضایعات فروشی‌ها را منتقل کرد

مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران معتقد است؛ اغلب صنایع مزاحم که آلایندگی محیط ‌زیستی داشتند از مناطق مسکونی شهر تهران خارج شده و تنها بخش محدودی عمدتا در مناطق مرکزی و جنوبی شهر باقی مانده‌اند.
شینا انصاری درباره این موضوع به پایگاه اطلاع‌رسانی شهر گفت: اغلب مواردی که درباره واحدهای آلاینده از سوی محیط‌زیست اعلام می‌شود، مربوط به اصناف است. از همین رو از 3دهه قبل بحث انتقال و ساماندهی این واحدها مطرح و به موجب آن مقرر شد تا واحدهای مزاحم که در داخل محدوده‌های مسکونی و سکونتگاهی شهر تهران قرار دارند در یک برنامه زمانبندی شده به شهرک‌های صنعتی مصوب اطراف تهران منتقل شوند.
انصاری درباره تاریخچه طرح انتقال صنایع آلاینده تهران گفت: در سال ١٣٦٩ طی تصویب نامه دولت وقت درباره انتقال صنایع آلوده‌کننده و مزاحم درون شهری تهران به سازمان‌های ذیربط ماموریت داده شد تا براساس طرح‌های تفصیلی و اجرایی، نسبت به انتقال واحدها و صنایع آلاینده و مزاحم داخل محدوده شهر تهران به خارج از محدوده‌های قانونی، اقدامات لازم را انجام دهند. در آن زمان ۳۱نوع فعالیت غیرمجاز صنعتی در داخل محدوده‌های شهری مورد تأیید و تصویب قرار گرفت و در نهایت ۱۶قطعه اراضی برای انتقال و استقرار صنایع مزاحم و آلوده‌کننده در پیرامون شهر تهران انتخاب شد. او افزود: براساس قانون، سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور مرجعی است که می‌تواند برای واحدهای صنفی و صنعتی که آلایندگی محیط‌زیستی دارند، اخطاریه صادر و حتی اگر آن واحد استانداردهای لازم را رعایت نکرد، اقدام به پلمب و تعطیلی آن کند.در این میان شهرداری هم قوانینی دارد و براساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که مربوط به مشاغل وصنوف مزاحم است، می‌تواند برای واحدهای صنفی که در مناطق مسکونی قرار دارند و برای واحدهای مجاور مزاحمت ایجاد می‌کنند، رأی صادر و آنها را ملزم به رعایت تمهیدات رفع آلایندگی و مزاحمت کند. انصاری بیان کرد: عمده واحدهای کوچک آلاینده مانند سنگ‌بری‌ها و یا ریخته گری‌ها طی 2دهه گذشته از داخل محدوده تهران خارج شدند و اکنون تنها فروشگاه آنها در شهر باقی مانده، البته در بعضی مناطق مانند مناطق ۱۵، ۱۷ و ۱۹ شهرداری تهران اقداماتی برای ساماندهی برخی فعالیت‌ها مانند اوراقچی‌ها و یا ضایعات فروشی‌ها انجام داده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید