• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 13 مرداد 1399
کد مطلب : 106628
+
-

در حاشیه سیاست



روایتی از دلایل غافلگیری
علیرضا علوی‌تبار، عضو سابق سپاه و بسیج و از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در بخشی از گفت‌وگوی خود با اعتمادآنلاین به موضوع محاکمه فرماندهان سپاه در دوره جنگ اشاره کرده و گفته: «این بحث وقتی شد که جزیره مجنون را گرفتند. آن‌موقع برخی از فرماندهان سپاه نبودند. گفته شد که فرماندهان سپاه در کرمانشاه جمع شده بودند و در مورد انتخابات مجلس سوم بحث می‌کردند؛ چون محسن رضایی به امام نامه‌ای نوشته بود که اگر می‌خواهید ما در جنگ پیروز شویم، کشور را بدهید ما اداره کنیم. امام خیلی نسبت به این نامه حساس شده بود. در بین بچه‌های سپاه این نگاه بود که ما می توانیم کشور را اداره کنیم اگر می‌خواهید در جنگ پیروز شویم. برخی از بچه‌های سپاه خیلی بدبین بودند. می‌گفتند فرماندهان رها کرده و رفته بودند، برای انتخابات جلسه گذاشته بودند و غافلگیری ما به‌دلیل بی‌توجهی به عملیات بود؛ به همین دلیل خیلی‌ها خواهان محاکمه بودند و اعتراض می‌کردند. بعضی از فرمانده‌ها مثل حق‌نگهدار قهرمانی که می‌گویم حاضر نشد در آن عملیات به عقب برگردد.»

  شارمهد فکر می‌کرد دفترش در طبقه ششم FBI است!
سیدعطاءالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت اصلاحات در حساب کاربری خود در توییتر در رابطه با دستگیری جمشید شارمهد، سرکرده گروه تروریستی تندر نوشت: «جمشید شارمهد وقتی در آمریکا بود، گمان می‌کرد دفترش در طبقه ششم FBI است. مسئولیت انفجار حسینیه شیراز را به صراحت بر عهده گرفت. در حادثه حسینیه شیراز ١٤ نفر ازجمله چند کودک کشته شدند. بدیهی است تلویزیون‌های فارسی وابسته به شبکه‌های امنیتی پریشان‌خاطرند. همکارشان دستگیر شده است.»

  سیاستمداران عافیت‌طلب
حسین مرعشی، عضو سرشناس حزب کارگزاران سازندگی ایران در گفت‌وگویی با ایرنا در ارزیابی خود از ترکیب سیاسی مجلس یازدهم، گفت: این مجلس بیش از اندازه یکدست شده است و نمی‌توان گفت صاحبان سلیقه‌ها و نحله‌های فکری و سیاسی مختلف کشور را نمایندگی می‌کند. این مجلس کاملا تک‌جناحی است و حتی اصولگرایان کشور را هم پوشش نمی‌دهد. حضور اصولگرایان میانه هم در این مجلس، کم‌رنگ است و حضور پررنگی نیست. مرعشی یکی از دلایل شکل‌گیری مجلس یکدست را «عافیت‌طلبی غیرمسئولانه» آن دسته از شخصیت‌های سیاسی می‌داند که به‌دلیل ترس از ردصلاحیت یا شکست احتمالی، برای کشورشان فداکاری نکرده و در انتخابات ثبت‌نام نکردند. وی مشخصا از علی لاریجانی و محمدرضا عارف یاد می‌کند و می‌گوید: «این دو در مجلس حضور داشتند. به اهمیت مجلس هم واقف بودند، اما ثبت‌نام نکردند. من به این کار، عافیت‌طلبی غیرمسئولانه سیاستمداران می‌گویم.»

  دفاع از بازگشت کوپن
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به لزوم بازگشت کوپن به اقتصاد کشور گفت: به‌دلیل سیاست‌های ارزی نادرست دولت، مردم آبگوشت که هیچ، حتی نمی‌توانند اشکنه بخورند. وی در پاسخ به این بحث که کوپنی شدن دور از ‌شأن ملت ایران است، گفت: این در ‌شأن ملت ایران نیست که 11میلیون نفر حاشیه‌نشین داشته باشیم؟ به ملت ایران می‌آید گرسنه باشند و نتوانند یک کیلو گوشت بخرند؟ به گزارش تسنیم، توکلی در بخشی از گفت‌وگوی خود با رادیو افزود: آقای روحانی می‌گفت من از کوپن بدم می‌آید. خب، معلوم است که چنین می‌گویید؛ چون شما مشکلی ندارید. بنده هم مشکلی ندارم، ولی مردم مشکل دارند. اگر ما به آنها غذا نرسانیم، در آینده دچار معضل کودکان ضعیف خواهیم بود.

  دولت تکلیفش را با دولت‌های موازی روشن کند
هادی غفاری‌ در پاسخ به سؤالی مبنی بر مهم‌ترین وظیفه دولت در سال پایانی فعالیتش، گفت: دولت تنها کاری که در این فرصت باقیمانده می‌تواند انجام دهد روشن کردن تکلیفش با دولت‌های موازی است و اصلا دولت روحانی باید از همان سال۹۲ این کار را انجام می‌داد ولی هنوز هم دیر نشده است. تجربه جهانی و داخلی نشان داده یک دولت وقتی موفق است که یک دولت باشد نه چند دولت. اینکه چند سازمان بودجه‌های هزارمیلیاردی داشته باشند ولی به دولت هیچ کمکی نکنند  فایده‌ای ندارد و کار قوه مجریه پیش نمی‌رود. این بودجه‌های عظیم به این سازمان‌ها داده می‌شود ولی نتیجه کار این سازمان‌ها اصلا در جامعه مشخص نیست. به‌گزارش خبرآنلاین، نماینده مجالس یکم، دوم و سوم جمهوری اسلامی می‌افزاید: مشکل ما ساختاری است. من با این دولت و مجلس کاری ندارم اما همه جای دنیا قوه‌قضاییه فقط قوه قضاییه است. قوه‌مقننه فقط قوه مقننه است. قوه‌مجریه هم همینطور. قوه‌مقننه ما امروز در کشور متأسفانه مشغول پرداختن به مسائل جنجالی و پوپولیستی است. به نمایندگان مجلس چه ارتباطی دارد که روزی یک جزء قرآن در مجلس بخوانند؟ جای خواندن قرآن، مسجد است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید