• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 13 مرداد 1399
کد مطلب : 106617
+
-

روس‌ها به‌دنبال تمدید همکاری‌های بلندمدت

2هفته پس از سفر ظریف به روسیه، مقام روسی در تهران درباره همکاری های بلند مدت مذاکره کرد

دیپلماسی
روس‌ها به‌دنبال تمدید همکاری‌های بلندمدت


حدود 2هفته پس از سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به روسیه، لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه به تهران آمد و دیروز با مقامات کشورمان ازجمله با وزیر خارجه و رئیس مجلس دیدار کرد. به‌نظر می‌رسد محور این ملاقات و رایزنی‌ها همان موضوع تمدید قرارداد بلندمدت همکاری‌های ایران و روسیه باشد که در جریان سفر ظریف به روسیه هم پیگیری شده بود.
وزیر امور خارجه دیروز در جریان دیدارش با این مقام روس با توجه به سطح همکاری‌های 2کشور در حوزه‌های مختلف، به‌روزرسانی سند همکاری‌های بلندمدت 2کشور به سطح روابط راهبردی با توجه به همکاری‌های هم‌اکنون 2کشور را مورد تأکید قرار داد. ایران و چین در یک سال گذشته رایزنی درباره دستیابی به سند همکاری بلندمدت 25ساله را آغاز کرده بودند که مذاکرات نهایی بر سر متن مشترک در دست انجام است. 
لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه نیز انجام این سفر در شرایط همه‌گیری کرونا را ناشی از سطح روابط و موضوعات مهم مطرح در بین 2کشور ذکر کرد. در گفت‌وگوی ظریف و لئونید اسلوتسکی علاوه بر موضوعات دوجانبه‌خصوصا ابعاد اقتصادی همکاری‌ها، دیدگاه‌های 2کشور در حوزه مسائل مربوط به برجام، تحولات سوریه، عراق، یمن و لیبی و همچنین همکاری‌های 2کشور در سازوکارهای منطقه‌ای، بین‌المللی و سازمان‌های مربوطه نیز مورد تبادل نظر قرار گرفت.
ظریف در 7سال گذشته 30بار به روسیه سفر کرده که 2مرتبه آن در سال‌جاری و همزمان با شیوع کرونا بوده است. بعد از سفر ظریف به روسیه که در آخر تیر انجام شد خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشت او رکورد دیدار با مقامات وزارت خارجه روسیه را شکسته است.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مسکو اعلام کرد که ایران تمدید قرارداد ۲۰ساله را در دستور کار قرار داده و اگر روسیه برای قرارداد بلندمدت دیگری هم آمادگی داشته باشد، این موضوع «قابل بررسی» است.
اسلوتسکی، ۲ روز قبل هم با محمدباقر قالیباف،‌ رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
قالیباف در آن دیدار ضمن تأکید بر لزوم تحقق کامل همکاری‌های راهبردی بین 2کشور، اظهار کرد: انتظار می‌رود 2کشور به همه ابعاد روابط ازجمله فرصت‌های اقتصادی تجاری مشترک توجه بیشتری داشته باشند.
وی روند همکاری ایران و روسیه در کمک به مبارزه با تروریسم در سوریه را خوب ارزیابی کرد و افزود: بر این اساس با الگوگیری از همکاری‌های امنیتی، می‌توان همکاری‌های مشترک در سایر زمینه‌ها را تقویت کرد.
اسلوتسکی با تأکید بر افزایش سطح همکاری‌های 2کشور در حوزه دریای خزر، افزود: همکاری مشترک با ایران، مورد تأکید جدی رئیس‌جمهوری روسیه است.
براساس این گزارش، لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته روابط خارجی دومای دولتی روسیه تابلوی سیاه‌قلم منقش به تصویر رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین نمونه‌ای از تجهیزات پزشکی ازجمله کیت‌های تشخیص کرونا را به رئیس مجلس تقدیم کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید