• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 13 مرداد 1399
کد مطلب : 106613
+
-

درباره زمان برگزاری کنکور

یادداشت
درباره زمان برگزاری کنکور


حمیدرضا اسلامی‌؛ عضو شورای سردبیری

برخی چهره‌های سیاسی دیروز در مورد برگزاری کنکور اظهارنظر کرده و خواستار تعویق زمان برگزاری آن شده‌اند. از زمان اعلام تاریخ برگزاری کنکور تاکنون افراد حقیقی و حقوقی زیادی در این مورد اظهارنظر کرده‌اند. این موضوع مورد علاقه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران نیز قرار گرفته است.
مطابق با روشی که تاکنون مرسوم بوده تصمیم‌های اینچنینی در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته می‌شده و می‌شود. امر خطیری مانند کنکور که تبعات اجتماعی بسیاری در پی خواهد داشت ازجمله اموری است که جای اظهارنظرهای سیاسی نیست. هر کسی با هر موقعیت و مقامی باید برای جلوگیری از تبعات و تنش‌های محتمل، دیدگاه خود را به همراه ادله و مستندات مربوط،
به این ستاد منتقل کند.
در همین وضع فعلی هم جامعه ما دچار مشکل بی‌اعتمادی به نهادهای حکومتی است. اگر فکر می‌کنیم تصمیمی اشتباه است باید در سیستمی که برای تصمیم‌گیری‌ها ایجاد شده نظر و دلایل خود را ثبت کنیم و منتظر نتیجه آن باشیم. نکته مهم این است که اجرای تصمیم غلط احتمالی ستاد ملی مقابله با کرونا (که به عقیده بسیاری از کارشناسان غلط نیست) کم‌ضررتر از بی‌تصمیمی و زیر سؤال رفتن مرجعیت این ستاد است. این اتفاق ممکن بود در مورد مهمی مثل برگزاری آیین‌های محرم هم بیفتد که دیدیم با دخالت بالاترین مقامات کشور از آن جلوگیری شد. اگر ستاد ملی مقابله با کرونا صلاحیت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای چگونگی برگزاری مراسم دینی محرم را دارد به طریق اولی صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد برگزار شدن یا نشدن کنکور را هم دارد. شخصیت‌های بانفوذ و دارای مقام‌های عالی لازم است به این وجه از اظهارنظرهای خود توجه کنند. تردید ایجاد کردن در صلاحیت و مرجعیت ستاد ملی مقابله با کرونا (که همه ما ممکن است انتقادهای ریز و درشتی به آن داشته باشیم) ممکن است در کوتاه‌مدت به محبوبیت‌ها بیفزاید، اما در بلندمدت مشکلات آن دامن همه را خواهد گرفت.
درست و اخلاقی آن است که دیدگاه‌های خود را به همراه مدارک، محاسبات و مستندات به ستاد ارائه کرده و جامعه را با ناامنی و سردرگمی مواجه نکنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید