• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 13 مرداد 1399
کد مطلب : 106607
+
-

کرونا X علم

  کودکان زیر 5 سال بیشتر در معرض کووید-19هستند
بحث بازگشایی مدارس سؤالات و ابهاماتی درباره چگونگی و میزان ابتلای کودکان به ویروس کرونا را به‌وجود آورده است. یک مطالعه کوچک در مورد اینکه آیا کودکان خردسال می‌توانند ویروس قوی کرونا را بگیرند موجب شد تا در این‌باره تحقیقات گسترده‌تری رقم بخورد. در شرایطی که
کووید-19تاکنون بیش از 17میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است اما بچه‌های کمتری به این ویروس مبتلا شده‌اند. به گزارش مارکت واچ، از ابتدا گفته می‌شد کودکان با سرعت کمتری آلوده می‌شوند و درصورت ابتلا نیز علائم خفیفی از خود نشان می‌دهند، اگرچه تعداد فزاینده‌ای نشان‌دهنده یک سندرم التهابی اسرارآمیز چند سیستمی بود که به‌نظر می‌رسد مربوط به پاسخ ایمنی بدن آنها در معرض کووید-19باشد. اما بچه‌ها چقدر در انتقال بیماری نقش دارند؟ و اگر کودکان و معلمان در کلاس‌های درس در معرض ویروس کرونا قرار بگیرند، بازگشایی مدارس می‌تواند به شیوع بیشتری در جامعه منجر شود و سپس ویروس را در خانواده‌های خود پخش کنند؟ یک مطالعه کوچک در شیکاگو که هفته گذشته در JAMA Pediatrics منتشر شده است تا حدی به این سؤالات پاسخ داد. زیرا نشان می‌دهد که کودکان آلوده به کووید-19به نسبت بزرگسالان ویروس را کمتر دریافت می‌کنند. دکتر «تیلور هالد سارجنت» متخصص بیماری‌های عفونی کودکان در بیمارستان کودکان لوری شیکاگو 145نمونه سواب بینی را از بیماران مبتلا به موارد خفیف تا متوسط ​​
کووید-19طی یک هفته پس از نشان دادن علائم بررسی کرد. آنها دریافتند که کودکان و بزرگ‌ترها مقادیر مشابهی از مواد ژنتیک ویروسی دارند. بخش نگران‌کننده این یافته این بود که بچه‌های زیر 5 سال بیشتر از مواد ژنتیک ویروسی را در بینی خود داشتند  در حقیقت 10تا 100برابر بیشتر در مقایسه با کودکان بالای 5 سال و بزرگسالان. هالد سارجنت می‌گوید: مردم فکر می‌کردند که ممکن است کودکان خردسال به این ویروس آلوده نشوند اما اینگونه نیست. آنها قطعاً آلوده می‌شوند. این مطالعه همچنین میزان انتقال را اندازه‌گیری نکرده است بنابراین این یافته‌ها ثابت نمی‌کند که کودکان قابلیت انتقال بیماری را دارند. اما شواهد بیشتری درباره ابتلای بچه‌ها به کووید-19ارائه می‌دهد، که نشان می‌دهد شیوع در آنها نیز ممکن است.

  پاستوریزه کردن شیر مادر کرونا را غیرفعال می‌کند
محققان به تازگی طی مطالعه‌ای به این نتیجه رسیدند که ممکن است پاستوریزه کردن شیر مادر منجر به غیرفعال شدن کروناویروس جدید شود. به گزارش‌ای‌ای، محققان دانشگاه تورنتو در این مطالعه می‌گویند: درصورتی که مادر مبتلا به بیماری کووید-۱۹ شیر خود را که حاوی ویروس کروناست پاستوریزه کند، شیر برای مصرف کودک ایمن می‌شود. این مطالعه نخستین بار است که تأثیر پاستوریزاسیون شیر انسان را بر کووید-۱۹ در یک مقاله علمی بررسی می‌کند. امروزه به مادران مبتلا به کووید-۱۹ توصیه می‌شود به شیردهی به فرزند خود ادامه دهند. همچنین در کانادا اهدا و پاستوریزه کردن شیر مادر برای نوزادانی که با وزن بسیار کم به دنیا می‌آیند یا مادرانی که قادر به تغذیه مناسب نوزادان خود نیستند، امری رایج است. این امر به این دلیل است که بانک‌های شیر در کانادا روش هولدر را تمرین می‌کنند.
در این روش شیر را به‌مدت ۳۰دقیقه در دمای 5/62درجه سانتی‌گراد گرم می‌کنند و روش مناسبی برای خنثی‌سازی‌ ویروس‌ها ازجمله HIV، هپاتیت و سایر ویروس‌های قابل انتقال از طریق شیر انسان است. بنابراین محققان به این فکر کردند که از نظر منطقی این روش شاید بتواند برای خنثی‌سازی‌ ویروس کووید-۱۹ هم مفید باشد. محققان برای آزمایش این فرضیه، شیر یک مادر را به ویروس کرونا آلوده کردند. آنها سپس2 نمونه از این شیر را آزمایش کردند؛ یکی را به‌مدت ۳۰دقیقه در دمای اتاق گذاشتند و دیگری را به‌مدت ۳۰دقیقه در دمای 5/62درجه سانتی‌گراد گرم کردند. آنها دریافتند که ویروس کرونا بعد از گرم شدن به این روش، غیرفعال شده و همچنین در نمونه رها شده در دمای اتاق نیز ضعیف شده است. این می‌تواند نشان دهد که برخی از خواص شیر مادر ممکن است ویروس را به‌طور طبیعی و بدون کمک پاستوریزاسیون خنثی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید