• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 13 مرداد 1399
کد مطلب : 106605
+
-

جنگ جهانی 5G

وزارت امور خارجه آمریکا در دستورالعمل «شبکه پاک 5G» کشورهای متحد خود را مجبور کرده تجهیزات ارتباطی چین را در نسل جدید موبایل کنار بگذارند

فناوری
جنگ جهانی 5G

 اگر روزی موشک‌ها و تانک‌ها جنگ‌های دنیا را رقم می‌زدند حالا نبردها در دنیای فناوری است.
زمانی انرژی هسته‌ای پاشنه آشیل ابرقدرت‌های دنیا در جنگ با یکدیگر بود. اما این روزها، فناوری و به‌طور ویژه فناوری اطلاعات، محلی برای قدرتنمایی کشورها شده‌اند.
در تازه‌ترین تحول در نبرد آمریکا و چین در حوزه فناوری، وزارت خارجه آمریکا در توییتی، با نقل قول از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور از کشورهای جهان خواسته است از فناوری نسل پنجم موبایل یا 5G که توسط چین ارائه می‌شود استفاده نکنند.
 وزیر امور خارجه آمریکا در تقابلی جدید و جهانی با چین گفته است: ما از کشورها می‌خواهیم که به «کشورهای پاک» تبدیل شوند تا اطلاعات شخصی شهروندانشان درنهایت به‌دست حزب کمونیست چین نیفتد. در سایت وزارت خارجه آمریکا هم دستورالعملی با عنوان «شبکه پاک 5G» منتشر شده که در آن جزئیات نحوه سازماندهی شبکه‌های نسل پنجم و کشورهای همسو با آمریکا در این مسیر منتشر شده است.
در واقع گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمریکا همه کشورهای متحد خود را تحت فشار جدی قرار داده تا برای تجهیزات زیرساختی، نسل پنجم موبایل چین را کنار بگذارند.
چندی پیش به‌خاطر همین فشارها بود که دولت انگلیس به‌صورت رسمی اعلام کرد تصمیم خود را برای همکاری با هوآوی در توسعه شبکه 5G تغییر داده و تا پایان سال‌جاری استفاده از تجهیزات این شرکت را متوقف خواهد کرد.
این در حالی است که تنش‌ها میان دو طرف به‌ویژه در حوزه فناوری بالا گرفته است. یکی از جنجالی‌ترین موارد هم اپلیکیشن چینی تیک‌تاک است که ترامپ اعلام کرده به‌دنبال ممنوع‌کردن آن برای کاربران آمریکایی است. گفته می‌شود ترامپ قصد دارد به‌صورت صددرصدی این اپلیکیشن که حدود صدمیلیون کاربر در آمریکا دارد، در اختیار شرکت‌های این کشور مانند مایکروسافت باشد.

پیشتازی چین
درحالی‌که در ایران و طی رونمایی از سایت‌های آزمایشی 5G بعضی گروه‌ها این فناوری را لاکچری خوانده‌اند، در کشورهای دیگر یک رقابت شدید برای پیاده‌سازی زودتر این تحول جدید جریان دارد. جنگ فناوری میان چین و آمریکا که سال‌هاست در جریان بوده، حالا به مرحله‌ای حساس رسیده است. مهم‌ترین بخش این درگیری هم راه‌اندازی نسل جدید شبکه‌ تلفن همراه در کشورهای مختلف است.
چینی‌ها بازار تجهیزات شبکه و مخابراتی یا حوزه مشهور به های‌تک را قبضه کرده‌اند. براساس گزارش واشنگتن‌پست شرکت‌های چینی حالا بزرگ‌ترین فروشنده تجهیزات شبکه و همچنین سخت‌افزارهای مورد نیاز اپراتورهای موبایل و شرکت‌های اینترنتی هستند. برای نسل جدید موبایل یا 5G این شرکت‌های چینی هستند که پیشتاز تولید تجهیزات هستند. به همین‌خاطر بسیاری از اپراتورهای موبایل تجهیزات لازم برای نسل جدید را از چین خریداری کرده‌اند. فشار آمریکا روی متحدانش باعث شده تا برخی از آنها مجبور به خارج‌کردن تجهیزات چین از شبکه خود شوند.
آمریکا مدت‌هاست که به‌صورت ویژه شرکت هوآوی را متهم به «جاسوسی برای دولت چین» و ایجاد ریسک‌های امنیتی برای غرب می‌کند.
در مقابل، چینی‌ها این مسئله را رد می‌کنند و می‌گویند در حوزه فناوری آنقدر پیشرفته شده‌اند که کسی نمی‌تواند آنها را کنار بگذارد.
بنیانگذار شرکت فناوری هوآوی چین به آمریکا هشدار داده که نمی‌تواند این شرکت را نابود کند.
رن ژنگفی در زمان بازداشت دخترش منگ وانگژو در کانادا گفته بود: آمریکا به هیچ وجه نمی‌تواند ما را نابود کند. دنیا هم نمی‌تواند ما را کنار بگذارد، چون پیشرفته‌تر هستیم. حتی اگر آنها موافقت کشورهای بیشتری را برای کنارگذاشتن موقتی ما جلب کنند، ما می‌توانیم دامنه فعالیتمان را کوچک‌تر کنیم. او اعلام کرده آمریکا نماینده جهان نیست و تنها بخشی از بازار جهانی را شامل می‌شود.

راهبردی‌بودن نسل پنجم موبایل
5G یک انقلاب در جهان به‌ویژه برای اقتصاد دیجیتال به‌حساب می‌آید و می‌تواند سرعت دانلود اینترنت موبایل را حتی تا ۲۰گیگابیت بر ثانیه برساند. هرچند این ماجرا مسئله مهمی است اما اهمیت بیشتر 5G برای کاهش تأخیر شبکه است که بسیاری از کارهای محال امروز را ممکن می‌کند. به‌خاطر همین ویژگی است که مثلا چندی پیش بر بستر این شبکه جراحان توانستند از راه دور و به وسیله بازوی رباتیک عمل جراحی انجام دهند.
5G به‌طور چشمگیری تأخیر و سرعت داده را بهبود می‌بخشد. این فناوری زمان پاسخ‌دهی را که در 4G به‌طور میانگین برابر با ۵۰میلی‌ثانیه است، به یک‌میلی‌ثانیه کاهش می‌دهد.
خصوصیات این نسل جدید موبایل و همچنین امکان گسترش «اینترنت چیزها»، آن را به تحولی مانند اختراع برق در جهان تبدیل کرده است.
 در 5G هر چیزی می‌تواند به اینترنت وصل شود؛ وقتی می‌گوییم هر چیزی، از خودروهای خودران و پهپادها بگیرید تا تجهیزات خانگی و شخصی و اداری به اینترنت متصل خواهند شد.

عاقبت تیک‌تاک در انتظار ترامپ
داستان اپلیکیشن چینی تیک‌تاک پیچیده و پیچیده‌تر شده و همچنان اخبار ضد‌و نقیضی درخصوص سرنوشت این اپلیکیشن منتشر می‌شود. درحالی‌که آخرین خبرها حاکی از توافق مالک چینی این اپ با شرکت مایکروسافت به‌عنوان خریدار بوده است، اما هنوز مشخص نیست که سرانجام این مذاکرات چه خواهد شد و آیا 100میلیون کاربر آمریکایی تیک‌تاک می‌توانند همچنان از آن استفاده کنند یا خیر؟ جمعه گذشته، ترامپ این اپلیکیشن چینی را تهدید به ممنوعیت کرده بود. شنیده‌ها حاکی از آن است که چینی‌ها خواهان نظارت بر دیتاهای اپلیکیشن‌شان پس از واگذاری هستند که این ممکن است خوشایند مقامات امنیتی آمریکا نباشد. از سوی دیگر برخی منابع نیز خبر داده‌اند که مذاکرات بین مایکروسافت و شرکت بایت‌دنس، سهامدار اصلی اپلیکیشن اشتراک‌گذاری ویدئوی تیک‌تاک متوقف شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل برای توقف مذاکرات، نظر کاخ سفید درباره روند کار است. ماحصل و جمع‌بندی گفت‌وگوها باید به اطلاع رئیس‌جمهوری آمریکا برسد تا او پس از مشورت با مشاورانش، تصمیم خود را درخصوص آن اعلام کند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که در این میان شرکت مایکروسافت در مذاکرات مذکور چندان کاره‌ای نیست و تنها باید پول خرید اپلیکیشن چینی را بپردازد! درهرحال تیک‌تاک و موضوع فروش آن به مایکروسافت، این روزها در صدر اخبار فناوری جهان قرار دارد که رنگ و بوی کاملا سیاسی نیز به‌خود گرفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید