• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10652
+
-

گذر کن بر ساحل رود ارس

زیرساخت‌های گردشگری در مغان فراهم می‌شود

گردشگری
گذر کن بر ساحل رود ارس

 


یاشار پورمجید| اردبیل- خبرنگار:


شهرستان پارس‌آباد مغان  در جوار سواحل سحرانگیز رودخانه پرآب ارس، با داشتن آب و هوای گرم، از بهترین مقاصد گردشگری استان اردبیل در اولین ماه از بهار محسوب می‌شود.  دشت‌ها و جلگه‌های پهناور این شهرستان در فروردین‌ماه مملو از گل‌های رنگارنگ است که زیبایی بهشت را تداعی می‌کنند.

 اغلب گونه‌های درختی باغ‌های منطقه نیز در این زمان به گل می‌نشینند.  پارس‌آباد که دومین شهرستان پرجمعیت استان است، در شمالی‌ترین نقطه ایران قرار دارد و فاصله آن با اردبیل 220 کیلومتر است. این شهرستان مرزی حدود 100 کیلومتر مرز مشترک آبی و خاکی با جمهوری آذربایجان دارد و رودخانه‌های مهم ارس و قره‌سو (دره‌رود) در اقتصاد و کشاورزی آن نقش اساسی دارند.  


مردم مهمان‌نواز

«شهین پورآذر» که به همراه خانواده شهرستان پارس‌آباد را به عنوان مقصد مسافرت نوروزی انتخاب کرده است، می‌گوید: پارس‌آباد یک دشت زیبا و پرگل با مردمانی شاد و مهمان‌نواز است.  «احمد هابیل‌اف» از اهالی باکو هم که به گفته خودش برای دیدن اقوام دور به پارس‌آباد آمده است، می‌گوید: طبیعت منطقه مغان را دوست دارم. در این روزها آب و هوای پارس‌آباد خیلی گرم‌تر و بهتر از باکو است.  وی می‌افزاید: حاشیه‌های جنگلی رود  ارس گردشگاه بسیار مناسبی برای طبیعت‌دوستان است. 


سواحل ارس؛ زیبا اما ناشناخته 

دسترسی مسافران به سواحل ارس در حومه 2 شهر پارس‌آباد و اصلاندوز بسیار آسان است، به شرط آنکه توسط اهالی بومی به خوبی راهنمایی شوند. با وجود این، به دلیل نبود راه‌های دسترسی مناسب و تابلوهای راهنمایی کافی و کمبود امکانات اقامتی، جاذبه‌های اکوتوریستی این منطقه هنوز برای بسیاری از مردم کشورمان ناشناخته باقی مانده است. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان پارس‌آباد با خاطرنشان کردن جاذبه‌های اکوتوریستی رودخانه پرآب ارس و به ویژه جنگل‌های طبیعی کناره‌های آن می‌گوید: مساحت تنها یکی از تفرجگاه‌های ساحلی ارس در جوار شهر پارس‌آباد حدود 250 هکتار است که در صورت سرمایه‌گذاری کافی همه ساله می‌تواند خیل عظیمی از گردشگران را به خود جذب کند. 

«صیاد اسماعیلی» می‌افزاید: از ۲۲ اثر ثبت ملی شهرستان پارس‌آباد، ۱۰ مورد در مجاورت رود ارس واقع شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان از قلعه تاریخی 2200 ساله اولتان، تپه نادری که محل تاجگذاری نادرشاه افشار است و همچنین تالاب دوز کندی و چهل‌‌پله معروف آن نام برد. 

وی ادامه می‌دهد: دریاچه شهرک آیت‌الله غفاری، حاشیه رود قره‌سو با چشم‌اندازهای زیبا، باغ‌های مدرن میوه و اراضی کشاورزی، آلاچیق‌های عشایری و سایت پرورش آهو از جاذبه‌های گردشگری شهرستان پارس‌آباد هستند. 
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هم با یادآوری ارزش‌های مناطق طبیعی شهرستان پارس‌آباد می‌گوید: تالاب میل مغان در 3 کیلومتری اصلاندوز یکی از مهم‌ترین آثار طبیعی شمال غرب کشور محسوب می‌شود که محل لانه‌گزینی گونه‌های متعدد پرندگان مهاجر و کمیاب است. 

«محمد خداپرست» با بیان اینکه تالاب میل مغان منطقه شکار ممنوع است، می‌افزاید: یکی از ظرفیت‌های شاخص گردشگری این منطقه پرنده‌نگری است که در صورت سرمایه‌گذاری کافی هیچ ضرری برای محیط زیست نخواهد داشت. 


نیاز به جاده و سرمایه‌گذار

پارس‌آباد یکی از بهترین مناطق گردشگری شمال غرب کشور به ویژه در نوروز و فروردین ماه است. با سرمایه‌گذاری کافی در حاشیه رود ارس می‌توان با اطمینان گفت قطب طبیعت‌گردی جدیدی در شمال استان اردبیل ایجاد خواهد شد. 

فرماندار پارس‌آباد با یادآوری اینکه سالانه تعداد قابل توجهی از اتباع جمهوری آذربایجان پس از ورود به کشورمان از طریق پارس‌آباد عازم جمهوری خودمختار نخجوان می‌شوند، می‌گوید: در سال‌های اخیر بهسازی جاده‌های ارتباطی شهرستان انجام شده است که ادامه دارد و در جذب گردشگران بیشتر در آینده تاثیرگذار خواهد بود. 
«اکبر صمدی» همچنین از در حال انجام بودن مذاکراتی با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای احداث مراکز اقامتی و توسعه امکانات گردشگری در حاشیه رود ارس و تالاب میل مغان خبر داد.


توسعه زیرساخت برای سوق گردشگران به پارس‌آباد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز با اذعان به اینکه در تعطیلات نوروز به واسطه گرم بودن این منطقه نسبت به سایر مناطق استان طبیعت سرسبزتری را شاهد هستیم، می‌گوید: ما به یکباره نمی‌توانیم گردشگران را به سمت دشت مغان سوق دهیم، اما می‌توانیم با تشویق سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری برای سرمایه‌گذاری در مغان و ایجاد زیرساخت‌های مناسب ارتباطی، زمینه حضور گردشگران بیشتری را در شمال استان اردبیل فراهم کنیم. 

«کریم حاجی‌زاده» با یادآوری اینکه منطقه مغان در فصل تابستان قابلیت‌های زیادی برای علاقه‌مندان به زندگی روستایی و گردشگری کشاورزی دارد، می‌افزاید: در 2 سال گذشته برگزاری تورهای تخصصی در فصول مختلف سال در منطقه مغان افزایش یافته و سازمان میراث فرهنگی درصدد توسعه زیرساخت‌های گردشگری این منطقه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید