• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 11 مرداد 1399
کد مطلب : 106450
+
-

فریدریش نیچه

ویترین
فریدریش نیچه


«فریدریش نیچه» نوشته «مارتین جی. نیوهاوس» یازدهمین جلد از مجموعه نسل قلم نشر نو است که خشایار دیهیمی، مترجم شاخص آثار فلسفی آن را به فارسی برگردانده است. اگر بخواهید وارد سرزمین ناشناخته‌ای شوید، همراه تمام لوازم و وسایلی که با خود می‌برید حتما به فکر یک نقشه‌راه هم خواهید بود. نقشه به شما راه را نشان می‌دهد و اگر خوب تلاشتان را بکنید، کمکتان خواهد کرد تا به مقصد برسید. فلسفه یکی از همان سرزمین‌های ناشناخته است. ذهن هر متفکر و افکارش هزارتویی است که اگر بدون یک نقشه درست و حسابی سراغش بروید، آن‌وقت، به سلامت بیرون آمدنتان از این هزارتوی اندیشه، با خداست. به‌خاطر همین هم، رفتن سراغ هرکدام از چنین شخصیت‌هایی به کمک کتاب‌هایی که درمورد آنها تألیف شده می‌تواند خیلی بیشتر از رفتن به سراغ متون اصلی کمکتان کند.
کتاب فریدریش نیچه، از سری نسل قلم نشرنو، یکی از همین نقشه‌های توجیبی است. در ۱14صفحه مروری سریع و اجمالی خواهید داشت بر زندگی خصوصی نیچه و رابطه‌اش با مادر و خواهرش؛ تأثیراتی که در خردسالی از پدرش و بعدها از متفکران پیشین خود چون شوپنهاور گرفته، رابطه‌اش با دوستانش همچون ریچارد واگنر معروف تا جنون سال‌های آخر عمرش. در واقع تأثیر نیچه در متفکران پس از خود نیز عظیم بوده است. بخش‌های میانی کتاب هم به بررسی تألیفات او و تأمل بر مهم‌ترین جنبه‌های تفکر او اختصاص یافته است. بعد از خواندن چنین کتاب‌هایی است که می‌توانید از خط کلی مسیر فکری فیلسوف آگاه شوید و آنگاه با خواندن متون اصلی و اساسی‌تر به دانسته‌های پیشینیان‌تان بیفزایید و آنها را کامل کنید.
دیهیمی به‌عنوان مترجم و سرپرست این مجموعه در مقدمه کتاب می‌نویسد: «بیش از 25سال از چاپ اول «مجموعه نسل قلم» می‌گذرد. این کتاب‌ها زندگینامه نیستند، بلکه شرح و تفسیر و نقد آثار و اندیشه‌های نویسندگان هستند و اگر چه حجم‌شان اندک است اما می‌توانند نقطه شروع خوبی برای خوانندگانی باشند که در پی راه‌یافتن به مضامین اندیشه‌های این نویسندگان و متفکران هستند.» 
نشرنو «فریدریش نیچه» را در شمارگان 550نسخه، به بهای 18هزار تومان منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید