• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 11 مرداد 1399
کد مطلب : 106447
+
-

عشق به کتاب را بیاموزیم

مهارت
عشق به کتاب را بیاموزیم


معمولا همه بچه‌ها کتاب را دوست دارند. کتاب‌های عکس‌دار، رنگی، داستان، شعر و لالایی برای آنها جذابیتی به اندازه یک اسباب بازی دارد. کودکان نوپا دنیای عجیب و شگفت‌آور کتاب‌ها را دوست دارند و این علاقه حتی تا سال‌های اولیه مدرسه نیز همراه آنهاست، اما یادگیری یا فراموشی این عادت پسندیده، بستگی به عوامل بیرونی خواهد داشت. عشق به کتاب را می‌توان به کودکان تا زمان مدرسه آموخت، اما نمی‌توان در آنها نهادینه کرد؛ چرا که در سال‌های مدرسه، بچه‌ها تغییر می‌کنند و توجه کمتری به کتاب‌ها نشان می‌دهند، اما این درباره همه صدق نمی‌کند.
 البته در این امر قصور از بچه‌ها نیست، بلکه کوتاهی از سیستم رقابتی مدارس است. در مدارس به کتاب‌های غیرآموزشی به‌طور ناخواسته، به‌عنوان یک سرگرمی نگاه می‌کنند نه تکلیف. در مدرسه ناخواسته به بچه‌ها یاد می‌دهند که نقش آنها به‌عنوان دانش‌آموز انجام تکالیف مدرسه است. با این روش، غیرمستقیم رفتار مثبت را در کودکان سرکوب کرده و یادگیری کلیشه‌ای و اجباری را به آنها می‌آموزیم. به همین دلیل بیشتر سیستم‌های آموزشی مدارس هیچ‌ جذابیتی برای کودکان ندارند. بچه‌ها متغیرند و این طبیعت و بخشی از رشد آنهاست. بسیاری از والدین می‌خواهند به زور، علاقه به ادبیات را در کودکان‌شان به‌وجود بیاورند، چرا که اغلب برخی از کتاب‌ها و مجلات را تأیید نمی‌کنند و همین اجبار، عشق به مطالعه را در کودک سرکوب می‌کند. چرا که در انتخاب علاقه‌اش اختیاری ندارد. در این موارد نباید موشکافانه برخورد کرد. هیچ‌یک از ما تنها ادبیات آموزنده را نخوانده‌ایم و این امر با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به دنیای مدرن بیشتر اتفاق می‌افتد، چرا که دسترسی به تلویزیون، اینترنت و فیلم بیشتر شده است. بسیاری از افراد اوقات‌شان را با تماشای تلویزیون، گوش دادن به رادیو و انجام کارهای غیرضروری می‌گذرانند و اگر دوست داشته باشند کتاب می‌خوانند. این لزوما بد نیست، اما کتاب به‌عنوان یکی از لوازم ضروری زندگی است که نه‌تنها جنبه سرگرمی دارد، بلکه بسیاری از ویژگی‌های مثبت را برای افراد به ارمغان می‌آورد.
تحقیقات نشان داده که مردها بیشتر از زن‌ها علاقه‌مند به مطالعه هستند. همچنین سیستم آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها در هر جای جهان هنوز به آن حد از رشد و شکوفایی نرسیده که از دانش‌آموزان خوانندگانی مشتاق بسازد. همین امر باعث شده در کشورهای عقب‌مانده یا در حال توسعه، کارهای فرهنگی جایگاه بسیار پایینی داشته باشد. بنابراین والدین باید بدانند اگرچه عشق به کتاب و مطالعه را می‌توان از همان سال‌های کودکی در فرزندان‌شان به‌وجود بیاورند، اما بیشترین عاملی که می‌تواند موجب نهادینه کردن این عادت در کودک باشد سیستم آموزشی است.

نویسنده:آتله هتلند، منبع:نیشن نیوز

این خبر را به اشتراک بگذارید