• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 11 مرداد 1399
کد مطلب : 106430
+
-

ترامپ به فکر برهم‌زدن بازی انتخابات

ترامپ به فکر برهم‌زدن بازی انتخابات


پیش‌بینی در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شاید چندان ساده نباشد، اما باید پذیرفت که دونالد ترامپ حال و روز خوشی ندارد. سمت‌و‌سوی خطوط نمودارها در اغلب نظرسنجی‌های آمریکا به ضرر او و به نفع رقیب دمکراتش است. ناکارآمدی دولت ترامپ در بحران کرونا و آشفتگی‌های اقتصادی متاثر از آن، شرایط را برای او وخیم‌‌تر از آن چیزی کرده که تصورش می‌شد. وزارت اقتصاد آمریکا دیروز در گزارشی اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در 3‌ماه دوم سال2020 میلادی منفی 32.9درصد بوده است. به‌عبارت دیگر، اقتصاد آمریکا طی این مدت، به اندازه یک سوم کوچک‌تر شده است. این آمار از رکودی حکایت دارد که هیچ‌گاه حتی در بحران ‌اقتصادی سال2008 یا بحران‌های اقتصادی سال‌های 1958 و 1980 آمریکا هم سابقه نداشته است.
ترامپ تنها 3‌ماه فرصت دارد تا غیرممکن را ممکن کند و فضای انتخابات را به ‌نفع خود تغییر دهد. اما به ‌نظر می‌رسد خود او هم به این نتیجه رسیده که چنین تغییری در این فرصت کم و در شرایطی که دولت با بحران‌های متعدد که شیوع کرونا اصلی‌ترین آن‌ است روبه‌رو شده، کار ساده‌‌ای نیست. ترامپ به همین دلیل، مسیر بر هم زدن کل بازی را در پیش گرفته و فعلا تعویق انتخابات گزینه اصلی او است؛ گزینه‌ای که می‌تواند برای او و تیمش اندکی زمان بخرد. دونالد ترامپ روز پنجشنبه در توییتر ، «رأی گیری پستی» را مسیری برای وقوع «تقلب در انتخابات» دانست و خواستار تعویق انتخابات شد. او نوشت: «رأی گیری از طریق پست، انتخابات نوامبر را به جعلی‌ترین انتخابات در تاریخ آمریکا تبدیل خواهد کرد.» این نخستین بار نیست که ترامپ علیه اخذ آرای مردم از طریق پست موضع‌گیری می‌کند، اما درخواست برای تعویق انتخابات نخستین بار است که از سوی او مطرح می‌شود.
ماجرا از این قرار است که برخی ایالت‌های آمریکا به‌دلیل وضعیت بحرانی کرونا تصمیم گرفته‌اند آرای مردم را به‌صورت پستی جمع‌آوری کنند. 6 ایالت کالیفرنیا، یوتا، هاوایی، کلرادو، واشنگتن و اورگان، ایالت‌هایی هستند که تاکنون اعلام کرده‌اند برگه‌های رأی پیش از انتخابات برای واجدان رأی‌دهی ارسال می‌شود و آنها باید رأی خود را با پست ارسال کنند یا در روز انتخابات به محل جمع‌آوری آرا ببرند. با این حال، امکان رأی دادن حضوری هم به‌صورت محدود فراهم خواهد بود. غیراز این ایالت‌ها، حدود نیمی از دیگر ایالت‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که به شهروندان اجازه می‌دهند تا درصورت نیاز بتوانند به‌صورت پستی رأی دهند. پیشنهاد مطرح شده از سوی ترامپ، با مخالفت‌های گسترده در هر دو اردوگاه دمکرات‌ها و جمهوریخواهان روبه‌رو شده است. میچ مک‌کانل، رهبر دمکرات‌ها و کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنا مخالفت صریح خود را با تعویق انتخابات اعلام کرده‌اند. مک‌کانل در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی محلی در ایالت کنتاکی گفت: «تعویق انتخابات در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است؛ چه در دوره جنگ و چه در دوره رکود اقتصادی، هرگز انتخابات به تعویق نیفتاده است. امسال هم راهی برای رأی دادن در روز سوم نوامبر پیدا می‌کنیم و رأی می‌دهیم.» مطرح شدن ایده تعویق انتخابات از سوی ترامپ باعث شده تا عده‌ای در آمریکا در مورد استفاده او از قدرتش به‌عنوان رئیس‌جمهور برای رسیدن به این هدف، ابراز نگرانی کنند. قانون اساسی اما تغییر زمان برگزاری انتخابات را صراحتا در اختیار کنگره می‌داند و نه رئیس‌جمهور. از سال1845 که قانون انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به تصویب رسید، زمان برگزاری آن «سه‌شنبه پس از نخستین دوشنبه‌ماه نوامبر» بوده است. در سال2004، کنگره در گزارشی اعلام کرد که قانون اساسی آمریکا حتی در زمان بحران هم به رئیس‌جمهور اجازه به تعویق انداختن انتخابات را چه در سطح ملی و چه در سطح ایالتی نمی‌‌دهد. هیچ نشانه‌ای هم دیده نمی‌شود که کنگره قصد تغییر تاریخ برگزاری انتخابات را داشته باشد. رادنی دیویس، نماینده جمهوریخواه ایالت ایلینوی و عضو کمیته اجرایی کنگره که وظیفه نظارت بر انتخابات را به‌عهده دارد دیروز ضمن اشاره به اختیارات کنگره در پستی توییتری نوشت: «انتخابات2020 بدون تأخیر برگزار می‌شود. کنگره در مورد تاریخ تصمیم‌گیری می‌کند و قرار نیست تغییری ایجاد شود.طبق قانون، سوم نوامبر روز برگزاری انتخابات است.»




اوباما به‌دنبال رونق انتخابات
در شرایطی که دونالد ترامپ به‌دنبال راهی برای به تعویق انداختن انتخابات است، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا باراک اوباما، خواستار تلاش دولت این کشور برای فراهم کردن زمینه حضور حداکثری مردم در 
رأی گیری است. اوباما دیروز طی سخنانی در مراسم تشییع جان لوئیس، نماینده کنگره و از چهره‌های سرشناس جنبش ضد‌تبعیض علیه سیاهان در آمریکا، بدون آنکه نامی از ترامپ به میان آورد، تأکید کرد که برخی با رأی گیری از طریق پست مخالف هستند، اما با این روش می‌توان ضمن برگزاری انتخابات در موعد مقرر، سلامت مردم را هم حفظ کرد. اوباما گفت: «برخی از اصحاب قدرت هستند که با هدف قرار دادن اقلیت‌ها و با سختگیرانه‌تر کردن قوانین هویتی و حمله به حقوق رأی دهندگان، شنیع‌ترین تلاش‌ها را برای منصرف کردن مردم از رأی دادن ‌می کنند.» 
اوباما از دولت ترامپ خواست بدون تبعیض گذاشتن بین شهروندان آمریکا، از همه افراد بالای 18سال برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام به عمل آورد و مانع از حضور افراد در انتخابات ریاست‌‌جمهوری نشود. او همچنین از مسئولان برگزاری انتخابات خواست تا با توجه به شرایط شیوع کرونا، روزهای بیشتری را برای رأی دهی زود هنگام اختصاص دهند تا مردم مجبور به ایستادن در صف‌های طولانی شعبه‌های اخذ رأی در روز انتخابات نشوند. او همچنین پیشنهاد داد؛ روز رأی گیری، تعطیل عمومی اعلام شود تا افراد بیشتری بدون نیاز به مرخصی بتوانند آرای خود را به صندوق‌های رأی بیندازند. سخنان سنجیده باراک اوباما بازتاب بسیار مثبتی در آمریکا داشته و برخی از مردم این کشور حتی آرزو می‌کنند که کاش می‌توانستند بار دیگر او را در کرسی ریاست‌جمهوری ببینند. اما رویکرد مثبت جامعه آمریکا به اوباما به‌معنای تقویت جایگاه جو بایدن، رقیب دمکرات ترامپ خواهد بود؛ چرا که اوباما رسما در حال تلاش برای پیروزی بایدن در انتخابات است.

این خبر را به اشتراک بگذارید