• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 11 مرداد 1399
کد مطلب : 106392
+
-

ورود شرکت‌ها به بورس سرعت می‌گیرد


پس از تأکید‌های فراوان رئیس‌جمهوری برای افزایش سرعت ورود شرکت‌های جدید به بورس، دیروز یک عضو شورای بورس با بیان اینکه برنامه‌هایی برای تسریع در روند پذیرش شرکت‌های جدید در بورس در جریان است تأییدکرد: «بازار سرمایه در بخش پذیرش شرکت‌ها، دچار یک بروکراسی پیچیده و کمبود زیرساخت و نیروی کافی بود.» این سخنان در حالی از سوی یک عضو شورای بورس گفته می‌شود که سال‌هاست کارشناسان نسبت به روند کند ورود شرکت‌های جدید به بورس انتقاد می‌کنند.
به گزارش همشهری، یکی از مولفه‌های اصلی توسعه‌یافتگی بازارهای سرمایه در دنیا تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌های آن کشور است، به‌طوری که فدراسیون جهانی بورس‌ها هم به‌دلیل اهمیت این موضوع هر‌ماه گزارش‌های مربوط به ورود شرکت‌های جدید در بورس‌های دنیا را به تفکیک منتشر می‌کند تا نشان دهد کدامیک از بورس‌های جهان در مسیر توسعه‌یافتگی گام بر می‌دارند.
بازار سرمایه ایران از ابتدای دهه90 از نظر بسیاری از شاخص‌های اقتصادی رشد کرده است اما به‌نظر می‌رسد تناسبی میان تعداد شرکت‌های وارد شده به بازار سرمایه با میزان توسعه‌یافتگی و همینطور میزان استقبال انجام شده از بازار سرمایه وجود ندارد به همین دلیل اغلب کارشناسان معتقدند سرعت ورود شرکت‌های جدید به بورس باید افزایش یابد. درادبیات اقتصادی ورود شرکت‌های جدید به بورس می‌تواند کمک بزرگی به افزایش شفافیت در اقتصاد بکند و در عین حال منجر به افزایش بهره‌وری و سودآوری شرکت‌ها شود. به‌طور کلی فواید زیادی برای ورود شرکت‌های جدید به بورس برشمرده می‌شود که افزایش شفافیت، رشد بهره‌وری و دسترسی به منابع مالی جدید فقط چند ویژگی بارز آن است. در چنین شرایطی آمار‌ها نشان می‌دهد که بازار سرمایه ایران با وجود رشد روزافزون از نظر تعداد شرکت‌های پذیرفته شده جای رشد بسیار زیادی دارد حتی برخی آورد‌ها نشان می‌دهد که این قابلیت در اقتصاد ایران وجود دارد که تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس به بیش از 2هزار شرکت برسد. این در حالی است که هم‌اکنون تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران کمتر از 700شرکت است. بر همین اساس به تازگی و پس از تغییر رئیس سازمان بورس، برنامه‌های جدیدی برای افزایش تعداد شرکت‌های جدید به بورس درنظر گرفته شده است و دیروز هم یک عضو شورای بورس از اجرای برنامه‌های جدیدی در این زمینه خبر داد. 

تسریع در روند پذیرش شرکت‌ها 
بالاخره یک عضو شورای بورس با بیان اینکه باید روند پذیرش شرکت‌ها در بورس تسریع شود گفت: با وجود افزایش چشمگیر ارزش بازار و معاملات، بخش واقعی اقتصاد از حیث تامین مالی از بازار سرمایه بهره کافی نبرده و رقم ناچیزی از این ظرفیت صرف تامین مالی شده است.
حسین سلاح‌ورزی با تأکید بر اینکه بخشی از این ایرادات، به بنگاه‌هابازمی‌گردد تأکید کرد: بسیاری از شرکت‌ها به‌دلیل ساختاری که از گذشته تاکنون حفظ کرده‌اند، صورت‌های مالی شفافی ندارند و آمادگی لازم برای پذیرش در بورس را ندارند. بازار سرمایه نیز در بخش پذیرش شرکت‌ها، دچار یک بروکراسی پیچیده و کمبود زیرساخت و نیروی کافی بود، اما در این شرایط برای جلوگیری از تلاطم و البته برای عمق‌بخشی به بازار، لازم است پذیرش شرکت‌ها در بورس تسریع شود.
او افزود: به تازگی طی توافقی چهارجانبه که میان اتاق ایران، بورس، فرابورس ایران و جامعه حسابداران رسمی به عمل آمد، سامانه هوشمندی به نام رهسار طراحی شد و به بهره‌برداری رسید. کارکرد اصلی این سامانه، سنجش میزان آمادگی شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه است.
به گفته او شرکت‌ها با ورود به این سامانه و بررسی اطلاعات‌شان متوجه ‌می‌شوند، امکان پذیرش در چه بازاری را دارا هستند و چه ایرادات و ضعف‌هایی در اطلاعات آنها وجود دارد.سلاح ورزی ادامه داد:متقاضیان ورود به بازار سرمایه ‌می‌توانند اطلاعات اولیه‌ای که برای پذیرش در بازار لازم است، ازجمله صورت‌های مالی سال‌های قبل، اطلاعات هویتی شرکت و اقلام دیگری مانند میزان فروش و تعهدات و برنامه آینده را وارد کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.


ایجاد فرصت‌های جدید در بورس

معاون مدیرعامل بورس تهران هم درباره پذیرش و ورود شرکت‌های جدید به بورس گفت:  افزایش عرضه اولیه و واگذاری سهام شرکت‌های جدید در بورس، یکی از تکالیف مهم برای ایجاد فرصت جدید در این بازار به‌شمار می‌رود. مجید نوروزی اما در مورد نحوه ورود شرکت‌های جدید به بورس که در واقع پاسخی به دلایل کند بودن روند ورود شرکت‌های جدید به بورس است گفت: فرایند پذیرش تمام شرکت‌ها در بورس براساس دستورالعمل پذیرش و مشمول بررسی‌های دقیق است و اعضای هیأت پذیرش تمامی ابعاد مالی، عملیاتی و سایر موارد مرتبط با شرکت را پایش و پس از رفع نکات تعیین شده اجازه درج و عرضه سهام را صادر می‌کنند. او اضافه کرد: با توجه به اینکه بورس تهران و سازمان بورس درخصوص تمام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس مسئولیت نظارت قانونی دارند، مسئله بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها با دقت انجام می‌شود. معاون ناشران و اعضای بورس تهران توضیح داد: اگرچه ارزشگذاری سهام شرکت‌ها در فرایند پذیرش و عرضه اولیه توسط نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس و به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌شود اما در مرحله آگهی عرضه اولیه، تمامی اطلاعات شرکت در گزارش ارزشگذاری توسط گروه تخصصی در بورس تهران بازبینی شده و درصورت لزوم نسبت به انجام حسابرسی ویژه و راستی‌آزمایی آنها اقدام می‌شود تا صحت تمامی اطلاعات دوباره مورد بررسی قرار گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید