• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 11 مرداد 1399
کد مطلب : 106388
+
-

یک هفته بدون طرح ترافیک

طرح ترافیک بعد از حدود یک‌ماه اجرا، در جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برای یک هفته لغو شده است

ترافیک
یک هفته بدون طرح ترافیک


محمد سرابی ـ خبر‌نگار

ستاد ملی کرونا طرح ترافیک را لغو کرد و از امروز رفت‌وآمد با خودروی شخصی در سطح شهر آزاد است. این طرح از 17خرداد و پس از یک دوره لغو و دوباره به اجرا درآمده بود و اکنون نیز برای یک هفته لغو شده است. اگرچه شهرداری تهران مخالف لغو این طرح بود اما پیشنهاد تعطیلی یک ‌هفته‌ای و بررسی تأثیرات آن از سوی شهرداری ارائه شده است تا شاید بتوان تأثیر طرح بر انتقال بیماری یا موضوعات مرتبط با آن مانند ایجاد فضای پر ازدحام را بررسی کرد. همچنان که دیگر برنامه‌ریزی‌های برای مقابله با بیماری کرونا قابل تغییر است، تداوم لغو طرح در هفته آینده نیز مشخص نیست. ستاد ملی مقابله با کرونای تهران با هماهنگی شهرداری تهران آثار ترافیکی این تصمیم را بر حمل‌ونقل عمومی یعنی مترو و اتوبوسرانی و آلودگی هوای تهران و شرایط کرونا را بررسی می‌کند و نتیجه آن شیوه اعمال طرح ترافیک پس از 17مرداد را تعیین خواهد کرد. این تصمیم در جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و با حضور رئیس‌جمهور گرفته شده است اما پیشنهاد آن از سوی شهرداری تهران ارائه شد. مشاور شهردار تهران در این‌باره اظهار کرد: «شهرداری تهران براساس ارزیابی‌های کارشناسانه، پیشنهاداتی را درباره اینکه لغو طرح ترافیک یا بازگشتش چه تأثیراتی را در زمینه‌های مختلف خواهد داشت، به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه داده بود. یکی از پیشنهادات این بود که تعداد کارکنان  دورکار ادارات از یک‌سوم موجود به ۵۰درصد برسد و اگر این مسئله مقدور نیست، فعلا طرح ترافیک لغو شود که در شرایط فعلی لغو طرح ترافیک مصوب شد.»
غلامحسین محمدی، گفت: «البته همچنان بحث‌های کارشناسی در این زمینه برقرار است چراکه لغو طرح ترافیک به افزایش ترافیک در تهران منجر می‌شود و مردم زمان بیشتری را باید در ترافیک بگذرانند، اما همانطور که اشاره کردم پیشنهاد اول ما درخصوص تغییر ساعت کاری کارکنان و افزایش دورکاری بود، اما در این شرایط با پیشنهاد دوم موافقت شد.» علی عالی، مدیر روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به تعلیق یک هفته‌ای طرح ترافیک گفت: «ستاد ملی مقابله با کرونای کلانشهر تهران با همکاری شهرداری، تأثیر لغو یک هفته‌ای طرح ترافیک را بر حمل‌ ونقل عمومی (مترو و اتوبوسرانی)، آلودگی هوا و شرایط کرونا را بررسی و به مراجع ذی صلاح اعلام می‌کند.» 

عوامل موثرتر رها شده‌اند
لغو طرح ترافیک از جمعیت مسافران در سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی می‌کاهد و به تعداد خودرو‌های شخصی اضافه می‌کند، درحالی‌که معابر مرکزی شهر گنجایش هجوم خودرو‌ها را ندارد. استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی بیماری را انتشار می‌دهد اما لغو طرح نیز می‌تواند باعث ایجاد سفر‌های جدید به مرکز شهر شود. رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره گفت:« از نظر علمی و مستندات استخراج شده، طرح ترافیک عامل اصلی گسترش ویروس کرونا نیست و نقش کمی در گسترش این ویروس دارد؛ چرا که بسیاری از شهرهای قرمز، اصلا نه مترو دارند و نه طرح ترافیک در آنها اجرایی می‌شود. به‌نظر می‌رسد تمرکز روی مسئله طرح ترافیک، پاک کردن صورت مسئله و به انحراف کشیدن عوامل اصلی گسترش کرونا است». ناهید خداکرمی افزود: «مردم در وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌مدت طولانی توقف نمی‌کنند و طرح ترافیک هم آنچنان که باید در پیشگیری از شیوع کرونا مؤثر نیست و این در حالی است که ما عوامل مؤثر‌تر را رها کرده‌ایم. ما باید روی برنامه‌هایی تمرکز کنیم که مانع تجمعات طولانی در فضاهای سربسته است. فضاهایی همچون رستوران، کافه و برگزاری مراسمی همچون عزا، عروسی و... بیشترین عامل شیوع کرونا هستند اما متأسفانه آن قدر که برخی‌ها روی مسئله طرح ترافیک اصرار دارند توجهی به سایر عوامل نمی‌شود.» او تأکید کرد: «اگر به رفتارهای یک‌ماه اخیر مدیریت کرونا نگاه کنیم می‌بینیم که ما همچون برخی موارد در مدیریت، به اثرات کوتاه‌مدت و روزمره کنترل کرونا دلخوش بودیم درحالی‌که باید نگاه کلان‌تری به موضوع کرونا می‌داشتیم.» پیش‌تر طرح از ساعت ۶ صبح تا ۱۸:۳۰ اجرا می‌شد و 12.5ساعت محدودیت وجود داشت. اما بعد از انتشار بیماری کرونا طرح ترافیک از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۴ اجرا شد. محدوده طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و ۱۷شهریور می‌رسد و از سوی دیگر طرح کنترل آلودگی هوا نیز از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام‌علی از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه نواب و چمران محدود می‌شود.


کاهش ۱۰۰هزار نفری مسافران مترو 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از کاهش ۱۰۰هزار نفری مسافران مترو در پی اعمال محدودیت‌ها در تهران خبر داد. فرنوش نوبخت در گفت‌و‌گو با ایلنا اظهار کرد: مترو از زمان شیوع کرونا بدون وقفه به فعالیت خود ادامه داده است و پس از اعمال محدودیت‌ها طی هفته‌های اخیر با ۸۰۰هزار مسافر مشغول به فعالیت است. دورکاری کارمندان باعث شد تا درحدود ۱۰۰هزار نفر از تعداد مسافران مترو کم شوند. او با ابراز رضایت نسبت به استفاده شهروندان از ماسک در مترو اظهار کرد: «تقریبا همه مسافران از ماسک استفاده می‌کنند و این اتفاق خوبی است. ما نیز ضدعفونی مترو را به‌طور مرتب و براساس پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌دهیم. تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مردم با رضایت بیشتری از مترو استفاده کنند. البته کمترشدن تعداد مسافران رضایت شهروندان را به همراه داشته است.» او در پاسخ به این سؤال که آیا کارکنان مترو می‌توانند از شرایط دورکاری استفاده کنند یا خیر گفت: همه می‌توانند دورکار شوند. هرکسی که تقاضا دهد و سازمان تشخیص بدهد می‌تواند از دورکاری استفاده کند. همچنین اگر در مکانی ببینیم آمار ابتلا افزایش پیدا می‌کند، آنها را دورکار می‌کنیم. به گزارش همشهری، اینطور که نوبخت اعلام کرده؛ در پی اجرای طرح ترافیک از 17خرداد، میزان مسافران مترو چندان فرقی نکرده و اجرای محدودیت‌های ترافیک تأثیری روی تعداد مسافران نداشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید