• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 9 مرداد 1399
کد مطلب : 106368
+
-

اختلال خواندن

اختلال خواندن

آرمان مسعودی_روانپزشک کودک و نوجوان

اختلالات یــادگـیری، اختلالاتی هستند که کودک به‌رغم داشتن هوش خوب و فراهم بودن فرصت‌های یادگیری مناسب در زمینه کسب یکی از مهارت‌های خواندن، نوشتن، ریاضی یا همه آنها دچار مشکل است و تقریباً در 10درصد کودکان دیده می‌شود. علت این اختلالات عوامل ارثی و عواملی مثل تولد نارس، وزن کم هنگام تولد و سایر صدمات به مغز است.
در اختلال خواندن که موضوع این یادداشت است، کودک در خواندن، یعنی تبدیل کلمات نوشته یا چاپ شده به زبان گفتاری و درک معنی کلمات مشکل دارد.
علائم کودکان دچار این اختلال بدین شکل است که خواندن برایشان ‌کاری دشوار و سرعت روخوانی کم است؛ متن را کلمه به کلمه و با مکث زیاد می‌خوانند؛ زمان حرف‌زدن، کلمات را بدون مشکل می‌گویند، ولی موقع خواندن کلمات دچار لکنت می‌شوند؛ علاقه‌ای به خواندن مطالب درسی و کتاب‌های غیردرسی ندارند؛ حتی اگر روخوانی خوب باشد، درک مطالب خوانده شده ضعیف است؛ در تلفظ کلمات مشکل دارند؛ ممکن است کلمات را از آخر به اول بخوانند؛ هنگام خواندن به «ویرگول» و «نقطه» توجه نکرده و مکث و توقف نمی‌کنند. در یادگیری حروف الفبا مشکل دارند و از خواندن با صدای بلند اجتناب می‌کنند و معمولاً وقتی به آنها گفته می‌شود متنی را بخوانند آن را با صدای آهسته می‌خوانند؛ با دیدن ابتدای یک کلمه بقیه آن را حدس می‌زنند و هنگام خواندن سطرها را گم می‌کنند. همچنین شاید در یادگیری شعرها دچار مشکل باشند.
وجود این اختلال سبب می‌شود تحصیل و درس خواندن برای کودک عذاب‌آور، اعتماد به نفس‌اش کم و نسبت به انجام تکالیف و رفتن به مدرسه بی‌میل شود و حتی از رفتن به مدرسه امتناع کند و دچار مشکلات رفتاری مثل لجبازی و پرخاشگری، به‌خصوص موقع انجام تکالیف و در نهایت دچار اضطراب و افسردگی شود.
تعداد زیادی از مبتلایان به‌طور همزمان دچار مشکلات توجه و تمرکز نیز هستند.
توصیه می‌شود درصورت وجود هرگونه مشکل یادگیری و تحصیلی با روانپزشک کودک و نوجوان مشورت شود. این کودکان با همکاری گفتار درمانگران و معلمان مجرب در زمینه اختلالات یادگیری قابل درمان هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید