• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 9 مرداد 1399
کد مطلب : 106360
+
-

رسیدن به برابری از مسیر اقتصاد

رسیدن به برابری از مسیر اقتصاد

جو بایدن، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پاییز، بخش دیگری از طرح‌های بلندپروازانه اقتصادی‌اش را رونمایی کرده و گفته است که راه برطرف کردن تبعیض نژادی در کشورش، ارتقای اقتصاد آن است.
به گزارش نیویورک تایمز، بایدن در صحبت‌هایش در ویلمینگتون گفته است که مسئله مهم در انتخابات امسال «درک رنج مردم» و کمک به برچیده شدن موانع بر سر راه کسب و کارهای متعلق به اقلیت‌های نژادی است. او این مسئله را مطرح کرده که تمرکز اصلی سیاست‌هایش درصورت انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهور، مسئله مسکن، ‌زیرساخت‌ها و کمک به کسب و کارهای کوچک خواهد بود و برخلاف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و رقیبش در انتخابات، بر آتش اختلاف‌های نژادی نخواهد دمید.
بایدن که پیش از این هم در میتینگ‌های انتخاباتی‌اش تمرکز ویژه‌ای روی اقتصاد داشته گفته است: «این انتخابات فقط برای این نیست که علیه ترامپ رأی بدهیم. فراتر از مخالفت با ترامپ، مسئله ایستادن در برابر بحران و درک رنج مردم و ساختن آینده آنهاست.»

رسیدن به برابری نژادی از طریق اقتصاد، چهارمین بخش از بسته اقتصادی او با نام «دوباره بهتر بسازیم» است. او که توجه ویژه‌ای به اقتصاد نشان داده، پیش‌تر از طرح‌هایش برای تولید، اقلیم و زیرساخت‌ها و همینطور برنامه‌های حمایتی از اقشار مختلف رونمایی کرده بود. او با این طرح جامع، کنترل ترامپ بر اقتصاد و همینطور اثرات سوءمدیریت او بر زندگی طبقه متوسط و اقشار آسیب‌پذیر را به چالش کشیده است.
بایدن در حالی به مسئله اقتصاد و برابری نژادی پرداخته که در فاصله کمتر از 100روز به انتخابات، بحث‌هایی جدی درباره نژادپرستی در آمریکا در جریان است. نامزد دمکرات‌ها، درنظرسنجی‌ها برتری چشمگیری بر ترامپ دارد و می‌خواهد با دست گذاشتن روی مسئله اقتصاد، نه‌تنها ترامپ را در حوزه‌ای که رأی زیادی برایش آورده به چالش بکشد که از شرایط پیش آمده و نارضایتی مردم از افت اقتصادی در آمریکا به نفع خود سود ببرد.
طرح اقتصادی‌ای که بایدن از آن رونمایی کرد البته بسیاری از دیدگاه‌های طیف چپ پیشروی حزب دمکرات را نمایندگی نمی‌کند، هرچند اعضای ستاد او گفته‌اند ممکن است در آینده طرح‌های این طیف در طرح‌های اقتصادی بایدن گنجانده شوند.
این طرح، مشخصا روی اهمیت کاهش شکاف ثروت نژادی تأکید کرده و چند راهکار برای رسیدن به این هدف ارائه کرده است. بایدن طرحی ارائه کرده که براساس آن یک صندوق دولتی تشکیل می‌شود تا به مالکان کسب و کارهای کوچک سرمایه ارائه دهد. 3برابر کردن اختصاص قراردادهای دولتی به کسب و کارهای کوچک هم بخش دیگری از این طرح است.
بایدن در اهمیت رسیدگی به اقتصاد اقلیت‌ها در آمریکا گفته است: «جوامع رنگین‌پوستان حتی در روزهای عادی هم مشقت‌های زیادی دارند. در دوران بد، آنها نخستین بخشی هستند که ضربه می‌خورند. ضربه‌ای که به آنها وارد می‌شود بسیار سخت است و در دوران بهبود هم آنها بیشتر از همه باید منتظر باشند. (کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم) درباره عدالت است.»
در ماه‌های اخیر، همزمان با بروز مشکلات درمانی و اقتصادی چشمگیر و داغ شدن بحث نژادپرستی در آمریکا، بایدن به‌صورت فزاینده‌ای خواستار اقدامات بلندپروازانه برای رسیدگی به چالش‌های آمریکا بوده است. او حتی گاهی تا آنجا پیش رفته که صحبت‌هایش مشخصا برخلاف رویکردش دوران انتخابات درون‌حزبی بوده است.
بایدن همزمان با تحریک و انرژی‌دادن به حزب، از طیف گسترده‌ای از کارشناسان و مقامات برای ارائه طرح‌های خود استفاده کرده است. بخشی از این مشاوره‌ها را کارگروه‌هایی به تیم بایدن می‌دهند که زیرنظر برنی سندرز، سناتور و رقیب جدی او در انتخابات درون‌حزبی، فعالیت می‌کنند.
با وجود پیشتازی درنظرسنجی‌ها، بایدن همچنان گزینه مطلوب رأی‌دهندگان پیشروی حزب نیست و هرچند با حمایت جامعه آفریقایی-آمریکایی‌ها برنده انتخابات درون‌حزبی شد، رأی رنگین‌پوستان جوان را ندارد. بسیاری از این افراد معتقدند که بایدن نمی‌تواند به نگرانی‌های آنها رسیدگی کند.
طرح اخیر بایدن که درصورت محقق شدن بیش از 150میلیارد دلار به کسب و کارهای متعلق به اقلیت‌ها اختصاص می‌دهد احتمالا با هدف درگیر کردن این طیف از دمکرات‌ها تدوین شده است. طرح‌های بایدن تا اینجا مورد استقبال رهبران جامعه رنگین‌پوستان آمریکا قرار گرفته است. کشیش ال شارپون، رهبر جنبش حقوق مدنی در آمریکا، طرح بایدن را امیدوارکننده خوانده اما گفته است که می‌خواهد ببیند آیا در آینده بایدن می‌تواند تضمین کند که کسب و کارهای سیاهپوستان ارتباط کاری بیشتری با دولت فدرال خواهند داشت یا نه. ایمی الیسون، رهبر یک گروه حقوق زنان رنگین‌پوست هم گفته است که ستاد انتخاباتی بایدن گام‌های جسورانه‌ای در مسائل اقتصادی و نژادی و حقوق جنسیتی برداشته است؛ «ما برخی نامزدهای پیشرو را داشتیم که بخشی از این وعده‌ها را مطرح می‌کردند. حالا اما ستاد بایدن از خود تمایل زیادی برای پیشرفت نشان داده است.» 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید