• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 9 مرداد 1399
کد مطلب : 106328
+
-

نزول 2درصدی شاخص کل

تأمین سرمایه امین هم به بورس پیوست

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته 36هزارو876 واحد افت کرد. به گزارش همشهری، دیروز شاخص کل بورس تهران با 2درصد نزول معادل 36هزارو876 واحد کاهش یافت و به یک میلیون 904هزار واحد رسید. با این میزان نزول بیش از 165هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس کاسته شد و جمع کل ارزش بازار به 8390میلیارد تومان رسید. سهامداران دیروز در مجموع 22هزارو388میلیارد تومان اوراق بهادار خریدند که در مقایسه با مبادلات روز سه‌شنبه 26درصد افت نشان می‌داد.

از شرکت‌ها چه خبر؟
روز گذشته نماد شرکت تامین سرمایه امین به‌عنوان پنجمین شرکت از این صنعت با سرمایه ۷۰۰میلیارد تومانی برای نخستین‌بار در بازار دوم بورس تهران درج شد تا آماده عرضه اولیه ۱۵درصدی سهام شود.
قرار است 12درصد از سهام این شرکت به عموم مردم و 3درصد به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص یابد. همچنین 10درصد دیگر از سهام این شرکت ظرف مدت حداکثر 2ماه بعد از تاریخ عرضه به‌عنوان سهام شناور آزاد عرضه می‌شود.
در ترکیب سهامداری این شرکت، سرمایه‌گذاری صبا تامین با ۲۸.۶درصد، صندوق بازنشستگی کشوری؛ صندوق بیمه تامین اجتماعی روستاییان و عشایر و سرمایه‌گذاری امید هر کدام ۱۴.۳درصد، گروه مالی ملت ۱۰درصد، سرمایه‌گذاری تدبیر ۹.۳درصد، سرمایه‌گذاری پویا ۵درصد و بهساز مشارکت‌های ملت با ۴.۳درصد‌ حضور دارند. مدیرعامل تامین سرمایه امین گفته است این شرکت هفته آینده به بورس می‌آید.
برخی خبرهای دیگر از عرضه سهام شرکت‌های جدید در بورس نشان می‌دهدکه شرکت شستا بالاخره رضایت داده است سهام رایتل را در فرابورس عرضه کند و احتمالا این عرضه اولیه پاییز انجام خواهد شد.
همچنین بانک سپه در تلاش است 22مرداد‌ماه امسال 51درصد از سهام سرمایه‌گذاری امید را به‌صورت بلوکی در بورس عرضه کند.

پرداخت متمرکز سود سهامداران
دیروز همچنین حسن روحانی، رئیس‌جمهور درباره پرداخت سود سهامداران به‌صورت متمرکز، گفت: باید با همکاری سازمان بورس و بانک مرکزی واریز الکترونیکی سود مجامع به‌طور کامل اجرایی شود.
این سخنان روحانی در حالی انجام می‌شود که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی که یکی از وظایف اصلی‌اش توزیع متمرکز سود است، سال‌ها‌ در اجرای این طرح ناتوان بوده است. بیش از نیم قرن از تاسیس بورس می‌گذرد اما هنوز هم سهامداران برای دریافت سود‌شان با مشکلات بسیار‌ زیادی مواجهند و گاه برای دریافت سود باید مدت‌ها معطل بمانند و به بانک‌های مختلف مراجعه کنند. برآورد دقیقی از میزان سود‌های دریافت نشده وجود ندارد اما برخی اطلاعات غیررسمی بیانگر آن است که به‌دلیل مشکلات فراوان در پرداخت سود سالانه سهامداران، دست‌کم چندهزار میلیارد تومان سود توسط شرکت‌ها یا پرداخت نشده یا بلوکه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید