• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 9 مرداد 1399
کد مطلب : 106317
+
-

صدور هشدار برای واحدهای صنعتی آلاینده

اخطاریه زیست‌محیطی به 93واحد آلاینده تهران صادر شده و چنانچه نسبت به این مسئله بی‌توجهی شود، پلمب در دستور کار قرار می‌گیرد

بخشی از آلودگی شهرهای بزرگ ناشی از فعالیت‌های کارگاهی و صنایعی است که درون یا در حریم شهر قرار گرفته‌اند. به گزارش همشهری، پایش‌های اداره‌کل محیط‌زیست و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز نشان می‌دهد که صنایع نقش 15درصدی در آلودگی هوا دارند. در این بین نکته‌ مهم تأثیری است که صنایع بر آلودگی محله‌های اطراف خود می‌گذارند. نمونه‌اش تعدادی از معادن شن و ماسه غرب پایتخت، انبوهی از کارگاه‌های ریخته‌گری، آبکاری و بسته‌بندی مواد شیمیایی، آجرپزی، مراکز اوراق خودرو و... در جنوب و مرکز شهر تهران است. جالب اینکه اغلب صنایعی که نکات زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنند نه‌تنها به هوا ذرات معلق تزریق می‌کنند بلکه باعث آلودگی منابع آبی زیرزمینی می‌شوند. دفع فاضلاب کارگاه‌ها به شکل غیرقانونی و بدون تصفیه سبب می‌شود سفره‌های زیرزمینی، سمی شود و کیفیت خاک تحت‌تأثیر قرار گیرد.

نخاله‌های ساختمانی جداسازی شوند
یکی از مشکلات سر راه 2نهاد شهرداری و حفاظت  محیط‌زیست، برای جلوگیری از فعالیت مخرب برخی از صنایع به بیکاری کارگران و کارکنان آنها برمی‌گردد. طبق بند20 ماده55 قانون شهرداری‌ها، مدیریت شهری می‌تواند درصورت بی‌توجهی یک‌واحد تولیدی آلاینده، نسبت به پلمب موقت آن اقدام کند. برای آنکه شهرداری وارد عمل شود، می‌تواند استعلام لازم را از اداره‌کل محیط‌زیست شهر یا استان مبنی بر میزان آلایندگی واحد مربوطه بگیرد. در این میان، اما مصلحت بیکاری مدنظر قرار می‌گیرد و چون بسیاری از واحدها هم زیر 100نفر کارگر دارند، شورای تامین، برای مسائل امنیتی ناشی از پلمب نیز تشکیل نمی‌شود. با وجود این، مدتی است بی‌‌مبالاتی تعدادی از واحدهای صنعتی و کارگاهی علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی، گلایه شهروندان را نیز همراه داشته است. به همین خاطر ۹۳ اخطاریه محیط‌زیستی به واحدهای آلاینده تهران ارسال شده تا چنانچه بی‌توجهی ادامه یابد، پلمب آنها در دستور کار قرار گیرد. فاطمه برنا، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان تهران در همین ارتباط گفت: «تخلیه غیراصولی نخاله‌های ساختمانی یکی از معضلات محیط‌زیستی است که باید در این خصوص الزامات مربوطه به‌طور کامل و دقیق رعایت شود. به همین منظور 93 اخطاریه صادر و یک واحد متخلف به تازگی پلمب شده است.» او در جریان بازدید از گود نخاله‌های ساختمانی آبعلی ضمن تأکید بر رعایت الزامات محیط‌زیستی توسط واحدهای بازیافت نخاله و تولید شن و ماسه، بر تفکیک اصولی و جداسازی صحیح پسماندهای ساختمانی تأکیدکرد. یکی از منابع گردوغبار تهران، فعالیت معادن شن و ماسه بدون استفاده از فیلترهای لازم، گودبرداری بیش از اندازه و به‌کار نگرفتن مه‌پاش‌هاست. گردوغبار تولیدی معادن بر اثر برخورد به دانه‌های درشت‌تر و وزش باد با سرعت بیش از 7متر بر ثانیه به‌شدت پرتاب می‌شوند و می‌توانند مسیر طولانی را طی کنند. به همین دلیل گردوغبار معادن واقع در شهرقدس و حریم منطقه18 گاهی تا مرکز شهر تهران هم می‌رسند. برنا در همین خصوص گفت:‌ « برای کنترل تولید گردوغبار بیش از حد ناشی از فعالیت واحدهای تولید شن و ماسه و بازیافت نخاله‌های ساختمانی، باید ابزار و تجهیزات مناسب برای کنترل آلودگی هوا در این واحدها به‌کار گرفته شود.»

چه مشاغلی باید از شهرها خارج شوند؟
برابر آیین‌نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری واحدهایی ازجمله آبکاری و تعمیر و ساخت طلا، رنگ کوره‌ای، تعمیر خودرو، سنگبری و سنگ کوبی، دامداری، مرغداری و انبار و بسته بندی مواد شیمیایی، تولید کاشی و سرامیک، لوله سیمانی، تولید گچ و آهک، پایانه باربری، مراکز اوراق خودرو و آجرپزی ازجمله مشاغلی هستند که به‌دلیل آلودگی و مزاحمت یا شرایط ناایمن موظف به تعطیلی یا انتقال قطعی به خارج از شهر یا به شهرک‌های صنعتی، مجتمع‌های صنفی مجاز و شهرک‌های کشاورزی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید